Volvo Trucks Academy Center i Høje Taastrup er bindeleddet mellem Volvo Trucks og Renault Trucks og den danske organisation – og selv om Corona krisen har betydet, at færre møder op fysisk til kursusforløb, så er der med de mange nye produkter nok at se til.

”I bund og grund er det jo Volvo Truck i Göteborg, der bestemmer, hvor travlt, der er på skolen, hvor medarbejderne kommer – i første omgang salgs- og servicefolk,” siger Jan Egegaard Jensen, Training Manager på Volvo Trucks Academy.

Det er ham, som har den overordnede funktion i ”skolen” – og som planlægger skemaer og programmer. Hver gang, der er nyheder fra et sted i organisationen, skal det gives videre til de relevante medarbejdere. Man kan sige, at han bestyrer kursuskataloget – også kaldet Learning Management System.

Nøgleteknikere

Der er så nøglemekanikere/teknikere og -værkførere, som sendes til fabrikkerne i mange dage for at få nyhederne ind under huden – de er certificerede nøgleteknikere, der også skal kende lovkravene f.eks. i arbejdet med ellastbiler.

”De skal bevare overblikket – og kende sikkerhedssystemerne. Ingen kommer her kun for at sparke dæk,” siger Jan Egegaard Jensen.

De skal så øse af deres viden overfor deres kolleger, som løbende indkaldes til kursusforløb i Volvo Academy’s lokaler i Høje Taastrup, som er det eneste Volvo Trucks Academy kursussted herhjemme.

Både Renault og Volvo

Der står altid et par nye lastbiler i skolen, så kursisterne kan prøve deres færdigheder i praksis efter hvert kursusforløb – man kobler computere til bilerne, så man kan efterprøve det, som man lige har lært.

Da vi var på besøg, havde man på skolen også lånt en Renault T-serie til undervisning af en kunde.

”Under pandemien kom der jo også mange nyheder – der var jo lige præsenteret fire nye Volvo lastbiler på én gang – men så indrettede vi mere eller mindre et live-studio, hvor vi så underviste på afstand,” siger Jan Egegaard Jensen.

Opslagsværker

Kursisterne får oftest informationer med hjem under armen i form af kompendier – vi fik et med hjem om luftaffjedring. I det hele taget er der meget litteratur – trykt som på nettet – som dog ikke skal læres udenad. Men man skal vide, hvor man kan finde svaret.

Kurserne handler bl.a. om at lære fejlsøgning – og man det handler meget om at træne kursisterne til at kunne hjælpe kunderne. Volvo Truck har reelle krav til jobrollen, men det er ikke for at genere folk.

”Der er da også eksaminer og prøver løbende – hvor man især vil se, om kursisterne har forstået fremgangsmåderne f.eks. ved fejlsøgning. Om de er på rette vej,” siger Jan Egegaard Jensen.

Elektriske lastbiler

Lige nu er der travlt med undervisning i elektriske køretøjer, som hurtigt kommer til at spille en større rolle end først antaget. Og her er Volvo Truck pionerer. Og det gælder også gasbiler så som LNG, der er flydende naturgas

Men mange kurser er jo også opdateringer – der kommer eksempelvis også sælgere og mekanikere fra andre mærker, som skal læres op i Volvo og Renault.

”Jeg vil tro, at f.eks. mekanikere fysisk er her til undervisning fire-fem dage på et år, hvor til kommer fjernundervisning – e-learning – ude hos forhandlerne.”

Pædagogisk sans

Mange af underviserne er tillige en del af medarbejderstaben – fra flere forhandlere, og til daglig også arbejder på værkstederne, hvor de dog så er nøglemekanikere, der kan assistere kollegerne.

Pædagogisk sans er også en vigtig egenskab – og underviserne har en ægte interesse for deres undervisningsarbejde.

På salgssiden er nyhederne lige så spændende – og her er det vigtigt, at salgsstaben kan hjælpe kunderne til at finde de bedste produkter til en given opgave. Igen et vigtigt i led i undervisningen af sælgerne.

Den grønne omstilling

”Vi lærer jo om nye komponenter – men så låner vi da også biler til vores kunder, så de kan også kan lære dem at kende,” siger salgsdirektør Marcel Wolff-Matern, Volvo Danmark.

Behovet for lastbiler til den grønne omstilling kommer til at fylde meget fremover – derfor er det vigtigt at sælgerne er klædt op til ar kunne rådgive kunderne.

El-lastbiler er billigere at holde kørende – men dyre at investere i. Det kræver politisk opbakning. Det er en helt anden snak.

Flere krav fra kommuner

”Men i dag kan vi faktisk levere en elektrisk lastbil hurtigere end en diesel-lastbil – faktisk kan vi levere en ellastbil på et halvt år, mens en diesellastbil tager et år at få,” siger Marcel Wolff-Matern.

Alle ønsker grøn omstilling – og slutkunden er parat til at betale.

I det hele taget er der flere krav i dag fra bl.a. kommuner, der gør det nødvendigt at investere i grøn energi og her grønne lastbiler og varebiler – ikke kun lovkrav, men også udviklingen.

Elektrisk Renault Master

”For det er jo ikke kun lastbiler, der skal være grønne – det gælder alle køretøjer. Og her har man også de nye elektriske Renault Master, som der er stor interesse for,” siger salgschef Claus Rieland, Renault Trucks.

Men det er en rejse for kunden – der skal have vendt sit personale. Det handler om, at vi skal optimere kunderne behov. Der betyder igen, at vores sælgerne skal trænes i at støtte kunderne – at afdække kundernes behov, og lære, hvad bilen kan,” siger Marcel Wolff-Matern.

For der er jo både behov en teknisk salgsuddannelser – og de mere bløde salgsuddannelser. Der er mange måder at sælge på – og kunderne spænder vidt.

Tunge e-Volvo på trapperne

Volvos elektriske FL og FE lastbiler er i dag på samlebåndet – og de større FH, FM og FMX i eludgaver er klar – og produktionen begynder i uge 32. Med rækkevidde på over 300 km. I forvejen kører der flere el-busser fra Volvo – bl.a. i Aarhus – og her passer de til busruterne.

Ellastbiler er i første omgang beregnet til distribution og entreprenørkørsel. Unicon har valgt el-lastbiler til deres betonkanoner – og DFDS har allerede bestilt ellastbiler, der skal køre fra havne til lagre.

Renault Trucks har netop meldt ud, at de også er klar til at sælge elektriske lastbiler op til 44 tons baseret på T-serien. I forvejen har de deres D-serie i eludgaver – og i år kommer de også med 16 tons ellastbiler til bydistribution.

Fast defineret anvendelse

Kunderne skal måske nok tilpasse elbiler og logistik – for der skal være en fast defineret anvendelse og kørselsområde, og det er også vigtigt at optimere bæredygtigheden for kunden.

”Men igen – så er det vores opgave at hjælpe kunderne videre – gennem et dygtig sælgerstab, der kender produkterne. Vi bygger jo lastbiler, der er vidt forskellige – men vi bygger mest på hyldevarer, som så tilpasses kundernes behov,” siger Marcel Wolff-Matern.
.

 

Faglærer Knud Baden fortæller kursisterne Ole og Mads om den nye teknik i Volvo FH.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk