Fem allround Volvo FM 440 lastbiler kører nu rundt i Københavns Kommune. Det er byens Teknik og Miljøforvaltning, der har fornyet flåden af lastbiler.

Her før Jul får kommunen leveret den sidste i en serie på fem biler fra opbygger-virksomheden SAWO i Støvring. Der er tale om fem lastbiler, som kan løse et bredt udsnit af opgaver.

Kommunen har valgt SAWO’s egen hejseladstype CLF 432S-3W med wiretræk. For at rationalisere, er der valgt at udstyre bilerne med udtag for pendellad, så chaufføren ikke skal bruge tid på at forlade førerhuset for at åbne bagsmæk og pendelsiden, når ladet skal tømmes.
 
Forberedt for vinteren
Når en container skal trækkes op, sker wirestramning fra et betjeningspanel ved bagenden af bilen, mens betjeningen af optrækningen sker fra lastbilens førerhus.

Vinterbekæmpelse spiller en vigtig rolle – så der er el og kraftudtag (hydraulik) for saltspreder og blitzblink ved brug. Det er en kendt sag, at biler og salt ikke er gode venner. Derfor er bilerne monteret med et rør til skylning af undervognen og chassiset er sprøjtet med Prolan rustbeskyttelse.
 
Renholdelse er en anden vigtig detalje for kommunen – og her har man fået monteret en platform til en dunk med rensevæske, som skal bruges, hvis der er kommet asfalttjære på bilen.

Skridsikker dørkplade
Skal kommunens medarbejdere op at stå på bagenden af bilerne, så er sikkerheden i orden – for skærme og kædekasser er udarbejdet i skridsikker dørkplade ligesom på overrammen af hejset.

Bagtil har SAWO udstyret bilerne med anhængertræk med luftstyring og tilhørende udtag til lys, bremseluft og hydraulik for anhænger og tip. Det gælder også kugletræk i det tilfælde, at en skurvogn skal flyttes. Til sidst en hydraulisk udskydelig kofanger.

Som næsten alle vognmænd valgte Københavns kommune at udstyre lastbilerne med en værktøjskasse, så kroge og stropper kan stuves af vejen.

28 TM Hiab-kraner
Bilerne er udstyret med en HIAB kran model XS-288EP-5 HIPRO XSD, med en løftekapacitet i 28 TM klassen og en rækkevidde på 15,1 meter.

For at kunne udnytte kranen, er lastbilerne udstyret med hydraulisk betjente støtteben, udrustet med blinklys, når kraner i drift. Hydraulik er ført frem til kranspidsen via en dobbelt slangerulle, så bl.a. grab og rotator kan monteres.

Skal kranføreren se ned i ladet, sker det fra den opstignings-platform, som er bygget på. Kranen kan betjenes fra såvel kranens betjeningspanel og den radiobaserede fjernbetjening. Støttebenspladerne er anbragt i holdere, så de lette at komme til.

Central-smøreanlæg
Bilerne har en centralsmøreanlæg til smøring af kran og hejs. Alt jern er galvaniseret, og aluminium er eloxeret.

Som normalt for kommunalbiler indenfor entreprenørområdet er bilerne udstyret med holdere til koste, skovl, stige afmærkningstelte og et godt arbejdslys.

Opbygningerne er gjort på basis af en model Volvo FM450 med 8×4 Tridem Aksler, hvor SAWO har forstærket chassiset af hensyn til kranen.

Godt samarbejde
SAWO’s smede har været glade for samarbejdet med Københavns Kommunes Teknik og Miljøforvaltning.

Den sidste af de fem biler blev udstyret med et Hardox lad med pendel i venstre side, som lukker ned til næsten lodret – samt Hardox automat-bagsmæk.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk