Den amerikanske F-serie pick-up fra Ford har lagt design til den næste generation af Ford Ranger, som bliver afsløret officielt den 24. November.

Bilen, der skal sælges i 180 lande i Verden, har været den bedst sælgende pick-up i Europa længe – men det er fortsat kun cirka 10 procent af verdenens pick-up marked, der ligger i Europa.

Ford Motor Company vil afsløre den længe ventede næste generation Ford Ranger pick-op den 24. november.

Yankee F-design

Ifølge sneek-preview billedet, som Ford har sendt ud, har man helt ændret bilens ydre – og det er sket på baggrund af bl.a. 5.000 interviews med pick-up ejere og gennemførsel af snesevis af workshops over hele kloden.

Ford ville på den måde finde ud af, hvordan ejere brugte deres pick-up køretøjer – hvad de kunne lide, hvad de ønskede, at de havde – samt hvilke oplevelser, der betød mest for dem.

Pick-up trucks, som amerikanere, kalder de små lad-biler, er vidt forskellige i størrelse og anvendelse rundt om i verden.

Forskellige behov

I den tredje verden bruges de ofte som jobbiler om dagen og familiebil om aftenen, i store dele af Europa som fritidskøretøjer, mens vi i Norden og især i Danmark stort set kun bruger dem som jobbiler – oftest med en tung trailer spændt efter. Med en lille gravemaskine på ladet.

Det kræver god trækkraft – altså masser af kubik og godt drejningsmoment. Hvilket ofte ikke harmonerer med EU’s miljøkrav. Udenfor Europa fås mange pick-up biler med større motorer.

Den nye Ranger skulle ud over et nyt look have fået mange nye funktioner til at øge produktiviteten, kapaciteten og alsidigheden – altså en såkaldt ”Work Horse.”

Fra Sydafrika

Ranger bygges til det danske marked på Fords store fabrik Silverton i Sydafrika, som i forbindelsen med den nye udgave er blevet udvidet væsentligt.

Det hænger også sammen med, at Ford og Volkswagen har indgået samarbejde omkring erhvervskøretøjer, hvor Ford bl.a. også skal producere næste generation af Amarok.

Rangers udviklingsfolk kommer fra både Europa, Afrika og USA – men med ingeniører fra Australien som tovholdere.

Tidligt i gang

Den nye Rangers chief designer, Max Tran, fortæller, at han med sit design-team meget tidligt i processen engagerede sig i designprocessen.

”Vi brugte mere tid sammen med dem og fik mere indsigt end nogensinde før. Interessant nok fandt vi ud af, at uanset hvilket marked, er vores kunder ”handymen.” De kan lide at løse deres egne problemer, og de kan lide at føle sig trygge i deres pick-up truck – ikke kun den måde, køretøjet fungerer på, men den måde, de har det, når de kører i den.”

Hårde test

Den næste generation af Ford Ranger er blevet testet i de hårdeste områder i verden – fra op til 50 graders varme i troperne og til hård frost i Norden.

”Bilen skal være i stand til at opfylde Fords strenge verdensklasse standarder for kvalitet, pålidelighed og holdbarhed,” siger John Willems, Ford Ranger Chief Program Engineer.

Indtil videre har næste generations Ranger-test dækket omkring 10.000 km ørkenkørsel, svarende til 1.250.000 kilometer kundekørsel, og hvad der svarer til 625.000 kilometer robust off-road holdbarhedstest ved maksimal belastningskapacitet.

Computer-simuleringer

Men selv før de første prototyper blev testet i terrænet, har ingeniører udsat næste generations Ranger for tusindvis af timers computer-simuleringer i laboratorier – og det dækker alt fra aerodynamik til komponent- og struktur-holdbarhed.

“Computersimuleringer har hjulpet os med at fremskynde udviklingen, mens laboratorietest har hjulpet os med at forfine og teste specifikke komponenter – men der er virkelig ingen erstatning for test i den virkelige verden for virkelig at se, hvordan bilen klarer mange års kundebrug,” siger John Willems.

1.200 nye ansatte

På fabrikken i Syd Afrika vil der blive ansat ekstra 1.200 medarbejdere i forbindelse med modernisering og udvidelse. Der er bl.a. kommet et tredje skift på fabrikken – som alene udgør 750 nye ansatte – til i alt 5.000 personer, som er klar ved produktionsstarten næste år.

6,7 milliarder kroner er der investeret i projekt Ranger (og Amarok) inklusive de penge, der er brugt på fabrikken.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk