Volvo Trucks har allerede høstet stor anerkendelse for sin dynamiske styring – nu kan få den kombineret med uafhængig affjedring med dobbelte triangler til Volvos tunge FH program.

”Dette er en helt unik kombination, som giver chaufføren en rigtig god føling med styretøjet samt perfekte køreegenskaber,” siger Kristin Signert, Long Haul Segment Manager, Volvo Trucks.

Kombinationen kommer bedst til sin ret inden for fjerntransport, hvor forskellen, hvad angår retningsstabilitet, præcision og kontrol, bliver meget tydelig på en lang arbejdsdag bag rattet. Manøvreringen bliver også lettere ved lave hastigheder.

Færre arbejdsskader
„Den inviduelle forhjulsaffjedring giver perfekt vejgreb, og komforten, som Volvo Dynamisk Styring giver, resulterer ikke bare i et forbedret arbejdsmiljø, men mindsker også risikoen for arbejdsskader hos chaufføren,“ siger Kristin Signert.

På grund af den individuelle forhjulsaffjedring påvirkes forhjulene ikke af hinanden. Det  resulterer i en blødere og mere stabil kørsel på landevej. Tandstangsstyringen giver samtidig en bedre overførsel af bevægelserne i rattet og en tydeligere fornemmelse af præcision og kontrol under kørslen.

Ujævnheder mærkes mindre
Bevægelser i rattet, som skyldes ujævnheder i vejen, reduceres med Volvos dynamiske styring. Det gør både styringen enklere og smidigere for chaufføren – og mindsker belastningen på muskler og led på lang sigt.

„Når chaufføren føler sig mere afslappet og holder sig sund og rask, betyder det også, at den nye kombination af uafhængig affjedring og synamisk styring kan øge produktiviteten på lang sigt,“ siger Kristin Signert.

Fakta – Individuel forhjulsaffjedring:

Konstruktionen består af dobbelte triangler, som gør det muligt for hjulene at bevæge sig lodret uafhængigt af hinanden.

Tandstangsstyringen gør, at lastvognen reagerer øjeblikkeligt på rattets bevægelser.

Konstruktionens tværvanger giver tværgående stabilisering, og luftbælge absorberer og styrer de lodrette bevægelser, så der opnås en behagelig affjedring.

Fakta – Volvo Dynamisk Styring:

Volvo Dynamisk Styring bygger på et  konventionelt mekanisk styresystem, hvor en ratstamme er forbundet til et styrehus.

Det hydrauliske servosystem genererer den kraft, chaufføren behøver for at dreje lastvognens hjul. Volvos system anvender en elektronisk styret elmotor, der er monteret på ratstammen.

Elmotoren arbejder sammen med den hydrauliske servostyring og justeres tusindvis af gange i sekundet af en elektronisk styreenhed.

Ved lave hastigheder giver elmotoren ekstra kraft, og ved høje hastigheder regulerer elmotoren automatisk styretøjet og kompenserer for uregelmæssigheder, som overføres til rattet, fra for eksempel sidevind eller ujævnheder i vejbelægningen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk