Kia Sportage er i nyeste tilsnit også kommet som plug-in hybrid – PHEV – et grønt tiltag, som indtil videre sikrer et godt tilskud fra staten – om end det mindskes år for år.

Kia er ét af de mærker, som ikke går ned på drivmidler – og man kan vælge imellem både benzin, diesel samt benzin med plug-in hybrid teknik – som dog vil nok blive faset ud efterhånden som rene eludgaver får længere rækkevidde og tilskuddet mindskes.

PHEV tit ukomfortabelt

Diesel er ved at være forbudt – fordi det på grund af klassiske beskatningsregler gør bilerne alt for dyre.

Problemet er, at folk nu vælger bil efter rabatten på PHEV og ikke efter kørselsbehov.

PHEV-biler er ikke altid så komfortable – bl.a. hvis benzinmotoren er for svag i sig selv (uden el). Det er nu ikke så slemt med denne Kia Sportage.

Mange typer drivmiddel

El-version udbydes p.t. ikke til Sportage, men teknikken findes hos Kia – f.eks. i den mindre Niro og i Soul udgaven.

Koncernen, som også består af Hyundai, er også én af de fremmeste, når det gælder brint – så det er også en mulighed i fremtiden.

Men endnu er der ikke så mange brint-fyldestationer.

Fire-cylindret motor

Teknisk består drivlinen i Sportage PHEV af en 4-cylindret, 1,6-liters turbo-benzinmotor på 180 hk og et moment på 265 Nm. Dertil kommer en 91 hestes elmotor med 304 Nm.

Samlet betyder det 265 hk og 350 Nm mellem 1.500- og 4.500 omdrejninger. Bilen er ret støjsvag under alle forhold – også på motorvej.

PHEV betyder, at bilen på papiret kører 89,2 km/l efter WLTP-målingen – men det bliver svært at opnå.

70 kørsel med ren el

Strømmen, der kan hjælpe med at nå det, er efter oplysningerne væk efter knap 70 km – og så viser instrumenterne et forbrugssnit på blot 14,5 km/l.

Men man kan via ”Drive Mode Select” udsætte el-forbruget til man kommer til bygrænsen. En tryk på en EV-knap bag gearvælgeren sikrer også, at man kan vælge el fra. I dette område betjener man også 360 graders kamera og down-hill control.

1.350 kg. trailer

Den prøvede PHEV udgave vejer ca. 300 kg mere end benzinudgaven, men med træk på alle fire har man alligevel en bil med et sikkert fodfæste – også på løst underlag og hvis man anvender trailer. Faktisk må bilen trække en trailer på 1.350 kg. med bremser. Dertil er der trailer-stabilisering.

På en knap kan man vælge imellem ”Drive” eller ”Terrain.” Men den er nu ikke er hard core firehjulstrækker, men teknikken sikrer dog et bedre vejgreb.

Teknikken betyder også, at batterierne tager lidt af pladsen i varerummet – men der er fortsat ca. 1.800 kg at gøre godt med i van-udgaven. Pladsmæssigt skal vi også nævne midterboks, handskerum uden lås – samt elektrisk betjent bagklap.

Skifteplader bag rattet

Bilen er en SUV og det betyder, at den krænger lidt i et hurtigt sving – men det er jo heller ikke en racerbil. Langsom er bilen heller ikke – man når 100 km/t på 8,2 sekunder, og der er en topfart på 191 km/t. Bilen kører på 19 tommer aluminiumsfælge og 235/50 dæk.

Vi skal nævne bilens 6-trins dobbelt-koblings automatgear med skifteplader bag rattet, så man selv kan skifte mellem gearene.

På et drejehjul i midterkonsollen kan man vælge imellem frem, bak og neutral. Der er to store skærme – formet som én stor buet skærm – inklusive den 12,3 tommer touchscreen med navigation.

På opdagelse på skærmen

På skærmen er der tilgang til det meste af bilen, så man kan bruge langt tid på at surfe rundt mellem siderne, hvor vi bl.a. fandt status for strøm, trafik-info om spærrede veje, oplysning om ladestandere og rastepladser – og meget mere.

Kia har dog været så forbrugervenlige at have et panel under bilens touchscreen – hvor der kan vælges mellem infotainment og klimaanlæg, så man ikke skal lede efter det i under-menuer.

På instrumentbrættet kan man desuden følge med i forbruget – og ved valg af køre-mode på skærmen (el, hybrid og sport) skifter farverne bag instrumenterne.

Adaptiv fartpilot

Sikkerheden er fin ombord – med adaptiv fartpilot og aktiv nødbremse. På rattet finder man endvidere knapper for indstilling af bl.a. den adaptive fartpilot.

Dertil Matrix LED forlygter, LED kørelys, syv airbags, regnsensor, linjevogter, hill descent, bakkamera med bird view, nødbremse ved bak, kameraer i hovedinstrumenterne (ved afvisning til højre og venstre), skiltegenkendelse, blindvinkel assistent samt 3-zone klimaanlæg.

Topudstyret

Bilen havde Upgrade-udstyr – højeste trin – samt en masse ekstraudstyr – og det betyder i dette tilfælde el-drevet glassoltag, varme i det multijusterbare rat og i sæderne.

Desuden elektrisk indstillelige lædersæder med memory funktion og ventilation, tagræling, elektrisk p-bremse, trådløs mobil-opladning, adskillelige usb-stik, el-foldbare sidespejle og nøglefri betjening.

Faktaboks Kia Sportage GDI 1,6 PHEV Upgrade:
Motor: 4 cyl. turbo-benzin.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 180 hk.
Moment: 250 Nm.
Systemeffekt: 265 hk v. 5.500 omdr.
Samlet moment: 365 Nm v. 1.500-4.500 omdr.
Batteri: 13,8 kWh.
Rækkevidde ren el: 70 km WLTP.
Forbrug WLTP: 89,2 km/l.
Forbrug: 169 Wh/km
CO2 udslip: 25 g/km.
Gear: 6 trins aut – dobbeltkobling.
Acc. 0-100 km/t: 8,2 sek.
Opladning m. 3,6 kW: ca. 4 timer.
Topfart: 191 km/t.
Bremser for og bag: Vent. Skiver/skiver. ABS, esc.
Affjedring: uafhængig for og bag.
Dæk: Continental WinterContact TS 970R 235/50 R19.
Totalvægt: 2.490 kg.
Køreklar vægt: 1.905 kg.
Trailervægt: 1.350 kg.
Varerum: ca. 1.800 liter.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Pris hvide plader: 432.900 kr.
Pris Van ekskl. moms: 235.260 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk