Ford satser på dieselmotorer til deres fabriksbyggede Fiesta Van med et forbrug på fra 30,3 km/l ved blandet kørsel og et CO2 udledningstal på 87 gram/km.

Fiesta Van er netop officielt blevet lanceret af fabrikken – med salgsstart i visse markeder i januar måned. Det er diesel, Ford forbinder med varebiler – og den nye model vil få to nyudviklede motorer på henholdsvis 75 og 90 hk ECOnetic), produceret i britiske Dagenham. ECOnetic motoren har bl.a. start/stop teknik og dæk med lavere rullemodstand.

Mange kundegrupper
Bilen skal fortsat sælges primært til små håndværksfirmaer, som distributionsbiler for virksomheder og som bl.a. budbil og hjemmehjælperbil i kommuner og offentlige myndigheder.
Varerummet på en kubikmeter passer godt til mindre transportopgaver, hvor det ikke er godset, der er det vigtigste.

Med en længde på 1,3 meter i varerummet, opfylder fabriksopbygningen øjensynligt de danske krav på 1,2 meters længde. Varerumgulvet er beklædt med en gummimåtte.

Diesel og benzin
Herhjemme vil en model med den nye 3-cylindrede motor på 1-liter være interessant, men fabrikken tilbyder også den lidt ældre 1,25 liters udgave på 82 hk, oprindeligt udviklet af motorcykel-producenten Kawasaki.

Fords nyudviklede MyKey-system, der kan sikre at bilen ikke kører over en vis hastighed, samt kommunikationssystemet SYNC, der kan tale til chaufføren kan købes ekstra.

Dertil Active City Stop, der hjælper chauffører til sammenstød ved lav fart – samt Hill-Start, der hjælper til igangsætning på bakker.

Muligvis til Danmark
Indtil nu har Ford Danmark fået sine gulplade-udgaver af Fiesta opbygget i Danmark af firmaet Autologik i Vamdrup og Ringsted.

“Umiddelbart fortsætter vi med vores danske model, men vi er også i gang med at undersøge den europæiske Fiesta Van nærmere for at se, om den kan benyttes i Danmark, siger pressechef i Ford Danmark, Lene Dahlquist til VOTY.dk.

 

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk