Den kinesiske bil BYD er efterhånden én af de lidt ældre kinesiske bilmærker herhjemme.

Der er to importører af BYD – varebiler tager RSA Danmark sig af – personbilerne derimod BYD Danmark under Nic. Christiansen gruppen.

BYD har netop (i fjerde kvartal 2023) overhalet Tesla som verdens største leverandør af elbiler – som man har produceret siden 2004, mens man i 26 år har produceret batterier og i dag er blandt verdens største til det.

I dag bygger man bl.a. avancerede Solid State og Blade batterier. BYD er også store indenfor lastbiler og busser – og der kører ganske mange af BYD’s busser herhjemme.

Sælges som Van

Vi har tidligere kørt i BYD’s lille eTP3, der faktisk er en licensbygget Nissan eNV200 – og senest har vi prøvet den første BYD personbil herhjemme, Atto 3.

Den sælges nu også som Van for ca. 238.000 kroner plus moms på gule plade  for virksomheder – mod 285.000 kroner som personbil. Som elbil er det momsen, man sparer på gule plader.

Som så mange andre producenter har importøren nedsat prisen en del.

Atto 3 er på størrelse med en VW Golf – altså pænt stor med en pænt stort varerum med fladt gulv,
så den vil egne sig godt som servicebil. Hvis de ikke hellere vil have den mindre Dolphin Van, som allerede kører som hjemmeplejebil. Varerummet er på ca. 1.338 liter.

Sidder højt

Der er dog mere komfort i Atto 3 – og man sidder også højere. Bilen har en stor touchscreen på 15 tommer, som kan drejes 90 grader. Der er rigtig mange betjeningspunkter på skærmen, som man skal vænne sig til at bruge.

Ventilationen indstilles desværre kun på skærmen – ikke så sikkert, når man skal se væk fra vejen.

Testbilen havde en kabine med mange pangfarver – meget specielt. Specielt er også tre tråde på indersiden af de to fordøre, som også gør aflæggepladsen mere brugbar. Dørhåndtaget er også specielt, men let at bruge.

Hårdt affjedret

Der er en god præcis styring, men bilen er også meget hårdt affjedret – og det mærkes på de mange ødelagte veje i øjeblikket.

Man sidder godt i sædet, der er ret sporty, men det er betrukket med kunstlæder. I dag kaldet vegansk læder.

Der er tre køremåder – eco, sport og normal, men desværre kan man ikke indstille rekuperation for opsamling af strøm.

Ganske hurtig

Bilen er ret kvik med accelerationstid på 7,3 sekunder til 100 km/t og en topfart på 160 km/t.Bilen kan lades med 11 kW vekselstrøm (AC) og 150 kW jævnstrøm (DC).

Sikkerhedsmæssigt er bilen veludstyret med både nødbremse og adaptiv fartpilot. Dertil blindvinkelassistent, skiltegenkendelse samt linjevogter, LED forlygter og LED kørelys.

Generelt er udstyret pænt – med bl.a. aluminiumsfælge, elektrisk betjent glassoltag og 360 grader kamera. Man kan også tale med sin Atto 3 – bare sig Hi BYD.

Kan ikke køre med trailer

Aflæggepladsen i kabinen er rimelig – men der kunne godt have været et aflæggerum under frontklappen – kaldet frunk – til at placere ladekablerne i.

Vi savnede også handskerumslås – og klimaanlægget er kun én zone. Bagklappen er ikke eldrevet. Og så kan man ikke køre med trailer.

Men standard er bl.a. varmepumpe, der sparer på strømmen til at køre. Det forbedrer rækkevidden, der er opgivet til 420 km.

Seks år garanti

Positivt er fabrikkens seks års garanti – eller 150.000 km – og otte år for batteriet.

Kvalitetsniveauet er faktisk pænt, og bilen har da også fået fem stjerner i EuroNCAP testen.

Herhjemme har BYD Danmark netop indgået et service samarbejde med værkstedskæden Skorstensgaard, hvor Nic. Christiansen Gruppen i dag er hovedaktionær.

Fakta BYD Atto 3:
Motor: Elmotor.
Batteri: Litium-ion/60,5 kWh.
Ydelse: 204 hk.
Moment: 310 Nm.
Træk: Forhjulstræk.
Acc. 0-100 km/t: 7,3 sek.
Topfart: 160 km/t.
Rækkevidde WLTP: 420 km.
Ladeeffekt: 11 kW AC/150 kW/DC.
Faser: 3.
Ladetid 11 kW wallbox 10-100 pct: 5 timer og 25 minutter.
DC opladning 10-80 pct: 45 min.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS, acc.
Egenvægt/totalvægt: 1.750/2.160 kg.
Trailer: 0 kg.
Varerum: 1.338 liter.
Akselafstand: 272 cm.
Læssehøjde: 790 mm.
Garanti fabrik: 6 år/150.000 km.
Batterigaranti: 8 år.
Dæk: Conti Eco Contact 235/50 R18
Pris Van: Ca. 238.000 kr. ekskl. moms.
Pris hvide plader: 285.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk