Aarstiderne – kendt som leverandør af økologiske måltidskasser – har fået leveret én af de første af de netop lanceret ”New Generation” DAF lastbiler – som også er kåret til International Truck of the Year for 2022.
Der skulle være tale om den første af udgaven XG, der er den mellemste udgave – mellem XF og XG+.
Aartiderne kører ikke kun med økologiske grøntsager – førerhuset på deres nye DAF XG er mørkegrønt.
90 pct. CO2 reduktion
Den nye DAF XG er dog mere grøn end førerhusfarven antyder, for den er både specificeret til at kunne køre på bæredygtigt HVO-brændstof – det vil sige med op til 90 pct. CO2-reduktion i forhold til traditionel diesel.
Dertil med en tankkapacitet, der giver en rækkevidde på mere end 4.500 km grøn kørsel pr. optankning.
Strømførende kølemaskine
XG-trækkeren er desuden specificeret til at kunne trække kølemaskinen på den ligeledes nye Schmitz køletrailer ved hjælp af strøm i stedet diesel.
Aarstiderne har valgt en markant grønnere løsning på deres nye DAF XG-vogntog, der skal distribuere økologiske varer rundt i Danmark.
Først til at klare EU krav
”Samtidig har de valgt den første og foreløbig eneste lastbilmodel, der opfylder EU’s nye EU-direktiv 96/53 om forbedret aerodynamik, brændstoføkonomi, sikkerhed og chaufførkomfort,” siger Carsten Lykke, indehaver af Lastbilmægleren i Hedensted og leverandør af det komplette vogntog.
Han fortæller, at ved at opfylde kravene i EU-direktiv 96/53 må den nye DAF-lastbilgeneration være længere i kombination med standardtrailere og -påhængsvogne end tidligere, hvilket især kommer brændstoføkonomien og chaufførkomforten til gode.
Bestilt for et halvt år siden
Den nye DAF XG blev bestilt på DAF-fabrikken for mere end et halvt år siden – umiddelbart efter lanceringen af den nye lastbilgeneration.
På grund af den globale forsyningskrise og generelle komponentmangel i lastbilindustrien har den dog været længere undervejs end normalt for en DAF-levering, men den nåede ifølge Carsten Lykke alligevel at blive den første New Generation DAF, der er blevet indregistreret i Danmark.
To-holds skift
Den nye DAF XG skal køre i to-skift over hele Danmark mellem Aarstidernes forskellige lagre af to faste chauffører. Dermed kommer den til at køre mere end 200.000 kilometer om året.
Bilen vil blive serviceret hos PM Lastvognsservice i Hedensted samt hos Nyscan Trucks i Køge, der begge er autoriserede DAF servicepartnere.
1,5 mio. kilometer
Den nye DAF XG erstatter i øvrigt en veltjent DAF XF 440, som Carsten Lykke leverede i april 2015 og nu har taget i bytte på den nye XG’er.
Den gamle XF’er har rundet cirka halvanden million kilometer på de danske landeveje, men Carsten Lykke er overbevist om, at der er mange flere kilometer i køretøjer hos en kommende ny ejer.
Ekstern strømforsyning
Som nævnt er det nye vogntog specificeret med fokus på grøn transport. Motoren på DAF XG’eren er udrustet med et særligt kraftudtag, der hydraulisk trækker en kraftig 380 V generator af typen Carrier Ecodrive under kørslen.
Elektriciteten bruges til at drive trailerens Carrier Vector 1550-kølemaskine uden brug af en traditionel dieselmotor.
Den elektriske kølemaskine kan desuden tilkobles ekstern strømforsyning, når traileren holder stille for læsning eller losning, eller når den er parkeret med kølevarer natten over. Og går det helt galt, er kølemaskinen udrustet med en traditionel dieselmotor som back-up.
Længere end normalt
Aarstidernes nye DAF XG er synet, godkendt og indregistreret i henhold til det nye EU-direktiv, der tillader længere vogntog, hvis lastbilen opfylder nogle skærpede krav til aerodynamik, brændstoføkonomi, sikkerhed og chaufførkomfort.
Vogntoget skal samtidig kunne holde sig inden for en 12,5 meter venderadius. Det gør DAFs nye XF-, XG- og XG+-modeller som de eneste på det europæiske lastbilmarked på trods af en 165 mm længere- og mere aerodynamisk front samt markant forbedret udsyn fra førerpladsen.
”For XG og XG+-modellernes vedkommende også med en 330 mm forlænget sovekabine, der er mere rummelig. Til gavn for chaufførkomforten,” siger Carsten Lykke.