F-Pace er en prestigefyldt Jaguar Crosover-SUV med firehjulstræk – og den er fantastisk komfortabel og byder på fornemme køreegenskaber for biler i denne klasse.

Den indiske bilguru Tata ejer Jaguar og har set rigtigt i at præsentere en bil i den hurtigt voksende SUV-klasse – selvom man normalt ikke forbinder Jaguar med terrænkørsel.

Men det handler om indtjening – og hvis hele verden vil have SUV-biler, så er Jaguar også leveringsdygtig. Ligesom Maserati, Porsche og Alfa Romeo.

Høj siddestilling

F-Pace har samme luksusniveau som Jaguars andre biler. Lækre el-indstillelige lædersæder, hvor man sidder højt – og har lette ind- og udstigningsforhold. Men man må betale ekstra for bl.a. indstillelig lår- og lændestøtte.

Bilen er praktisk i brug – og så når man langt, når asfalten slipper op. Jaguar har nemlig lånt lidt know how fra Land Rover, som jo er i samme koncern. Man har hentet Torque-On-Demand firehjulstrækket og kombineret det med sportsvognen F- Type’s styresystem Intelligent Driveline Dynamics.

Oftest mest træk på baghjul

Dette sikrer den avancerede firehjulstrækker lidt af sportsvognens køreegenkaber – for op til 90 pct. af trækkraften sendes til baghjulene. Men i terrænet kan det også sende 50 pct. af trækkraften til forhjulene. Men de fleste F-Pace kunder kører for det meste på asfaltveje.

Fra Land Rover har man kopieret Terraine-Response systemet og kalder det Adaptive Surface Respons – ASR – og det giver Jaguar F-Pace sikre off road egenskaber om end bilen ikke matcher en Discovery model fra Land Rover i terrænet. ASR finder selv ud af vejens beskaffenhed og giver bilen optimal fremkommelighed.

Letvægts-materialer

Jaguar benytter tillige aluminium og andre letvægts produkter til at lette bilen og dermed gøre den endnu mere agil på landevejen, hvor den overgår mange konkurrenter, når det gælder vejgreb. Man føler ikke de store krængninger, selv om bilen er høj – og her hjælper også uafhængig affjedring med dobbelte triangler fortil.

Meget smidigt var også bilens otte trins automatiske gearkasse.

Smidig 2 liter diesel

Testbilen var udstyret med en 2-liters dieselmaskine på fire cylindre – men den klarer opgaverne flot med masser af trækkraft. Man kan vælge mellem eco- og sport og så er der stop/start system og nøglefri start. Man kan vælge at køre bilen i manuel mode – og benytte skifteplader bag rattet.

Som Van har den måske klassens største varerum på over 1.700 liter – og den trækker en trailer på 2.400 kg. Og så er det ekstra spændende, at Van priserne ligger på godt halvdelen af hvidpladepriserne.

Adaptiv fartpilot koster ekstra

Så har man også råd til at investere lidt fra ekstraudstyrslisten – for selv om bilen f.eks. har City-nødbremse system, så skal man tilkøbe bl.a. ACC adaptiv fartpilot, hvor bilen holder afstand til bilen foran.

I vore tider er en stor skærm med navigation sagen – og i F-Pace er den 10,2 tommer stor – men man skal her indstille bilens sædevarme, og det er lidt besværligt. I testbilen var der også skiltegenkendelse – der dog ikke var så præcis. Bl.a. fortalte den, at jeg måtte køre 130 km/t – i Køge by.

På udstyrssiden i testbilen kan vi nævnte LED lygter, regnsensor, læderrat, handskerumslås, sædevarme, bakkamera med alarm, klimaanlæg og linjevogter, men vi savnede bl.a. også en elektrisk åbning af bagklappen.

Bilen var i udstyrsniveau Prestige – men der var for cirka 60.-70.000 kt. ekstraudstyr (plus moms) – bl.a. 19 tommer sorte alufælge og 4-zone klimaanlæg som de største poster.

Fakta Jaguar F-Pace 2,0d AWD Prestige:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.995 ccm.
Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 430 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Topfart: 208 km/t
Acc. 0-100 km/t: 8,7 sek.
Gear: ZF 8 trins automatic.
Bremser: Ventilerede skiver for og bag. esc.
Forbrugssnit: 18,9 km/l
CO2 udslip: 139 g/km.
Frihøjde: 215 mm.
Køreklar vægt: 1.767 kg.
Nyttelast: 693 kg.
Trailervægt testbil: 2,4 tons.
Fælge 19 tommer alu.
Dæk testbil: Continental. 255/55 R19V
Fabriksgaranti: 3 år.
Pris eksl. moms: Ca. 450.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk