Fremragende køreegenskaber med campingvogn betyder, at DCU, Dansk Campingunion, har valgt Citroën C4 Grand Picasso 2,0 som ”Årets Campingtrækker 2015”.

Dermed beviser bilen også, at den vil være fremragende til at trækker alt fra en stor trailer til en hestetrailer. DCU’s test viser, at bilens køreegenskaber forbliver gode selv med påspændt trailer.

Ud over de fornemme køreegenskaber er det naturligvis også et markant plus, at Grand Picasso må trække 1.600 kg, hvis bilen er udstyret med automatgear, og hele 1.700 kg med manuelt gear.

15 konkurrenter
Konkurrencen var hård, men Grand Picasso 2,0 Blue HDI med 150 hk formåede alligevel at sætte samtlige konkurrenter til vægs, da i alt 15 biler dystede om titlen som Årets Campingtrækker 2015. Det er første gang, at en stor MPV vinder den ærefulde titel, som Dansk Camping Union står bag.

”Citroën gjorde en god figur især ved at vise et sikkert kraftoverskud selv ved accelerationer op ad bakke. Samtidigt mestrede den sikre køreegenskaber ved undvigemanøvrer og stabilitet i kraftig sidevind på motorvejen uden at slingre med bagenden. Kabinen er stor og rummelig med gode sæder – en vigtig ting, når man skal køre langt,” siger DCU´s tekniske leder og jurymedlem Stefan Rosendal.

Ingen lumske tendenser
”I Grand C4 Picasso har en flot afstemt undervogn, ingen lumske tendenser, præcis og forudsigelig i alle kritiske manøvrer” fremgår det desuden af juryens kommentarer.

 Den mindre Citroën Picasso C4 Picasso var med i trækkerfeltet sidste år, hvor det blev til en tredjeplads, men denne gang ville Citroën altså ikke lade sig ”nøje” med bronze, og endte øverst på medaljeskamlen.
 
Forskellen på Citroën Grand Picasso og den almindelige Picasso er blandt andet, at storebror Grand Picasso har seks centimeter længere afstand mellem for- og bagaksel, som sammen med en flot afstemt undervogn giver vognen nogle fortrinlige køreegenskaber.

Dobbelt-sejr for Citroën
”Vi er utrolig stolte af og glade for prisen. Bilen er med i et meget stærk felt af fremragende campingtrækkere, så det er jo helt suverænt at vinde. Især i år, hvor årets bil også blev en Citroën (red: Citroën C4 Cactus) – men den bil er på ingen måde en campingtrækker, siger Ellen Nørregaard fra Citroën Danmark.

Bilerne i finalefeltet blev dels testet på lande- og motorvej, dels på køreteknisk anlæg ved Sorø, hvor de blev udsat for både bremsetest, slalombane og dobbelt undvigemanøvre. Citroën Grand Picasso klarede samtlige udfordringer til perfektion.

De fem nominerede
Fem biler var nomineret til finalen – i et felt på 19 biler. Citroen C4 Grand Picasso vandt titlen foran Nissan Qashqai 1,6 D 2WD på andenpladsen, mens Volvo V40 D4 blev treer. På de næste pladser kom Dacia Duster 1,5 D 4WD og Ford Kuga 4WD 2,0 Aut.

I DCU’s medlemsblad, Camping-fritid, der er på gaden i dag, kan man læse meget mere om både vinderen og de øvrige biler, der i det største finalefelt nogensinde kæmpede om at blive Årets Campingtrækker 2015.

På DCU’s hjemmeside lancerede DCU i 2014 oversigten ”Stærk med Træk”, der også tæller bl.a. den fem-personers Citroën C4 Picasso, der blev nummer tre ved kåringen i fjor.

11 procent på gule plader
I Danmark blev der i 2014 i øvrigt solgt i alt 1.909 C4 Picasso og Grand C4 Picasso. Heraf var de 205 solgt på gule nummerplader. En andel på cirka 11 procent.

I øvrigt topper de to biler den europæiske salgsliste for MPV. På verdensplan blev der solgt 120.000 enheder i 2014.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk