Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Forbedrede el-varebiler

Renault Kangoo – der fik priserne “International Van of the Year” og ”Årets varebil i Danmark” for 2022 – lander herhjemme efter sommer i en ny elektrisk E-TECH udgave.

I forhold til den nuværende Kangoo Z.E. udgave bliver der tale om en bil med et større batteri og en næsten dobbelt så lang rækkevidde på 300 kilometer.

VOTY.dk har – som dansk medlem af Van of the Year juryen i Europa – allerede sidste år haft lejlighed til at prøve den nye, elektriske udgave af Renault Kangoo E-TECH – som prototype.

Drivline fra Renault Zoe

Testen foregik på Montefontaine testbanen nord for Paris – en bane, der både er kuperet og med mange sving.

Bilen er væsentligt forbedret fra forgængeren – bl.a. med drivline fra Renault Zoe.
Vi venter senere på måneden tilbage med en præsentation af den færdige udgave af Kangoo E-TECH.

Kangoo Z.E. fra 2011

Første Kangoo Z.E. udgave kom på markedet i 2011 – og blev også kåret til Van of the Year og Årets Varebil i Danmark 2012.”

Kangoo E-TECH fås nu med den 22 kW vekselstrøms-oplader, der gør, at man kan lade 0-80 pct. på 90 minutter. Den fås også med 80 kWh jævnstrøms-hurtiglader, der giver 170 km rækkevidde på 30 minutter.

Batteriet er tillige kølet, og der er varmepumpe for at sikre optimal rækkevidde under alle forhold. Motoren er på 122 hk, og har et drejningsmoment på 245 Nm.

Samme plads i varerummet

Det 45 kWh store batteri er placeret under bunden – så varerummet ikke mindskes i forhold til dieseludgaven.

Det betyder, at der er op til 3.9 kubikmeter varerum i den korte L1 version og 4.9 kubikmeter i den længere L2 version.

Lastevnen er 600 kilo- i den korte og 800 kilo i den lange version. Som i Kangoo Van kommer den elektriske version også med den unikke ”Open Sesame by Renault” åbning i L1 versionen.

500 kg. trailervægt

Det er betegnelsen for den store sidedørsåbning, der gør det muligt at laste en europalle ind fra siden gennem den 1.45 meter brede skydedørs-åbning. Desuden skulle bilen få en trailervægt på 500 kg.

Dertil kommer 60 liters fralægningsplads i kabinen samt tre forsæder med mulighed for at lægge midtersædets ryglæn helt ned – og dermed skabe et mobilt kontor.

Kangoo E-TECH udstyr

Udstyrsmæssigt i Kangoo får man nu easy link multimediesystemet med otte tommer skærm, hands free card, automatisk parkeringsbremse, 60 liters opbevaringsrum foran i kabinen, og den seneste version af det aktive sikkerhedssystem ADAS – inklusiv adaptiv fartpilot.

Og så kan man få adgang til bilens teknik på en Renault app, hvor man kan tjekke batteri status, styre opladning, planlægge ruter og meget andet.

Søstermodeller på vej

Den nye Kangoo E-Tech vil også være tilgængelig som Nissan Townstar – og som eCitanfra samarbejdspartneren Mercedes-Benz. Ud over eCitan kommer luksusudgaven EQT.

De sidste ”fremmede” udgaver er så vidt vides først på markedet i anden halvdel af 2022.

Kangoo test på brint

Kangoo Z.E. har også kørt som brint-prototype i den forrige Kangoo version – i samarbejde med den franske Symbio koncern (under Michelin) – men en salgsklar udgave er p.t. ikke meldt ud i forbindelse med den nye Kangoo.

Symbio arbejder i dag sammen med Stellantis-koncernen, hvor Renault har samarbejde med amerikanske Pro Power i det fælles selskab HYVIA, som allerede er klar med en brintudgave af Master.

Ny Master kører længere

Renault Master har eksisteret siden 1980 – og for 36 år siden forsøgte fabrikken sig med en elektrisk prototype. Første udgave blev produceret frem til 1997 – og anden udgave fra 1997 til 2019.

Tredje udgave var et facelift, og det er den, som nu lanceres i en ny elektrisk E-TECH udgave – med længere rækkevidde på 200 km, som er dobbelt op i forhold til den nuværende Z.E. model. Og det øger anvendeligheden, selv om 200 km. ikke er imponerende.

Men senere dukker Master E-TECH op i en brintudgave, som netop er præsenteret. Den får en rækkevidde, der mangedobler anvendelsen.

Bykørsel og regionalkørsel

El-motoren er på 57 kW – eller hvad der svarer til 76 hk og gør bilen bedst egnet til bykørsel og kørsel i udkanten af byen. Bilen har et batteri på 52 kWh.

Den nye Master Van E-TECH Electric fås i 15 forskellige versioner – mod tidligere seks. Den fås i tre længder og tre højder – med vægte på 3.1 tons, 3,5 tons og 3.8 tons. Den elektriske Master har identisk lastvolumen som dets dieselfætter.

Inden længe vil Renault i øvrigt også være klar med den elektriske Trafic E-TECH.