DAF Trucks har nu udviklet en app, som kan optimere køreadfærden via chaufførens mobiltelefon.
Chaufføren hos DAF’s kunder kan dermed forbedre lastbilens brændstofeffektivitet – og samtidig forbedre miljøet gennem en reduktion af CO2-udledningen.
DAF Connect-app’en, som den hedder, giver også vognmænd, flådestyringsfolk og chauffører mulighed for at dele oplysninger om turene med hinanden – og for at downloade oplysningerne et centralt sted.
Via online-portal
De fleste nye DAF lastbiler er udstyret med DAF Connect flådestyrings-platformen.
Systemet giver de ansvarlige for flådestyring i en transportvirksomhed og andre planlæggere indsigt i køretøjernes ydeevne i realtid og i logistiske processer via en onlineportal.
Med det integrerede såkaldte ”Eco SCORE” kort kan de også holde øje med, hvor effektiv chaufførernes adfærd er.
Google Play og Apple App Store
Med den nye DAF Connect-app udvider DAF Trucks flådestyrings-platformens funktioner endnu mere end tidligere.
App’en, som er tilgængelig fra Google Play og Apple App Store, er knyttet direkte til Eco SCORE kortet, og den angiver, hvad chaufføren kan gøre for at køre mere effektivt.
Dette kan for eksempel være at accelerere jævnt eller lade lastbilen køre i friløb tidligere. Det kan også være at forudse trafikstrømmen endnu bedre.
Brug fartpiloten
Brug af fartpiloten (og Predictive Cruise Cointrol) er et væsentligt element, og det samme gælder motorens tomgangstid.
Alt kan ses på et instrumentbræt, der vises på telefonen, og som giver chaufføren øjeblikkelige tips til, hvordan lastbilen køres mere effektivt.
En chauffør, der ved, hvordan man kører så effektivt som muligt, kan reducere de årlige omkostninger med mange tusinde kroner.
Analyse et år tilbage
Den nye app gør det muligt for chaufførerne at analysere deres præstation, ikke kun for det seneste døgn, men også for den seneste uge, den seneste måned, det seneste kvartal eller det seneste år.
Da appen er knyttet til chaufførens kort, har chaufføren altid adgang til sine egne præstationsregistreringer – også selv om det er for flere forskellige arbejdsgivere.
En anden funktion i app’en er muligheden for, at virksomheden kan kommunikere med chaufføren via DAF Connect-platformen om bl.a. tidsplaner og ruter.
Bruges til nyt skiftehold
Deres spørgsmål vises på chaufførens mobiltelefon og kan besvares med et tryk på en knap. Al kommunikation mellem chaufføren og virksomheden download’es på et centralt sted.
Dette gør det for eksempel muligt at få adgang til alle oplysninger, når et nyt team af flådestyringsfolk møder ind på arbejde i virksomheden.
—