Automatic Traction Control er et nyt produkt fra Volvo Trucks, som automatisk aktiverer trækket på den forreste aksel under kørslen, hvis lastbilen er ved at køre fast.

Chaufføren får derved bedre manøvredygtighed, og samtidig minimeres brændstofforbruget og slitagen på lastbilen.

Det er første gang, at en lastvognsproducent i verden tilbyder automatisk aktivering af træk på alle hjul til anlægslastbiler.

Kun når der er behov
”Mange chauffører aktiverer forhjulstrækket eller differentiale-spærret i god tid inden et vanskeligt terræn for at undgå at sidde fast. Volvo Automatic Traction Control aktiverer forhjulstrækket, imens lastbilen er i bevægelse – og kun i den korte tid, der egentlig er behov for,” siger Jonas Odermalm, chef for anlægssegmentet hos Volvo Trucks.

Volvo Trucks er i samme koncern som Volvo Construction Equipment, som allerede anvender systemet på deres dumpere. Så man udnytter bare den know-how, der i forvejen findes i Volvo koncernen.

Til FMX 4×4, 6×6 og 8×6
Automatic Traction Control bliver som det første standard på Volvo FMX med træk på forreste aksel i versionerne 4×4, 6×6 og 8×6 – og tilbydes med det komplette motorprogram i Euro standarderne 3, 4, 5 og 6.

Trækket på forakslen forebygger stop på glatte overflader, men samtidig er funktionen ofte kun nødvendig i en meget lille del af køretiden.

Med det nye system prioriteres styring på forhjulene helt op til enhver kritisk situation. Således kan chaufføren udnytte manøvredygtigheden så længe som muligt.

Bedre brændstoføkonomi
På den måde undgår man det øgede brændstofforbrug og slitage på drivline og dæk, som et konstant tilkoblet forhjulstræk normalt resulterer i.

Automatic Traction Control sikrer, at den optimale kørselskombination altid er aktiveret. Samtidig slipper chaufføren for at tage beslutning om skift til firehjulstræk.

”Automatic Traction Control er endnu et eksempel på, hvordan innovativ teknologi kan gøre tingene nemmere og smartere, end de var før. På samme måde som Volvo I-Shift revolutionerede gearkassen, er vi overbeviste om, at denne nye udvikling vil gøre det samme for biler med træk på forakslen,” siger Ricard Fritz, Vice President for Volvo Trucks Brand.

Fakta: Sådan virker det:
Teknisk set består løsningen af en software koblet til hjulhastigheds-sensorerne, der opfatter og styrer hjulenes træk.

Når et baghjul begynder at spinne, overføres kraft automatisk til forhjulene uden tab i drejningsmoment eller fart. En klo-kobling aktiverer forhjulstrækket på kun et halvt sekund.

Koblingen er lettere og har færre bevægelige dele end en traditionel løsning med permanent træk på alle hjul. Hvis chaufføren skal køre i særligt krævende terræn, er det muligt at låse de øvrige differentialer både for og bag.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk