(MALAGA)

En kuperet spansk grusgrav er ingen udfordring for DAF Trucks udvidede serie af entreprenør-lastbiler, som vi har været i Malaga for at prøve.

DAF er Europamester i 4×2 trækkere – men nu vil hollænderne satse mere på entreprenør-markedet og udvider derfor produktprogrammet med nye akselkonfigurationer.

Vi har prøvet de nye køretøjer under ekstreme forhold i en kuperet grusgrav, hvor vi skulle manøvrere de fuldtlastede CF-lastbiler rundt mellem dumpere og gravemaskiner.

Viste sit værd

Specielt en ny tvangsstyret tridem bogieaksel viste sit værd i grusgraven og gav CF-lastbilen en lille vendediameter på 17 meter – mod 21,4 meter i en sammenlignelig CF udgave uden denne aksel.

8×4 lastbilen med 13-liters 480 hk motor og 32 tons totalvægt forcerede de stejle bakker uden problemer – og lastbilen var endda letkørt med sin 12 trins TraXon automatgearkasse fra ZF.

Akslen produceres p.t. hos en underleverandør i Italien, men DAF overtager produktionen af akslen på fabrikken i Holland senere på året.

30 tons nyttelast

I grusgraven havde vi også muligheden for at prøve CF 480 modellen i 10×4-udførelse med tandem bogieaksel bagest og hydraulisk styrende og løftbar 10 tons pusheraksel, som giver køretøjet en nyttelast på 30 tons.

Selvfølgelig med en langt større vendediameter end tridem-udgaven fra tidligere. 10×4 lastbilen krævede noget mere manøvrering på kanten af grusgraven.

På landevejen

Der var også mulighed for at prøve et par biler på landevejen – her prøvede vi en 13-liters CF 8×2 model med 480 hk til containertransport.

Den havde 7,5 tons bogieaksel med enkeltmontering. Akslen var medstyrende og løftbar til at lette manøvrering. Akselconfigurationen fås også til XF.

Indenfor entreprenørkørsel er den 7,5 tons bogieaksel velegnet til brug på lastbiler, som udfører mindre tungt arbejde så som containerkørsel og transport af byggematerialer med lastbilskran bagpå.

Low-loaders

Akslen fås også til CF og XF trækkere – og er velegnet ved bugsering af low-loaders med tekniske totalvægte over 44 tons.

Endelig prøvede vi XF 480 6×4 med 13 liters MX motor med 12 trins TraXon automatgear med særligt off road opsætning – monteret med Meiller tiptrailer.

Her kan vi fremhæve lastbilens særlige bagaksel-konfiguration: 26 tons tandem med luftaffjedring med otte luftbælge. Der var skivebremser på bagakslen. Særligt var der vægt-monitor. Ligeledes havde bilen Predictive Cruise Control, så bilen kunne indstille kørslen efter terrænet.

Vogntogsvægte på 120 tons

Vi kørte med fuldt lastet køretøj på 40 tons totalvægt, og det kuperede terræn betød, at gearkassen måtte skifte ned et par gange for at få de mange tons over bakkerne.

Men ingen store udfordringer – testen forløb flot, for bilen er letkørt.

DAF’s nye program omfatter også 8×4 XF-trækker til specialtransport med mulighed for vogntogsvægte op til 120 tons og lasteevne teknisk på 41 tons.

DAF’s egen 10 tons aksel

DAF Trucks har i sit nye program for bygge- og anlægssegmentet i øvrigt lanceret en 10 tons foraksel, som man selv har udviklet og produceret. 10 tons akslen er velegnet f.eks. ved kørsel med biler med lastbilskran monteret bag førerhuset.

10 tons forakslen har parabel affjedring med tre bladfjedre og forebygger risikoen for overbelastning med dellaster. Den levers til både CF og XF med én foraksel med 11- og 13 liter MX motorer. Den nye satsning betyder også, at DAF’s serviceydelser sørger for maksimal transporteffektivitet til bygge- og anlægsbranchen.

DAF har udviklet og produceret sine egne aksler siden 1958. Akslerne er tilpasset, så de passer til de mange chassisvarianter, som DAF tilbyder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk