Der var ingen danske deltagere, da det første budcykel-mesterskab, Cargobike of the Year 2019, forleden løb af stablen i hollandske Groningen.

Flere større byer ser gerne, at pakketransport i bycentre bliver udført så miljørigtigt som muligt – gerne med små elbiler, men endnu bedre, hvis der anvendes budcykler. Lige som i gamle dage, hvor en Long John var en helt almindeligt transportmiddel.

Kurérfirmaer

Den moderne Long John fås med eller uden eldrift – eller med multigear og super-letvægt. I Danmark findes flere udgaver – f.eks. Bullitt, som fås til person- og godstransport.

I bl.a. Tyskland er der gået mode i budcykler – bl.a. firmaet Rytle, der er udviklet sammen med trailerproducenten Krone. Mange af kurérfirmaerne har taget budcyklerne til sig.

Cargo Bike Festival

Den store interesse for budcykler har resulteret i det første budcykel-mesterskab – Cargobike of the Year 2019. Det blev afholdt forleden i hollandske Groningen under International Cargo Bike Festival – med det tyske forlag Huus som arrangør.

Prisen blev uddelt i tre kategorier – hvor den tunge klasse blev vundet af svenske Velove Armadillo, mellemklassen af det tyske selskab Radkutsche og deres Rapid – og cykelanhænger klassen af franske Bicylift – selvfølgelig efter omfattende tests af en international fagjury.

Det handlede om robusthed, praktisk brug, videnskabelighed, totaløkonomi og service – og konkurrencen handlede om både konventionelle cykler og elcykler.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk