Isuzu D-Max har tidligere imponeret i trækkraft og smidighed, men for at undgå AdBlue tilsætning til Euro6 udgaven har Isuzu gået ned i motorstørrelse.

Vi har tidligere prøvet Isuzu D-Max med 2,4 liter motor under udfordrende tests herhjemme samt i Irland, Storbritannien og Sverige. Med masser af trækkraft selv med fuld last og lastet trailer.
Men nu har Japans ældste producent af erhvervskøretøjer valgt at lancere en ny D-Max til Europa, som kun har en 1,9 liters motor.

Forklaringen er, at den helt nye motor opfylder Euro6 miljøkravene samtidig med, at bilen ikke behøver AdBlue tilsætning. Helt som det er lykkedes for Fiat med flere af deres Ducato maskiner – men Fiat har kunnet bibeholde deres smidige 2,3 liters motor.

Prisværdigt princip

Princippet er prisværdigt, for det letter jobbet for ejeren ikke at skulle tænke både på diesel og AdBlue. Men man skal overveje D-Max en ekstra gang, hvis man er entreprenør og kører både med last på bilen og last på traileren.

Samlet må bilen veje maksimalt seks tons, så man kan ikke både have knap et tons last på ladet og 3,5 tons last på traileren, som der ellers reklameres for. 3,5 tons på krogen er der iøvrigt ikke mange i pick-up klassen, der kan prale af.

Kører man ikke man fuld last, får man dog i D-Max en velfungerende bil. Vi prøvede modellen Extended Cab, hvor der er en slags fløjdøre. Når fordøren er åbnet, kan man også åbne en smal døre, som er hængslet bagest i kabinen. Der er således ingen B-søjle.

Meget robust

D-Max er ganske robust, men også noget spartansk indrettet. Men man kan også sige, at der er stort set, hvad der skal være, når vi taler om en arbejdshest. Der er vel meget brug af hård plast, men det er selvfølgelig let at gøre rent.

Isuzu har ikke ændret så meget på indretningen, ligesom hele bilens opsætning med undervogn og affjedring stort set er bibeholdt. Den er ret fast dæmpet, og er meget urolig i bagvognen.

Man mærker ujævnhederne på landevejen – men den er en ørn i terrænet. Styretøjet er lidt tungt at arbejde med og måske knap så præcist, men det er fint ved off road kørsel. Her er man også glad for hele fire fartgreb. Der er en drejeknap, så man kan vælge imellem baghjulstræk, firehjulstræk eller reduktionsgear.

Øget serviceinterval

Den nye motor har lidt ringere drejningsmoment end forgængeren. Før kørte man med 2,5 liters motor med 400 Nm – maksimalt mellem 1.400- og 2.000 omdrejninger. Nu hedder tallene 360 Nm ved 2.000-2.500 omdrejninger. Så tallene viser, at den gamle motor var mere smidig. Ydelsen er som før 163 hk. Samtidig øges serviceintervallet til 20.000 km/24 måneder.

Vores testbil havde manuel gearkasse, og der var trækkraft fra 1.100 omdrejninger – det vil sige fra 50 km/t i femte gear og 60 km/t i sjette gear. Det var uden læs. Med læs går det mere trægt, og man må bruge gearskiftet flittigt.

Den nye D-Max er mere et kraftigt facelift, hvilket bl.a kan ses ved, at rattet kun kan indstilles lodret – og at vi aldrig fandt et usb-stik i kabinen.

Nyt front-design

Sædet kan højdejusteres – og der er to kopholdere. Vi kan også nævne fartpilot, sædevarme og læderrat. Fronten er dog nydesignet.

Ladet er beklædt og vi skal rose den gasdæmpede bagklap. Det gør det nemt at betjene den – modsat de fleste konkurrenter. Der er fin aflæggeplads i kabinen med midterboks – og bag sæderne er der en smal plade. Der er lås på handskerummet. Et plus er, at sidespejlene kan klappes ind.

Det skal også nævnes, at der ydes fem års garanti på bilen eller 100.000 km. Brændstofforbruget er pænt lavt med 14,3 km/l. Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne seks airbags og esc stabilitetskontrol, antispin og hill hold’er og hill start assist – der er dog ikke nødbremsesystem.

Isuzu pick-up siden 1963

Isuzu D-Max pick-up har støt øget sit salg siden den kom på det danske marked for et par år siden – og solgte 72 enheder i 2016 mod 50 enheder året før. Det er blevet til 31 i første halvår i år. Men der er jo kommet en ny model, og det kan have givet ventetider i en overgangsperiode.

På de britiske øer og i det øvrige Norden har D-Max haft stor succes – med førstepladser i salgsstatistikken.
D-Max, som tidligere hed KB26, er produceret siden 1963. Bilen blev tilbage i 80’erne herhjemme solgt som Opel udgave.

I dag er det Nellemann koncernen, der står bag importen af nu 11. udgave af bilen.

Fakta Isuzu D-Max 1,9 LS Extended Cab:
Motor: 4 cyl. Diesel.
Slagvolumen: 1,9 liter.
Ydelse: 163 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 360 Nm v. 2000-2.500 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Gearkasse: 6 trins automatisk.
Transmission: 4×4 med reduktionsgear.
Brændstofforbrug snit: 14,3 km/l.
CO2 udledning: 183 g/km.
Dæk testbil: Toyo A33 Open Country 225/60 R18.
Fælge: 18 tommer aluminium (ikke standard på basismodel).
Totalvægt: 3.050 kg.
Køreklar vægt: 2.009 kg.
Nyttelast: 1.005 kg.
Max bruttovægt: 6.000 kg.
Trailervægt m. bremser: 3.500 kg.
Frihøjde: 235 mm.
Indgangs/udgangsvinkel: 30/22,7 grader.
Ladmål: 1.795 x 1.530 x 465 mm.
Volumen/lad: 1,1 kubikmeter.
Fabriksgaranti: 5 år/100.000 km.
Pris standardmodel ekskl. moms: 199.900 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk