Porsche Cayenne, BMW X5, Audi Q7, Lamborghini Urus, Range RoverV8 og Mercedes-Benz GLS. Premium SUV køretøjer, som alle sælges på gule nummerplader herhjemme. For med vores beskatning kan man nærmest halvere prisen i forhold til prisen på hvide plader.

Nu kommer endnu en deltager i denne fine klasse. Den første SUV model fra Aston Martin i selskabets 107 årige historie – med betegnelsen DBX.

Prisen er 3,7 millioner kroner på hvide plader – det vil sige i omegnen af 2,5 millioner kroner. Bilen lander herhjemme om tre måneder.

SUV sælger bedst

For SUV er det, kunderne vil have – og kunderne har som bekendt altid ret. Bentley og Rolls-Royce er gået samme vej med stor succes. Rolls Royce Cullinan sælger bedre end andre Rolls Royce modeller.

DBX blev introduceret herhjemme i går eftermiddags hos den danske importør på Strandvejen på Østerbro i København.

Med besøg af 40-50 kunder, som er gode venner af huset Nellemann, som importerer de fuldblods biler fra Storbritannien.

Sammen med Mercedes-AMG

VOTY.dk var med, da bilen blev afsløret – og salgschef Jonas Kupper fra Aston Martin Copenhagen fortalte om den spændende bil, der er udviklet i tæt samarbejde med Mercedes-AMG i Tyskland.

De gode Mercedes-AMG folk har hjulpet med en masse teknik så som basis V8-motorblok, som så Aston Martins troldmænd hjemme på den nye fabrik i Wales har videreudviklet til en 4-liters twin turbo maskine for at passe til de karakteristika, som bør være på en Anton Martin.

Mercedes står i øvrigt også for den 9 trins automatgearkasse og har været inde over med bilens firehjulstræk – andre Aston Martin biler har baghjulstræk.

Trailervægt 2.700 kg.

Men en SUV skal notorisk kunne bevæge sig væk fra de snoede landeveje og ind i terrænet – således også Aston Martin DBX. Selv om det er første gang.

Gearkassen er ikke bagest som i andre Aston Martin modeller, hvor det handler om vægtbalance – her er der fortil sammen med motoren for at skabe maksimal plads i kabine og varerum/bagagerum.

Andre skal bruge deres SUV til at trækker afsted med en trailer – og DBX kan klare 2,7 tons på krogen. Det er den første Aston Martin med ”jydekrog.”

12 cylindre på vej

Senere ventes andre motorer – måske en 5,8 liters 12-cylindret. Den slås i hvert fald med Bentley Bentayga, der har en W12 motor. Ellers peger Jonas Kupper på bl.a. Lamborghini Urus som konkurrent.

”Vi har ikke set en Aston Martin med plads til fire personer og med fire døre før. Men den er ikke bygget på en Aston Martin Vantage, selv om designet bagfra er tæt på det samme. Den er, som englænderne siger, purpose build – bygget til formålet – med sin egen platform. Fronten er typisk Aston Martin, og så har den det største Aston Martin emblem overhovedet,” siger Jonas Kupper.

12 sikkerhedssystemer

DBX blev vist som koncept ved Genève biludstillingen i 2015, men den færdige udgave er helt anderledes. Den har i øvrigt langt flere sikkerhedssystemer end sine brødre i flokken – nemlig 12 – og bl.a. adaptiv fartkontrol. Mange af disse systemer kommer fra Mercedes.

Og fra at være en egoistbil er Aston Martin nu en jobbil, en familiebil og en arbejdshest.

Den er mere rummelig end sine konkurrenter på markedet, ifølge Kupper – og så byder den på syv højdeniveauer med sin luftaffjedring.

Moment på 700 Nm

550 hk yder den og momentet er på 700 Nm mellem 2.200- og 5.000 omdrejninger – så en sinke er den ikke.

Udstyret omfatter total luksuskabine – og de er mange udgaver at vælge imellem. Udstyrsvarianter kan hedde f.eks. Aspen Escape, Malibu Opera, Metropolitan Spritz, Capri Machine, Regatta og Urban Fighter – som henfører til udstyret. Men parorama-glastag har de alle.

Selvfølgelig kan man få tasker, der passer perfekt til bilen. Selv koppen til kopholderen er designet specielt.

Fakta (uddrag) Aston Martin DBX:
Motor: V8 twin turbo. 32V.
Slagvolumen: 3.982 ccm.
Ydelse: 550 hk v. 6.500 omdr.
Moment: 700 Nm mellem 2.200- og 5.000 omdr.
Gearkasse: 9 trins aut.
Træk: Firehjulstræk.
Antispin: elektronisk.
Køre-modes: GT, Sport, Sport+, Terræn, Terrain+ og Individuel.
Til/frakørselsvinkler: 25,7/27,1 grader (max.)
Rampevinkel: 18,8 grader (max.)
Vadedybde: 500 mm.
Frihøjde: 190 mm.
Vendediameter: 12,4 m.
Karosseri: aluminium monocoque.
Affjedring: Luft – uafhængig for og bag.
Fælge/dæk: 22 tommer alu/Pirelli Zero.
Brændstoføkonomi/snit: 7 km/l.
CO2: 269 g/km.
Acc. 0-100 km/t: 4,5 sek.
Topfart: 291 km/t.
Trailervægt: 2,7 tons.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk