Toyota er godt i gang med at sadle om til elektrificerede biler – men den første rene batterielektriske elbil (BEV) – branded Toyota – var en varebil. Nemlig Proace Electric.
Men Toyota har i dag dog elektrificerede biler – på brint – nemlig Mirai – og en eludgave af Lexus. Og en el-personbil ventes til sommer. Til gengæld var Toyota pionér med hybridbiler.
Samarbejde med Stellantis
Proace, der produceres i Frankrig i samarbejde med Stellantis gruppen (Peugeot, Citroën, Opel og Fiat), har vi tidligere kørt nogle timer i ved den danske introduktion – men nu har vi haft den i flere dage.
Vi har tidligere også kørt søstermodellerne – og fælles kan siges, at de kompakte køretøjer er blandt de el-varebiler, der fås med den bedste rækkevidde – nemlig 330 km efter WLTP metoden med 75 kWh batteri og 136 hk elmotor plus 1-trins automatgear.
Vægt mindsker rækkevidde
Det er selvfølgelig væsentligt mindre end en diesel-udgave – men man skal jo vælge den udgave, der passer bedst til ens forretning, og man jo også mixe køb af el- og diesel-varebiler efter behov.
På fabrikken i Frankrig oplyser man, at rækkevidden som tommelfingerregel forringes med 4-7 kilometer pr. 100 kg. læs i bilen – og det gælder jo også kørsel med traileren. Fuld last betyder således, at man fra start kan have ca. 100 kilometer mindre rækkevidde.
Da vi hentede bilen, vistes der en rækkevidde på 308 km – trods det, at den var fuldt opladet, men det skyldes ifølge fabrikken, at rækkevidde-måleren tager højde for det seneste forbrug og de klimatiske forhold, så den ikke starter med at vise for meget.
Tro mest på procent-angivelse
Det samme vil kunne ske om sommeren, hvis man f.eks. primært har kørt motorvejskørsel – eller med trailer. Det er også gældende for rækkevidden i en dieselbil, men her betyder det mindre med den lange rækkevidde i en dieselbil.
Man bør primært kikke på procent-angivelsen, som er mere korrekt ”i nuet” – og som kan være med til at mindske ”stressen” fra rækkevidde-måleren.
Prisen for den testede topudstyrede Long Comfort Master udgave er opgivet til 329.990 kroner eksklusive moms. Basisudgaven med lille 50 kWh batteri koster ca. 260.000 kr. plus moms.
Billigere at servicere
En dieseludgave af Proace koster godt halvdelen, men til gengæld er det billigere at service en elbil, der ikke har bevægelige dele som i dieselbilens motor. Det er også billigere at ”tanke” med strøm end med diesel.
Den store forskel på Proace og søstermodeller er tre års standard fabriksgaranti (eller 100.000 km.)
Søstermodellerne opnåede prisen International Van of the Year for 2021 inden Proace Electric blev lanceret – man da bilerne er identiske, kan Toyota sagtens hælde sig op ad denne pris.
Fem pct. elvarebiler
Endnu er der kun fem procent elektriske varebiler på de danske veje – men i trit med, at kommuner og mange virksomheder (private som offentlige) kræver, at deres leverandører har grønne køretøjer for at opnå kontrakter, vil andelen blive øget.
Toyota solgte 778 Proace modeller i 2021 – heraf var de 86 elektriske versioner.
Bedst sælgende el-varebil af de fire søstre var dog Citroën ë-Jumpy med 778 enheder, hvoraf de 238 var elektriske. For Peugeot e-Expert var salgstallet 985 enheder, hvor de 187 enheder var elektriske, mens Opel Vivaro-e solgte i 589 enheder – heraf af de 30 elektriske.
Afslappende at køre med el
Generelt er det meget behageligt at køre i en elvarebil, som for det første er meget tyst – og derfor ikke giver den samme træthed som i at køre diesel – og så er den ganske hurtig fra start med et drejningsmoment fra 0 km/t.
Overhalinger går også hurtigt – og den 1-trins gearkasse skifter blødt.Men der er typisk elektrisk lyd ved acceleration, og når speederen slippes.
Men kører man sporty, ryger strømmen også ganske hurtigt. Omvendt kan man i bykørsel samle en masse strøm op – så bliver rækkevidden øget fra 330- til 477 km. Op til 50 pct. ekstra strøm kan man hente på den konto (ifølge fabrikken).
Halverer rækkevidden
Der kan også vælges eco-, sport- og normal indstilling. For 75 hk udgaven henter man kun de maksimale 136 hk og 260 Nm, hvis man kører i Sport, men her risikerer man, at rækkevidden halveres – som man bl.a. kan opleve på motorvejen.
Vælger man eco, er der ikke så voldsom overskudskraft – så det skal man kun gøre i byen. Ellers bliver det for sløvt. I eco er der kun 82 hk og i normal-mode 109 hk. Momentet er så henholdsvis 190- og 210 Nm.
80 pct. på 32 minutter
Man kan oplade bilen med hurtiglader – med 80 pct. kapacitet på 32 minutter med 50 kWh batteri (48 minutter med 75 kWh batteri) med jævnstrøm – med vekselstrøm oftest via wallbox i firmaet.
Her tager 80 pct. syv timer (11 kW boks) med 75 kWh batteri – 4,45 timer med det lille batteri. Med mormorlader tager det fra 22 timer.
Elmotoren ligger forskibs. Batterierne ligger under gulvet, så man mister ikke varerums-størrelse. Batterierne i den store udgave vejer 534 kg – i den lille udgave 383 kg.
6,6 kubikmeter varerum
Varerummet i den lange udgave er på 5,8 kubikmeter – uden brug af Smart Cargo lugen mellem kabine og varerum – som er standard i eludgaven. Bruger man den når man op på 6,6 kubikmeter – og kan køre man ekstra lange genstande.
Der er 1.000 kg. lasteevne. Man kan også køre med 1-tons trailervægt.
Der er vipbart passagersæde helt til højre – i forbindelse med Smart Cargo – mens der var aflæggerum under midtersædet. Der er ikke handskerumslås i kabinen, men rigelig med aflæggeplads i øvrigt.
To skydedøre
Der er to skydedøre i Proace Electric – og der er fastgørelseskroge både i varerum og kabine – og bagdøren var to-delt.
Testbilen var udstyret med 500 kg. ballast i form af salt, man det betød intet for bilens trækkraft – men det betyder som nævnt øget strømforbrug både med last og kørsel med trailer.
Toyota vil også lancere deres Toyota MyT-app med bl.a. fjernbetjening af f.eks. opladningen – via mobiltelefonen.
Semi-varmepumpe
Proace Electric har ikke varmepumpe, som sørger for bl.a. opvarmning af kabinen uden at tære på batterierne.
I stedet for anvender de elektriske klimaanlæg and varmesystemer en såkaldt ”Positive Temperatur Capacitet” (PTC), der skulle skabe den bedste balance mellem økonomi og effektiviteten til at køle eller opvarme luften i bilerne,” som ingeniører fra fabrikken har udtrykt det.
Det er via bilens touchscreen muligt af programmere tidspunktet for opladning for at optimere strømforbruget. I instrumenterne kan man også se, hvordan elsystemet virker – bl.a. ladetilstand, forbrug og rækkevidde samt køremodus.
Lodret siddestilling
Man sidder lidt tæt på rattet – selv med sædet længst tilbage, men fabrikken introducerede i forbindelse med dieseludgaverne af varebilerne fra Peugeot og Citroën alternativ adskillelse med otte graders hældning, som hjælper enormt på komforten.
Udstyret er i top i topudgaven Comfort Master med stort batteri – og omfatter to-delte bagdøre, to skydedøre, 7-tommer touchscreen med navigation, fartpilot, linjevogter, p-advarsel, bakkamera, automatisk nødbremse, BLIS blindvinkelalarm, regnsensor og Trailer Sway system.
Dertil Apple Car Play, Android Auto, handskerum med køl, læderrat, 2-zone klimaanlæg, armlæn på førersæde, 12 volt stik og usb stik og nøglefri start.
–
Fakta Toyota Proace 75 kWh Electric Lang Comfort Master:
Ydelse: 100 kW (136 hk)
Moment: 260 Nm.
Batterier testbil: Litium-ion på 75 kWh.
Placering: Under varevognsgulv.
Rækkevidde: 330 km (WLTP).
Opladning hurtiglader: 100 kW DC.
Ladetid: 80 pct. på 45 min (75 kWh).
Ladetid: 0-100 pct. med indbygget lader 11 kW (3 faser/16A): 7,5 timer.
CO2 udledning fra bil: 0 g/km.
Forbrugssnit under test: 28,2 kWh/100 km.
Trailervægt: 1.000 kg.
Lasteevne: ca. 1.000 kg.
Varerum: Op til 6,6 kubikmeter (max 4 meter i længden).
Bremsesystem: regenerativ.
Gear: 1 trins aut.
Topfart: 130 km/t.
0-100 km/: 13,3 sek.
Dæk: Bridgestone Blizzard W810 215/65 R16c.
Garanti: 8 år/160.000 km.
Fabriksgaranti: 3 år.
Testbil 75 kWh Comfort Master Lang plus moms: 329.900 kr.
Proace Electric 50 kWh Base++: Fra 260.000 kr. plus moms.