Den vej må vi vænne os til, at vi alle skal – fra diesel til el, men mange med større kørselsbehov som typisk handler om erhvervslivet, er ikke tilfredse med rækkevidden.
Derfor tager de vejen til el over plug-in hybrid modellerne, som kan køre på el over en kort strækning – men samtidig er der økonomiske fordele gennem lavere beskatning.
300 hk samlet ydelse
Vi har bl.a. prøvet Peugeots 3008 SUV model i topmodellen Hybrid4 – som har to elmotorer på hver 110 hk. Både for og bag, som systemmæssigt er med til at give bilen sine 300 hk og på samme tid firehjulstræk.
Den forreste elmotor sikrer præstationer sammen med benzinmotoren – og den bageste sikrer den ekstra trækkraft bagude. Vi prøvede dog ikke bilen i voldsomt terræn – men grusveje var ikke et problem. Downhill kontrol følger også med.
Tilmed sikrer bilens elmotorer fornemme præstationer – således kun seks sekunder om at nå 100 km/t og 240 km/t på toppen.
Ren el hele tiden til daglig
3008 Hybrid4 er en SUV og ingen racerbil – men selv om den er lynhurtig, så man skal ikke køre så hurtigt, som man kan – for det er bilen ikke bygget til.
Men de 520 Nm, som opgives, er da også voldsomt – benzinmotoren alene præsterer kun 300 Nm.
Kører man kun få kilometer pr. dag, kan man næsten køre på el det meste af tiden – hvis man lader op derhjemme eller på jobbet. Testbilen har en rækkevidde på 63 kilometer, og bruger man bilens B-pedal, så samler den tilmed strøm op , når speederen slippes.
Gem strømmen til byen
På ren el er den hurtig fra start – men ellers ikke. Så skal benzinmotoren først i arbejde.
Man vælger imellem sport, hybrid og ren el – og med hybrid gemmer den 20 pct. af strømmen – men kommer man også rundt om en motorvej, så står der hurtigt 0 km på rækkevidden.
Vælg kørestil
Adgangen er knappen med et lyn på bilens kontakt-tangenter – så kan man vælge, hvordan man vil køre – plus i øvrigt se nærmere på bilens teknik.
Der kan også vælges kørestil – som i testbilen stod på fransk: Conduite, Cadance, Minimal, Energy og Personel.
Forbrugssnittet er opgivet til 153 Wh/km – men man skal køre pænt. Men den er meget letkørt med sit 8-trins automatgear.
1.300 liter varerum
Som Van vil den med 1.300 liter byde på masser af plads bagtil – selvom teknikken med batterier fylder lidt ekstra og stjæler over 300 liter af pladsen – og det betyder også lidt forøget vægt. Men der er også kun plads til at køre med en trailer på 1.250 kg.
Vi skal også nævne elbagklap – og midterboks, men ingen handskerumslås. Læssehøjden er 700 mm. og der er fire fastgørelses-kroge bag.
76,9 km/l WLTP i snit
76,9 km/l skulle det give i snitforbrug efter WLTP-metoden, men det er meget optimistisk, for efter strømmen er brugt på langturen, kører man i en almindelig 1,6-liters turbobenzinbil, som FDM har målt til 13 km/l i snit. Den yder i sig selv 200 hk.
Selve bilen er eller udstyret som andre GT-opsætninger med læder/Alcantara-betrukne og certificerede sikkerheds AGR-sportssæder – med el-betjening og varme.
Masser af udstyr
Dertil to zone klimaanlæg, glastag, læderrat, elektrisk håndbremse, stop/start system, Full LED forlygter, adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter, Blind Spot assistent, bakkamera, p-sensorer for og bag, skiltegenkendelse, touchscreen med navigation og 19 tommer alufælge med 205 profil dæk.
Man sidder godt i sportssædet, som sammen med det multijusterbare rat og fodpladen i gulvet giver optimal kørestilling. Styretøjet er præcist – og man har godt greb om det lille og kantede rat, der via i-cockpittet sikrer udsyn til instrumenterne hen over rattet.
—
Fakta Peugeot 3008 Hybrid4 Pure Tech GT Pack:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 200 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 300 Nm v. 3.000 omdr.
Effekt elmotor for: 110 hk.
Effekt elmotor bag: 110 hk.
Max moment el/benzin-system: 520 Nm v. 6.000 omdr.
Topfart: 240 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 5,9 sek.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 76, 9 km/l.
CO2 udslip: 29 g/km.
Rækkevidde ren el: 63 km.
Batterikapacitet: 13,2 kWh.
Gearkasse: 8 trins aut.
Ladetid 3,7 kW/7,4 kW: under 4 timer/under 2 timer.
Køreklar vægt: 1.928 kg.
Totalvægt: 2.330 kg.
Trailervægt: 1.250 kg.
Varerum: Ca. 1.300 kg.
Læssehøjde: 700 mm.
Dæk: Michelin Primacy 3 – 205/55 R19.
Pris hvide plader: 465.000 kr.
Pris 3008 Van HDI GT: Ca. 304.000 kr. ekskl. moms
Pris testbil 3008 Hybrid4 Van ekskl. moms: Ca. 320.000 kr.