Små og mellemstore virksomheder, SMV’er, udgør 99 pct. af alle virksomheder i EU – og det er dem, der mere eller mindre styrer de elektriske varebilers fremtid i Europa.

Problemet for at opnå større succes er dog problemer omkring opladning.

Det viser konklusionen i en ny rapport fra Cebr (Centre for Economics og Business Research), som er bestilt af Ford Pro: ”The Economics of Commercial Van Usage Across Europe 2024.”

Adgang til miljøzoner

Ud over de økonomiske fordele fandt undersøgelsen, hvorfor SMV’er vil vælge elbiler.

Adgang til miljøzoner var den hyppigste årsag til at skifte (46,3 pct.), efterfulgt af
bekymring for miljøet (45 pct.) og brand-omdømme (45 pct).

Omvendt var opladningstiden den største bekymring for dem, der endnu ikke har skiftet til elbiler (38,1 pct.).

Samfundsmæssige fordele

“Overgangen til elektriske varebiler kan medføre betydelige samfundsmæssige fordele på både lokalt og globalt plan – primært gennem afbødning af skadelige forurenende stoffer og drivhusgas-emissioner,” siger Nina Skero, administrerende direktør for Cebr.

Med stigningen i salget af varebiler er der tale om et dramatisk ændret udvikling siden en tidligere rapport blev offentliggjort i 2019 – på trods af virkningen af pandemi, leveomkostningskrisen og krigen i Ukraine.

Øget tilgængelighed

Denne stigning understøttes også af en betydelig vækst i tilgængeligheden af elektriske varevogne. Der kommer flere og flere nye modeller.

Deltagere i undersøgelsen udtalte også, at reducerede driftsomkostninger var den vigtigste grund til at skifte til elbiler (46,3 pct.) understøttet af årlige opladningsomkostninger til elbiler på 3.700 euro mod 12.400 euro for en benzin eller diesel varevogn.

“Vi har hjulpet små virksomheder med at opbygge Europas økonomier i næsten 60 år – men den største mulighed for at forbedre deres oppetid og produktivitet ligger forude,” siger Hans Schep, administrerende direktør, Ford Pro, Europa.

Undersøgelsens konklusion

Indførelse af elbiler i små og mellemstore virksomheder er nemlig en gylden mulighed for en mere produktiv og bæredygtig fremtid, der vil gavne både virksomheder og kunder.

Cebr-rapporten anslår, at virksomheder med stort behov for varebiler bidrog med 860 mia. euro i hele EU i 2023 (cirka én milliard euro eller 7,5 mia. kroner – inklusive Storbritannien). En stigning på 6,5 procent siden 2021 og 27,4 procent siden 2017.

Hvis virksomheder med mange varebiler var én EU-medlemsstat, ville disse virksomheder samlet være den sjette største målt på BNP – 14,1 mia. EUR (1,6 pct.).

Ifølge en undersøgelse af små virksomheder betyder elbilers reducerede ejeromkostninger, at ejerne kunne betale merudgiften for en elvarebil tilbage inden for tre år.

Understøttelse af teknologi og tjenester understøtter produktiviteten yderligere – og  virksomheder, der ikke har en elektrisk varebil i dag, ønsker at skifte fra diesel til el inden for fem år.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk