Last Mile delivery er I focus, når rumænske Dacia næste efterår lancerer deres nye elektriske udgave Spring som fabriksbygget varebil.

Centrum i storbyerne bliver i stigende grad no-go for benzin og dieselbiler. Også derfor er Dacia Spring lavet i en varevognsudgave.

Som varevogn er der plads til 800 liter i varerummet og i alt 325 kilo last.

Tre udgaver af Dacia spring

Spring kommer i tre helt forskellige versioner, som skal kunne opfylde tre helt forskellige behov: En til delebiler, som vi kender det fra Green Mobility, en som varebil og en som personvogn.

Dacia Spring lanceres først som delebil – det sker i foråret og til efteråret 2021 kommer den som varevogn og som personvogn.

Der foreligger endnu ikke danske priser ligesom dato for lancering heller ikke ligger fast endnu.

Dokker-salget stopper

Dacia, der er ejet af franske Renault, stopper samtidig salget af varebilen Dokker, som ikke mindst herhjemme har været en stor succes – og har solgt mere end Renault varebilen Kangoo.

Om det østlige Europa stadig skal have Dokker – det er ikke meldt ud endnu.

Men som erstatning for Dokker vil Renault tilbyde en basisudgave af den kommende, nye Kangoo kaldet Express – en betegnelse, som Renault har brugt i generationer.

Mindre udgave af Duster

Groupe Renaults topchef – Luca de Meo – har netop afsløret produktionsversionen af Dacia Spring Electric.

Der er tale om en mindre udgave af modellen Duster, som bliver én af de billigste elbiler på markedet. Designet er tæt på Duster.

Med en rækkevidde på 295 kilometer ved bykørsel, og 225 kilometer ved blandet kørsel (WLTP), vil de færreste have brug for at lade mere end et par gange om ugen.

Spring Electric teknisk set

Motoren er på 44 hk, hvilket jo ikke lyder af meget. Men med et drejningsmoment på 125 Nm er det tæt på det samme som man kan få ud af en 0.9 TCe motor på 90 hk.

Batteriet er på 26,8 kWh. 80 pct. opladning klares på en time med 30 kW DC-lader, mens det tager fem timer at lade fuldt op fra en 7,4 kW ladeboks.

Topfarten er opgivet til 125 km/t.

Opladning via en app

Bilen har seks airbags, 7 tommer digitalt display, stemme-genkendelse, automatisk nødbremsesystem og Apple Carplay. Der er ikke meldt ud, om bilen får adaptiv fartpilot.

Desuden kan man via den kommende MyDacia app styre opladning og nedkøling af bilen – også på afstand.

Dacia Spring er – som Renault udtrykker det – en no nonsens elbil, der er gennemtestet med mere end én million kilometers testforløb under alle forhold. Som alle andre Dacia er der tre års/100.000 km garanti, mens batteriet er omfattet af en otte års garanti – og 120.000 km.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk