Logistikvirksomheden Dachser i Danmark har netop fået leveret deres første elektriske terminaltraktor, der skal arbejde i virksomhedens filial i Hvidovre.

I det hele taget arbejder Dachser, der har hovedsæde i Tyskland, meget intenst på den grønne omstilling i alle lande, hvor de er repræsenteret.

I februar lancerede Dachser ”Emission-Free Delivery” – et projekt med emissionsfrie leveringer til centrum af København med en elektrisk Fuso eCanter lastbil.

I hele Europa

I samme ombæring har logistikvirksomheden kastet sig ud i en række andre tiltag for at mindske sit CO2-aftryk – bl.a. den elektriske terminaltraktor, som er leveret af hollandske Terberg.

Den skal sikre en emissionsfri intern transport af veksellad og trailere på terminalområdet. Denne første bliver skarpt efterfulgt af yderligere leveringer til nogle af Dachsers andre europæiske filialer.

Dachser vil gerne bidrage til den grønne omstilling i transportbranchen. Den nye terminaltraktor er et af mange tiltag, de har gennemført med henblik på at gøre deres transporter endnu mere miljøvenlige.

Bedre arbejdsmiljø

”Vi vil også gerne imødekomme efterspørgslen fra vores kunder og samarbejdspartnere, og med den nye terminaltraktor kan vi både mindske CO2-udledningen for vores transporter og skabe et bedre og renere arbejdsmiljø for vores medarbejdere og chauffører,” siger Peter Hut, General Manager for Dachser Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre.

Dachser koncernen arbejder i øjeblikket på at udvide udbuddet af grønnere transportløsninger.

CO2 besparelse

Det gælder også grøn el til hele filialen og elektriske palleløftere, som chaufførerne kan bruge ved levering af gods.

”Nu kan vi endelig realisere vores bæredygtighedsønsker og -mål, og det giver en besparelse på CO2-kontoen for både os og vores kunder – og som vi kan bygge videre på i fremtiden,” siger Peter Hut.
Forud for lanceringen ligger flere års målrettet arbejde.

Terminaltraktoren ved navn Terberg BC202-EV er udstyret med to batteripakker på 74 kW hver, så den samlede kapacitet er 148 kW.

Otte timer på en opladning

Det betyder, at den i teorien kan køre mere end otte timer på en engangsopladning. Den skal betjene 41 porte og flytte de op mod 200 veksellad og trailere, der hver dag lægger vejen forbi Dachser-matriklen i Hvidovre.

Derfor har filialen også allerede etableret en ladeinfrastruktur til at forsyne virksomhedens ellastbiler med grøn elektricitet.

Dachser Nordic arbejder langsigtet med klimabeskyttelse. Blandt andet benytter man ellastbiler i Oslo og København – og bruger palleløftere med litium-ionbatterier på terminalerne.
Alle nordiske filialer er allerede overgået til 100 procent grøn el fra vind- og vandkraft eller solenergi.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk