Ford har solgt lidt færre Van-udgaver af deres bestseller Kuga i årets første otte måneder end i fjor.
Det er blevet til 156 enheder mod 165 i fjor – men med med lidt bedre markedsandel på én procent – og nok til at bevare førstepladsen, når det gælder salget af ombyggede personbiler på gule plader. Det gælder både diesel og benzinudgaver.
Vi har ikke i denne omgang prøvet basismodellen Trend, som ofte er genstand for ombygning til Van for virksomheder – men en særlig ST Line X med Blanck Package udstyr.
Billigt udstyr som Van
På hvide plader koster den ST Line, som vi har prøvet fra 361.000 kroner, hvortil så kommer Black Package og X-pakke til ekstra knap 63.000 kroner. Altså 424.000 kroner. Men køber man den som Van, så er prisen kun 281.000 kroner plus moms.
X pakken betyder Full LED forlygter, mørkt tonede roder, el-sæder i dellæder og B&O lydanlæg – hvor Black Package betyder sorte sidespejle, sort bagspoiler, sort tag, 20 tommer sorte alufælge samt røde bremsekalibre, alu-pedaler og lidt ekstra lister og andre sorte bogstaver.*
Adaptiv fartpilot
Nu er ST-Line i sig selv heller ikke det ringeste udstyrsniveau – med sportsundervogn, sorte tagrælinger, LED tågeforlygter, læderrat, mørk taghimmel – samt sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent, front- og bakkamera, bird view 360 graders kamera og parkeringssystem.
Panorama-glastag var også monteret. Bilen havde desuden head-up display, varme i sæder og forrude, varme i rattet, navigation, a- og c type usb stik og midterboks. VI savnede dog handskerumslås.
Meget komfortabel
Kuga er en let højbenet SUV, som krænger lidt i hurtige sving – men til gengæld er der lette ind- og udstigningsforhold. Bilen er meget komfortabel at køre i – og tilmed ganske hurtig.
Vi skal nævne den elektriske bagklap, der kan betjenes via en fod under kofangeren – men klappen kan dog ikke åbner så højt op. Dertil læssehøjde på 720 mm.
2,5 liter og fire cylindre
Plug-in teknikken består af en 2,5 liters benzinmotor med fire cylindre (!) – med et litium batteri med en kapacitet på 14,4 kWh – med ladetid ifølge Ford på mellem 3,3 – og 9 timer (1,4- eller 3,7 kW).
Man kan nu lade strøm op med motoren – og vente med at bruge strømmen til man lander i en by – og man kan tilmed vælge mellem eco, sport og vinter afstemt køremåde. Bilen var monteret med Conti 245/45-20 dæk, som gav et fint vejgreb.
CVT trinløst automatgear
Bilen er udstyret med CVT automatgear, som er trinløst – så man bør køre afslappet for at holde støjniveauet nede.
Da vi hentede bilen var der en samlet rækkevidde på 630 km – og 50 km rækkevidde ved ren el.
Officielt nævnes 64 km rækkevidde WLTP, men det betyder, at bilen på el kun er til by- og lokalkørsel. Officielt kan den med strøm komme op på et forbrug på 100 km/l – men det er urealistisk i daglig kørsel.
–
Teknik Ford Kuga X PHEV Black Package:
Motor: 4 cyl. benzin.
Slagvolumen: 2.488 ccm.
Ydelse: 152 hk v. 5.500 omdr.
Elmotor: 130 hk.
Systemeffekt: 225 hk.
Moment: 200 Nm v. 4.500 omdr.
Forbrug: 100 km/l WLTP.
CO2 udslip: 22 g/km.
Forventet snitforbrug: ca. 14-15 km/l.
Rækkevidde ren el: 64 km.
Topfart: 200 km/t.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS.esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Køreklar vægt: 1.844 kg.
Nyttelast: 476 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Pris hvide plader Kuga PHEV ST Line fra: 361.200 kr.
Pris testbil ekskl. moms: 281.022,00 kr.