Opel markedsfører nu deres nye bilmodel Mokka i Danmark – som designmæssigt holder Opel-fanen højt hævet. Bl.a. med tydelige designelementer fra den første Opel Manta sportsvogn tilbage fra 1970.

Det er lykkedes de tyske udviklingsfolk at skabe en bil med platform og teknik direkte hentet fra ejerne PSA’s reservedelslager – det vil sige identisk med både Peugeot og Citroën – men med sit eget ydre og egen kabine layout.

Autobahn Proof

Opel gør også meget ud af at fortælle, at den nye Mokka kører helt anderledes end sine franske fætre – for, som man siger: en Opel skal være Autobahn Proof – altså sikret til kørsel på de tyske motorveje med hurtige vognbaneskift og hurtig topfart.

Vi prøvede tidligere i dag Mokka på nordsjællandske veje af alle typer – og den er ganske fast affjedret med en fint og præcist styretøj uden antydning af krængninger.

Lige kørestilling

Man sidder udmærket bag rattet – fordi ryglænet kan indstilles trinløst, læderrattet kan indstilles i længde- og højderetninger – og så er der en fast fodplade, der giver en meget lige kørestilling.

Men små Opel-biler kan ikke fås med de læge-udviklede AGR-sæder. Vi skal også nævne automatgearet (ekstra) med skifteplader bag rattet.

Benzin, diesel eller el

Modsat mange andre bilmærker kan Mokka fås med både diesel-, benzin- og elmotor.

Vi kunne desværre ikke prøve dieselmotoren på 1,5 liter, som er fire-cylindret (med 110 hk) og derfor nok mere harmonisk at lytte til end den ene af de biler, vi har prøvet – med en benzinmotoren på 130 hk med 1,2 liters turboteknik og tre-cylindret. Den har et moment på 230 Nm ved 1.750 omdrejninter.Den kan køre 16,9 km/l i snit (WLTP).

Eludgaven, som har 136 hk,  opnår en rækkevidde på 324 km WLTP – og er naturligvis helt lydløs, for Mokka har fået en særlig isolering, der bl.a. sænker støj fra dækkene.

Også klar som Van

Den nye Mokka kommer ligesom de fleste andre Opel biler som Van inden ret længe. Det samme var tilfældet med forgængeren, der dog generelt ikke faldt i de danske kunders smag.

Mokka X, som den seneste udgave hed, fandtes også i en 4×4-udgave. Den er ikke meldt ud til den nye version – så skal man vælge Grandland-X Hybrid4 – en plug in hybrid udgave. Om Mokka får plug-in teknik, vides p.t. ikke.

Forventet Van-pris

Billigste Mokka personbil skal koste 215.000 kr. – hvilket vil betyde en Van-pris i omegnen af cirka 140.000 kr. plus moms i laveste Enjoy version.

Næste step opad hedder Edition+, som i Van-øjemed kun ligger ca. 6.000 kr. over Enjoy. Toppen til ekstra ca. 30., 000 kr. hedder GS-Line (i tidligere tider hed Opels sportsprægede biler GS og GSi).

Forventer godt salg

Mokkas lillebror Corsa har opnået høje salgstal herhjemme – og det forventer Opel-direktør i Danmark Christian Haugaard også vil ske for Mokka.

For kunderne til en Opel ser ikke kun på prisen – med på tyske kvalitet, gode køreegenskaber, klassisk design af kabinen, og tydeligt ydre Opel design – samt det frie valg mellem benzin, diesel og el.

Vigtigt: Helt sin egen

Når det gælder Opels designfilosofi handler det om at være helt sin egen – det vil sige alt andet end normal og ordinær. Og det er lykkedes med Mokka, der (synes vi her på VOTY.dk.) er mere sporty både at se på og køre i end sine franske søstermodeller.

Som den første model i modelprogrammet har Mokka fået Opels nye frontdesign kaldet Opel Vizor og et interiør kaldet Pure Panel.

Linjer fra både Manta og Adam

Ud over linjer fra Manta A, er den bageste del af taget delvist hentet hos den tidligere (men ikke helt så gamle) Adam model. Som modvægt til bilens fremad-hældende design med stort udhæng for og lille udhæng bag.

Bilens vandrette linjer går igen inden døre. Instrumenteringen integrerer digitale skærme og fysiske knapper – så bilen er lettere at betjene end mange andre, nye biler.

Teknikken er fransk

Mokka er teknisk mere fransk en tysk – som nævnt baseret på en ny version af multi-energi platformen CMP (Common Modular Platform) fra PSA. Denne letvægts platform tilbyder maksimal fleksibilitet under udviklingen af nye køretøjer.

Således kan dimensioner, hjulafstand med mere specificeres til det ønskede formål og platformen giver mulighed for at vælge mellem batteridrevet elektrisk motor eller forbrændingsmotorer.

Mokka er udviklet af Opel på hjemmebanen i Rüsselsheim i Tyskland. Der har været fokus på at holde vægten nede samt sikre en mere vridningsstabil konstruktion.

Mokka har tabt 120 kg.

Mokka har tabt 120 kg i forhold til forgængeren, og på den elektriske version er man lykkedes gennem den lavtliggende integrerede batterikonstruktion at øge stivheden i chassiset med op til 30 procent.

Det er også med til at give de bedre køreegenskaber. Men el udgaven er tungere end den tungeste af de gamle Mokka X modeller.

Man kan ikke køre med trailer i eludgaven – men Mokka har et varerum er på ca. 1.100 liter. Vores testbil med benzinmotor måtte trække en trailer på 1.200 kg.

Teknikken i el-udgaven

Mokka-e er udstyret med en motor, der leverer 136 hk og 260 Nm drejningsmoment. Man kan vælge mellem tre køreprogrammer – Normal, Eco og Sport. For at spare energi og rækkevidde fra det 50 kWh store batteri er topfarten elektroniks begrænset til 150 km/t. Til 100 kmt/t når man på ni sekunder. Det er samme præstation som i benzinudgaven med 130 hk, som iøvrigt kan køre 200 km/t.

Et 100kW jævnstrøms-hurtiglader system, der gør det muligt at lade op til 80 pct. af batteriet på 30 minutter, er standard udstyr. Opel Mokka-e har en rækkevidde på 324 kilometer ifølge WLTP normen. Mokka-e kan lade med op til 11 kW (tre faser/16A)  og batteriet har otte års garanti.

Alle Opels bilmodeller vil findes i en el-udgave inden 2024 – om tre år – og varebilerne viser vejen med lancering af brint-elektriske varebiler allerede i år. Også den helt store Master bliver elektrisk i år. Herhjemme kommer den næste år.

Mere strømlinet

På trods af en hjulafstand, der er to mm længere, er den nye Mokka 12,5 cm kortere end forgængeren – men 10 mm bredere end sin forgænger. Totallængden er på 4,15 meter.

Luftmodstands-koefficienten er faldet fra 0,35- til 0,32 Cw. Den udleder også nu gram CO2 mindre.

Mokka fås med IntelliLux LED matrix forlygterne og Opel-signatur LED kørelys samt LED baglygter. Kølergrill’en er nederst på fronten – ovenover er en sort plade, der minder om kølergrill – men er fake.

Vizor design til alle Opel

Opels omtalte Vizor design, der er udviklet af Opels designafdelingen, vil komme til at omfatte alle fremtidige modeller i 2020’erne. Også Crossland-X designet minder om Vizor – men ikke så udtalt som i Mokka.

Begge tilhører det meget populære B-SUV segment, som er det segment, der går mest frem i disse år. Fra 12- til 18 pct fra 2015 til i dag (om end bilsalget generelt har stagneret under Corona-krisen). Markedsandel er øget fra fire – til 12 pct.

Adaptiv fartpilot

Mokka kan også fås med avanceret adaptiv fartpilot, mens linjevogter holder Mokka i midten af vejbanen.

Derudover er elektrisk parkeringsbremse og skiltegenkendelse standard mens 180 graders panorama bakkamera kan fås som ekstraudstyr – ligesom navigation.

God temperatur

Multimedie systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto og fås i en syv tommer farveskærm eller i den større 10 tommer højopløselige skærm, der begge fås i det nye Pure Panel.

Vi skal også nævne bilens app, hvor man via sin mobiltelefon f.eks. kan sikre, at bilen har en rar temperatur inden døre – både sommer og vinter – inden man skal køre. Så sikrer man sig også optimal rækkevidde fra starten

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk