(STOCKHOLM)

108 Renault Kadjar Van blev solgt herhjemme i fjor – men en forbedret udgave skal ændre på det – bl.a. gennem øget sikkerhed med nødbremse som standardudstyr.

Renault satser mere end tidligere på at sælge gulplademodeller af deres personbiler. I første omgang SUV modellen Kadjar, som solgte i mere end 100 Van-enheder i fjor – men det antal skal den nye udgave forbedre.

Vi har været i Stockholm for at prøve den nye generation af Kadjar – og desuden den nye Talisman og Megane RS og RS Trophy.

Black Edition topmodel

Renault har netop præsenteret sin nye Kadjar-model herhjemme. Den kommer i flere udstyrsversioner – bl.a. topmodellen Black Edition med et højt udstyrsniveau. De øvrige udgaver hedder fortsat Life, Zen og Bose.

Alle undtagen Life har nu nødbremsesystem standard. Men ingen Kadjar fås med adaptiv fartkontrol – måske tidligst, når den næste Kadjar lanceres om tre-fire år.

Søstermodellen Nissan Qashqai, som Kadjar deler platform med, kan fås med adaptiv fartkontrol – men da Nissan udviklede Qashqai, har de en del udstyr for sig selv.

Facelift

Et andet eksempel er bakkameraet, som i Nissan er forsynet med en spuler-funktion, så billedet i skærmen altid er klart. Denne feature har Kadjar ikke, fortalte Renault-folkene i Sverige.

Den nye Kadjar er, hvad man kalder en facelifted udgave – og det ses bl.a. i frontdesignet, hvor kun kølergrill og lygtehusene til tågelysene er ændret. LED signaturlys fås nu også.

Interiøret er også opdateret med flere krom-detaljer og lys i rudehejs-kontakterne. Bilens touchscreen er også blevet større – og der er bl.a. Blind Spot assistent og skiltegenkendelse, men ikke linjevogter.

Kun test af benzinversioner

Både den og Bose udgaven fås med firehjulstræk i forbindelse med den største 150 hk turbodieselmotor. Der var dog ikke dieselbiler til test i Stockholm.

1,3 TCe benzin og 1,5 dci diesel begge er nye. Benzinudgaverne prøvede vi i Sverige med 140 og 6-trins manuel gearkasse og 160 hk og dobbeltkoblings gearkasse. Sidstnævnte var langt mere smidig og mere støjsvag. I det hele taget er de nye benzinmotorer blevet mere smidige.

Vi kunne som sagt ikke prøve dieseludgaverne – men på papiret er tallene gode for den 150 hk diesel. Med et godt drejningsmoment på 270 Nm mellem 1.750- og 3.500 omdrejninger.

Øget trailervægt for automatic

Trailervægt for begge er 1.800 kg eller som tidligere – forskellen er, at automatic-udgaver nu får øget trailervægt. Varerummet måler ca. 1.400 liter og med passagersæderyglænet vippet frem ca. 2.500 liter.

Udover Kadjar fik vi også stiftet bekendtskab med en opdateret 1,8 liters Talisman benzinudgave med 225 hk – en meget komfortabel og ganske hurtig rejsebil.

Tidligere har vi køre i en Talisman på langtur i en 100 hk udgave, som dog ikke er på programmet mere. Men den var også ret bovlam.

Sportsvogne populære som Van
Endelig prøvede vi på en lille racerbane Renaults vilde Mégane RS Trophy med 300 hk. Ekstrem hurtig og med fornemt vejgreb – man skal bare tage sig agt for lidt sort is, som undertegnede ikke lige var opmærksom på. Men det gik kun ud over de kegler, der var stillet op.

En bil, som Renault ikke mindst satser på som Van – fordi hvidpladeprisen nærmer sig 400.000 kroner. På gule er det halv pris plus moms.

Allerede i dag er hurtige bilmodeller populære på gule plader – fordi man sparer så mange penge.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk