Renault Danmark har I forbindelse med en tilpasning af deres priser på elektriske varebiler valgt at sælge deres mellemste Trafic E-TECH til 260.000 kroner – 60.000 kroner under prisen ved bilens første lancering herhjemme tidligt på året.

275.000 kroner var prisen i sommer – men de 260.000 kroner er åbenbart, hvad der skulle til for at skubbe franskmanden ”ud over rampen.”

Nu ligger bilen salgsmæssigt tæt på toppen i el-varebil segmentet – foreløbig, for lige nu er der brugt en priskrig ud, som Renault selv indledte i efteråret ved at tilbyde varebiler til samme pris uanset om det var med diesel- eller el-teknik.

Fjerdebedst

Trafic er i en klasse, som i Europa udgør halvdelen af al salg af varebiler – men hidtil har det været dieseludgaven, der har stået for salget.

Men eludgaven solgte 29 enheder i november – som er fjerdebedste placering i salgslisterne hos Bilstatistik.dk.

Renault er pionér på elvarebiler – og præsenterede den første Kangoo Z.E. i 2011, som blev kåret som Van of the Year året efter.

Model fra 2014

Men siden er det gået langsomt for Renault – måske på grund af et marked, der har været tilbageholdende med indkøb af el-varebiler. Nu er tiden en anden.

Trafic E TECH er baseret på 2024 udgaven af dieseludgaven – men basalt er den nuværende Trafic model lanceret første gang i 2014. En helt ny Trafic ventes om tre-fire år.

Selvfølgelig er den elektriske Trafic støjsvag – og faktisk uden nævneværdig dæk- og vindstøj. Men det skuffer, at den ikke som Kangoo E-TECH har tre rekuperationstrin – men kun ét trin. Det samler dog en del strøm op.

Letkørt

Allerede ved den første test af bilen i Frankrig viste den sig ganske letkørt – og bedre end dieseludgaven.

Men selv med 300 kg. ballast virkede den lidt urolig i affjedringen på ujævne veje.

Bilen fås med en luge mellem kabine og varerum, så man kan køre med ekstra lange (op til fem meter) lange genstande.

Rækkevidde 294 km.

Rækkevidden er opgivet til lige under 300 km – 294 km helt præcist (WLTP) – og man kan undre sig over, at Renault ikke tilbyder 400 km som bl.a. tyske Mercedes-Benz tilbyder i e-Vito.

Men det er også et valg, er meldingen – for længere rækkevidde ville gå ud over nyttelasten, som man har holdt på samme vægt som dieseludgaven – ca. 1.100 kg.

For hver 100 kg, man propper i biler, falder rækkevidden med 5 km – ifølge Renault.

Ingen varmepumpe

Mange vil anse den nye elektriske Trafic som ”Old School” – fordi den teknisk på mange punkter ikke er nået meget længere end Kangoo fra 2011.

Således kikker man forgæves efter en varmepumpe – som i dag er i Kangoo! I stedet er der varme i sæderne – og køber man et læderrat, følger der varme i rattet med.

Via en app kan man hjemmefra også stille bilen til at varme teknik og kabine op – hvis den er i stik.

Kun 52 kWh batteri

Med modellens specifikationer kan den ikke umiddelbart ikke konkurrere på lige fod med mange andre i klassen, bl.a. pga. et lille batteri – på 52 kWh som i Zoe.

Selv Kangoo E TECH har 75 kWh batteri.

Renault herhjemme har fravalgt modellen med DC opladning, da det betyder 1-fase opladning med 7,4 kW onboard ladning.

Ikke adaptiv fartpilot

En del sikkerhed er standard- bl.a.side- og gardin airbag, LED forlygter, tågelygter, regnsensor, antispinsystem, blindvinkel alarm, passiv nødbremse, to-vejs justerbart rat i læder, og fartpilot/fartbegrænser.

Man kan herhjemme tilbyde AEBS nødbremse (uden fodgænger og cyklistgenkandelse), LED lygter og skiltegenkendelse.

Man kan ifølge prislisten ikke vælge adaptiv fartpilot.

Letkørt

Af andet udstyr kan vi nævne to usb stik (a type), vipbare sidespejle med varme, varme i førersæde (1 trin) – med armlæn og højdejustering, udetemperaturmåler, god aflæggeplads med stort handskerum – og 12 fastgørelseskroge i varerummet.

Vi savnede elektrisk håndbremse og handskerumslås.

Man sidder udmærket bag rattet – men også lidt lodret. Bilen er letkørt – og ganske hurtig. Testbilen var med lavt tag og lang L2 udgave med 8,9 kubikmeter varerum med en længde i varerummet på 4,15 meter.

Fakta – teknik 1:
Bilen har som Kangoo 90 kW (122 hk) og 245 Nm.
Bilen kan køre 110 km/t – og må trække 920 kg, men så ryger strømmen hurtigt.
I eco-mode opnås 60 kW – med 322 rækkevidde, men kun en max. topfart på 90 km/t, der dog kan overtrumfes ved kick-down acceleration.
Bilen lader ved 22 kWh med tre faser.
Med 22 kW lader, kan man lade fra 15- til 80 pct. på 1,3 timer. En 11 kW wallbox tager 5,40 timer fra 15- til 80 pct. Batteriet vejer 320 kg i sig selv.


Tekniske data 2 Renault Trafic E-TECH:
Elmotor: 122 hk/90 kW.
Batteri: 52 kWh. (litium-ion).
Ladeffekt: 22 kW (AC).
Moment: 245 Nm.
Gear: 1 trin aut.
Rækkevidde WLTP: 294 km.
Forbrug ved test: 71,1 kWh.
Opladning: 22 kW AC – 32A, 3 faser.
Tid: 15-80 pct: 1,25 timer.
Topfart: 110 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,6 sek.
Trailervægt: 920 kg.
Vendediameter (kantsten): 11,3 m.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag.
Længde varerum: 4,15 m.
Varerum-mål: 2.739 x 1.662 x 1.367 mm.
Mål mellem hjulkasser: 1.268 mm.
Læssehøjde: 552 mm.
Sidedør: 1.030 mm bredde.
Bagdøre: 1.391 mm bredde.
Varerum: 8,9 kubikmeter.
Trailervægt: 920 kg. m. bremser.
Totalvægt: 3.070 kg.
Vogntogsvægt: 3.990 kg (max).
Køreklar vægt: 1.883-2.239 kg.
Dæk: Goodyear Efficient Grip Cargo 215/65 R 16c.
Fabriksgaranti: 3 år.
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.
Pris ekskl. moms: 260.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk