Til efteråret præsenterer Ford en opdateret udgave af Danmarks mest solgte varebil – Costom og minibus varianten Tourneo.
Brændstofeffektiviteten i den nye 2-liter EcoBlue motor er blevet optimeret med op til seks procent og fås nu med 185 hk med 415 Nm drejningsmoment for en mere responsiv ydelse og større trækkraft.
Derudover kan man få indbygget FordPass Connect-modem, der fungerer som wifi-hotspot i bilen – i Tourneo for op til 10 enheder, mens andre nye førerassistanceteknologier omfatter parkeringsassistent, automatisk nødbremse og hastighedsbegrænser.
Luksus-aptering
Efter lanceringen af den nye Custom i 2018 blev der mulighed for lædersæder og nyt frontdesign med LED signaturlys.
Optimeringerne af Fords 2,0-liters dieselmotor inkluderer en turbolader, der fordeler en bredere ydelse over flere omdrejninger.
Et nyt brændstofindsprøjtningssystem øger toptrykket til 2.200 bar og opnår en mere effektiv forbrænding, mens nye, slanke stålstempler i mindsker motorfriktionen. En ny oliepumpe reducerer derudover forbrændingstab ved at tilpasse olieforsyningen til behovet.
Seks pct. bedre økonomi
EcoBlue-dieselmotoren yder en op til seks procent bedre brændstofeffektivitet baseret på de nye WLTP-målinger (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure), som samtidig overholder de seneste strenge Euro 6-krav for emission.
Ud over varianten med 185 hk fås den nye motor også med 130 hk. Alle varianter kommer med ECO Mode-køreindstillinger, der yderligere reducerer brændstofforbruget.
Muligheden for indbygget FordPass Connect-modem fås i varianter med både 4- og 8 tommer touchsceeen med wifi-forbindelse for alle om bord.
Mobil-app
En lang række funktioner fås med FordPass-mobilappen, der blandt andet giver adgang til nyttig bilinfo, lokalisering af bilen og fjernstart for varianter med automatgear.
Samtidig giver det såkaldte FordPass Connect mulighed for optimeret flådestyring og reducerede driftsomkostninger gennem nye løsninger som Ford Telematics og Ford Data Services, der lanceres i løbet af 2019.
Førerassistanceteknologier omfatter:
• Blind Spot Information System (BLIS), blindvinkelsassistent der bruger bilens sensorer bagtil til at holde øje med omgivelserne. Teknologien advarer med sidespejlene, når der kommer en anden bil ligger i den blinde vinkel.
• Adaptiv fartpilot med intelligent hastighedsbegrænser, der aflæser både trafikskilte og automatisk holder afstand til den forankørende.
• Vognbaneassistent, der monitorerer vognbaneafmærkningen forude via et kamera i forruden og aktivt hjælper med at holde bilen centreret i vognbanen.
• Active Park Assist, parkeringsassistent der hjælper med at parkere bilen ved både båse- og parallelparkering.
• Automatisk nødbremse med fodgængerregistrering, der via kamera og radar registrerer både biler og fodgængere i kørebanen og automatisk bremser, hvis der opstår kollisionsfare og føreren ikke selv reagerer på advarsler. Som noget nyt registrerer systemet nu også fodgængere om natten, når de bliver oplyst af bilens forlygter.
Titanium X
Vælger man minibus udgaven Tourneo Custom, kan man vælge topudgaven Titanium X med lædersæder, SYNC 3-infotainment med otte tommer touchscreen, navigation og stemmestyring, bakkamera og bi-xenon-forlygter som standard.
Man kan også vælge en Sport-udgave med 185 hk med komplet stylingsæt med to fartstriber på kølerhjelmen, 17 tommer stålfælge og kabine i dellæder.