(MONTEFONTAINE)

VOTY.dk har – som dansk medlem af Van of the Year juryen i Europa – haft lejlighed til at prøve den nye, elektriske udgave af Renault Kangoo E-TECH – afløser for Kangoo Z.E.

Testen foregik på Montefontaine testbanen nord for Paris – en bane, der både er kuperet og med mange sving. Bilen, som vi prøvede, var en prototype – for den færdige udgave er først klar først i 2022.

Men den er væsentligt forbedret fra forgængeren – bl.a. med drivline fra Renault Zoe. Det betyder en 90 kW elmotor og 45 kWh batteri mod 33 kWh batteri i forgængeren og 22 kWh i første model fra 2010.

300 km rækkevidde

Det betyder bl.a. en rækkevidde på 300 kilometer i stedet for 230 kilometer og 170 kilometer, som ur-Kangoo Z.E. havde ved præsentationen i 2010. Bilen opnåede prisen ”Van of the Year 2012.”  Herhjemme har den været på markedet siden 2011.

Dengang var Renault først med en lille el-varebil, hvor mange producenter først er ved at være klar med el-varebiler nu eller næste år. De franske pionerer er faktisk nu allerede ved at være klar med brintudgaver af bilen.

Siden begyndelsen i 2010 er der solgt 70.000 Kangoo Kangoo Z.E. Fra første diesel Kangoo fra 1998 er der bygget 4,3 mio. enheder.

1.500 kg. trailer

Kangoo E-TECH kommer i to udgaver – standard og Maxi. Bilen kan trække en trailer på op til 1.500 kg. Og varerummet belastes ikke, da batterierne ligger under gulvet.

Forbruget ligger på 15 kWh/100 km i bytrafik. Eller en rækkevidde på 300 kilometer. Momentet i den nye elbil er 245 Nm – og vi kan melde om at forrygende acceleration, hvilket er et særkende for elbiler, der alle har et max. moment fra 0 km/t.

Om 300 kilometer rækkevidde er muligt, må vi se, når produktionsmodellerne lander herhjemme.

Helt anden ydeevne

Men den nye teknik, der også findes i Zoe og Megane E-TECH, sikres en helt anden ydeevne end før. Testbilerne var så tidlige prototyper, at en masse udstyr manglede – så som esp.

Men Kangoo fortsætter med forhjulstræk – og selvfølgelig en ny platform. Bag rattet er der naturligvis ikke støj – kun dækstøj kunne høres.

Der er mulighed for regenerativ opbremsning i tre niveauer – i den kraftigste behøver man nærmest ikke at bruge bremserne (men dog at anbefale, så biler bagved kan se bremselyset) – og desuden er der to knap så kraftige versioner til bl.a. motorvej – og til det, som mærkes i en normal motorbremse i en dieselbil. Man vælger styrken via en drejeknap.

Hurtigt dus med bilen

Med batterier i bunden har den et lavt tyngdepunkt – og den er morsom at køre på en snoet bane, fordi den ikke krænger så voldsomt. Selv om der var læs i bilen. Styretøjet føltes også præcist, så man er hurtigt dus med bilen.

600 kg. nyttelast oplyses i basisudgaven – 800 kg. I Maxi-udgaven. Dertil trailervægten på 1,5 tons.

Bilen fås også med Renault Kangoos nye Sesame døre med 1,45 meters bredde uden B-søjle – dog ikke Maxi udgaven – ligesom den fås med indvendige tagbøjler. Varerummet er fra 3,9 kubikmeter. Maxi udgaven er først klar i foråret 2022.

Lader 170 km på en halv time

Med hensyn til opladning er der tre muligheder – i stedet for den tidligere 3,7 kW AC-oplader (vekselstrøm) introduceres en moderne 11-AC oplader, som kan suppleres enten med en 22 kW AC-oplader eller den komplette pakke med 22 kW AC og 80 kW DC (jævnstrøm).

Så kan man lade fra 15 til 100 procent inden for 3.50 timer i stedet for 11.30 timer på 11 kW. Med 22 kW er det halvanden time. Og med 80 kW kan man opnå en rækkevidde på 170 kilometer på en halv time.

Med det kraftige batteri er batteriet udstyret med vandkøling. Dertil kommer varmepumpe til effektiv op- og nedkøling af kabinen. Man benytter i dag litium-ion batterier – om fem år formentlig Solid State batterier.

Adaptiv fartpilot

Udstyrsmæssigt får man easy link multimediesystemet med otte tommer skærm, hands free card, automatisk parkeringsbremse, 60 liters opbevaringsrum foran i kabinen, og den seneste version af det aktive sikkerhedssystem ADAS – inklusiv adaptiv fartpilot.

Og så kan man få adgang til bilens teknik på en Renault app, hvor man kan tjekke batteri status, styre opladning, planlægge ruter og meget andet.

Sammen med Nissan og Mercedes

Renault Kangoo E-TECH Electric produceres på Renault fabrikken i Maubeuge, der producerer varebiler til hele verden – blandt andet er det også her, hvor Mercedes og Nissan varebilerne produceres. Nissan er alliancepartner med Renault.

Den elektriske motor og opladningsenhederne produceres på Renaults Cleon fabrik i Normadiet.

Den nye elektriske Kangoo kommer til salg herhjemme i foråret 2022. Priser kendes p.t. ikke.

Trafic- og Master E-TECH i 2022

”Allerede i 2022 vil vi også være klar med Trafic E-TECH – og den større Master E-TECH – som også følger i brintudgave næste forår – med brinttanke under det forhøjede tag,” fortalte Renaults  varebilschef Mark Sutcliffe.

Allerede nu har den nye dieseldrevne Kangoo vundet prisen Årets Varebil 2022 i Danmark – og er også kandidat til Van of the Year prisen 2022 i Europa – den offentliggøres midt i november i forbindelse med den internationale transportmesse Solutrans i Lyon i Frankrig.

Søstermodeller sidst

Den nye Kangoo E-Tech vil også være tilgængelig som Nissan Townstar, der prioriterer strøm på samme måde – og fra samarbejdspartnere Mercedes-Benz, hvor vi allerede har prøvet dieseludgaven. Ud over eCitan kommer luksusudgaven EQT.

De sidste ”fremmede” udgaver er dog først på markedet i anden halvdel af 2022.

Det begyndte med Fuego

Samlet er der investeret 450 millioner Euro i projektet på fabrikken, der har produceret biler fra 1971 – først med bl.a. coupé-modellen Fuego. Der er 700 medarbejdere på fabrikken, der også har en batteri-samle afdeling.

Man producerer 60 biler i timen – og med den nye udgave er man gået fra 4.500- til 5.200 svejsepunkter. Der er 1.200 robotter – de 650 er nye. Efter færdiggørelse testes alle bilerne på en 500 meter testbane.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk