Olieselskabet OK lever af at sælge drivmidler til køretøjer – til både private og virksomheder – men OK er også kendt for at give masser af gode råd til deres kunder. OK er nok én af de virksomheder i branchen med den bredeste kundeudbredelse i landet.
OK har Danmarks således det største netværk af tankstationer – faktisk med 670 tankmuligheder fordelt over hele landet.
Der er nærmest ikke en lille by på landet, som ikke har en OK tank – ofte i forbindelse med den lokale brugsforening.
Gode råd til biblisterne
Nu har OK a.m.b.a., som selskabet rettelig hedder, så valgt at give bilister en række gode råd: Sådan kører du mere økonomisk.
Det bedste sparetip er, som OK siger, naturligvis at lade bilen stå.
Men når det ikke er en mulighed – og det er det jo ikke i virksomheder – er der mange små ting, man kan gøre, for at spare stort på brændstoffet – og styrke økonomien.
Parker bilen i garagen
En kold bil, varebil eller lastbil bruger længere tid på at nå sin mest brændstofeffektive motortemperatur.
Parkerer man køretøjet bilen indenfor natten over, går der kortere tid, før motoren bliver varm.
Derfor kan det eksempelvis godt betale sig at fjerne papkasser og gamle cykler fra garagen, så der igen bliver plads til bilen. Eller stille erhvervsbilen ind i lagerbygningen eller ned i p-kælderen.
Kør med det rigtige dæktryk
Ofte bliver dæktrykket kun tjekket ved skift til sommer- eller vinterdæk, men man bør faktisk tjekke det minimum én gang om måneden. Allerbedst hver anden uge.
Et forkert tryk kan nemlig koste op til tre pct. ekstra på brændstofforbruget.
Kører man 20.000 km om året, betyder det en ekstraregning på 600 kroner ved et normalt forbrug på 15 km per liter og en pris på 14 kroner per liter brændstof.
Find mærkat med oplysning
Og tæller kilometertælleren 50.000 km om året, må man betale over 1.400 kr. i ekstra brændstof.
I de fleste biler kan man i handskerummet, kanten af førerdøren eller i benzindækslet finde et mærkat, der viser det korrekte dæktryk.
Derudover kan det let koste to-tre procent ekstra brændstof, hvis dæktrykket er bare 0,5 bar for lavt.
Undgå unødig vægt
Fjern hundeburet, når det ikke er i brug, og tøm bagagerummet for de kasser, der aldrig blev båret ind.
Bilen bruger i gennemsnit én pct. ekstra brændstof for hver 50 kilo, man øger vægten med. 100 kilo ekstra bagage vil f.eks. koste knap 400 kr. ved 20.000 kilometers kørsel og næsten 1.000 kroner ved 50.000 kilometers kørsel.
Forskellen vil dog være størst i små biler, mens tunge, store biler vil blive påvirket i mindre grad.
Afmonter tagboksen
En tagboks er smart til ekstra bagage til sommerhusturen eller skiferien – men den koster på brændstoføkonomien.
Faktisk vil en bred tagboks med flad front kræve op til otte pct. ekstra brændstof ved bykørsel og helt op til 25 pct. ekstra ved motorvejskørsel.
Den anbefalede motorolie
Bilen kan måske klare sig med en anden blanding end den anbefalede. Men motoren vil være mindre effektiv.
Bruger man f.eks. 10W-30 motorolie til en motor, der er designet til 5W-30, kan det øge forbruget af brændstof med op til to pct. Man kan tjekke hvilken motorolie, som bilen skal have, i instruktionsbogen.
Få brændstoffet til at række længere
For høje hastigheder er ikke en god idé, hvis man gerne vil have sit brændstof til at række så langt som muligt.
Ifølge FDM bruger bilen nemlig op imod 15 procent mere brændstof, når man eksempelvis på motorvejen sætter hastigheden op fra 110 til 130 km/t.
For hurtigt på landevejen
OK har kigget nærmere på, hvordan det står til med danskernes trafikvaner. De færreste ved nok, at vi danskere i gennemsnit kører 49,1 km/t i byzoner med 50 km/t – altså holder vi os i udgangspunktet lige under hastighedsbegrænsningen.
Til gengæld går det en smule for hurtigt på de jyske landeveje, hvor der ofte bliver trykket lidt for meget på speederen.
Ifølge vejdirektoratet er gennemsnitshastigheden her 83 km/t, selvom den tilladte hastighed kun er 80 km/t.