Kia har fortsat 4-cylindret motor i sin Ceed-serie, hvor flere springer på de mere støjende 3-cylindrede maskiner. Man hører faktisk mere til dækkene end til motoren.

I nyeste aftapning Ceed er der kommet en ny motor med 48V-mild hybrid teknik, som betyder hjælp til blødere kørsel og bedre trækkraft – samt lavere forbrug, bl.a. fordi systemet ofte slår motoren fra. Bilen kører 17,5 km/l.

Det er billigere at købe bilen med plug-in hybrid teknik, men har man ikke adgang til ladestander, er denne 48V hybrid-udgave at foretrække.

Savner en “el-senere” knap

Det er stadig irriterende at køre rundt efter en ledig ladestander – i en tid, hvor flere og flere køber elektrificerede biler, men måske ikke når at lade plug-in bilen op så ofte. Især hvis man kører en del på langfart. I mild hybrid bilen lades batteriet under kørslen.

Vi prøvede tidligere plug-in udgaven, og kørte med fuldt opladet bil fra Dragør og satte kurs mod Taarbæk via Københavns bymidte – 33 kilometer – og så var der ikke mere strøm. Fabrikken opgiver selv et snitforbrug på 50 km.

Man savner en ”el senere” knap – nu er der kun el eller hybrid, så man anvender også strømmen ved kørsel på f.eks. motorvej. Og når turen så går over længere afstande, er det længe, som man kører uden strøm – for de færreste har nok løst til at lede efter ladestander hver halve time.

Gode præstationer

Testbilen er en stationcar (Van) til cirka 214.000 kroner plus moms er 100.000 kroner billigere end bilen på hvide plader – og der er en del erhvervsfolk, der har set ideen i at købe Van-udgaven.

Trailervægten er opgivet til 1.410 kg – kun 90 kg. mindre end dieseludgaven.

Bilen har 7 trins dobbeltkoblings-gearkasse, som skifter meget blødt – og der er skifteplader bag rattet, hvis det skal gå endnu hurtigere, for bilen er ganske kvik og når 100 km/t på 8,8 sekunder, mens topfarten opgives til 210 km/t.

Smidig motor

Bilens turbobenzinmotor yder 160 hk og har en maksimalt drejningsmoment på 253 Nm mellem 1.500- og 3.500 omdrejninger – så motoren er også smidig.

Ceed er kompakt, men varerummet er på ca. 1.600 liter – og der er ingen negativ læssekant. Udvendig læssekant målte vi til 64 cm. Der er også en del aflæggeplads – bl.a. under gulvet.

Vi skal også nævne elektrisk bagklap (ekstra) og midterboks. Men der er ikke lås på handskerummet.

Gode køreegenskaber

Man sidder godt bag læderrattet – med varme – hvor ryglænet indstilles trinløst med rulle. Sædet med stofbetræk og læderkanter er højdejusterbart – med varme – og der er alupedaler og -fodplade i gulvet.

Køreegenskaberne er fine – og bilen er sjov på en snoet vej med sine 17 tommer alufælge med 225/45 dæk og multilink baghjuls ophæng.

GT Line har lidt lavere frihøjde, og det forbedrer vejgrebet – men gør også indstigningen lavere.

Masser af udstyr

Testbilen var topmodellen GT-Line, men ud over en masse standardudstyr, var der også hældt en masse lækkert udstyr i bilen – så som elektrisk glassoltag og højt placeret 10 tommer touchscreen.

Endvidere Blind Spot blindvinkel-assistent, skiltegenkendelse samt nøglefri betjening og trådløs opladning af mobiltelefon.

Så selv som Van bliver det til penge – men naturligvis ikke lige så mange som med hvide plader.

Let at betjene

Der er stadig mange knapper at benytte – så man skal ikke hele tiden ind i undermenuer på skærmen. Standard er i øvrigt en 8-tommer skærm.

Fra udstyrslisten kan vi nævne navigation, linjevogter, regnsensor, tågelygter for og bag, træthedsassistent, adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, 2-zone klimaanlæg, DAB+ radio og bakkamera.

Der var tillige to usb-stik, elektrisk håndbremse, indklappelige sidespejle, JBL audioanlæg, LED kørelys, tagræling samt Apple Car Play med stemmestyring. Og så er der jo syv års fabriksgaranti/150.000 km.

Faktaboks Kia Ceed SW 1,5 T-GDI turbobenzin GT-Line – Van:
Motor: 4 cyl. Turbobenzin.
System: 48V Mild hybrid.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 160 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 253 Nm v. 1.500-3.500 omdr.
Gear: 7 trins dobbeltkobling.
Topfart: 210 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,8 sek.
Forbrugssnit WLTP: 17,5 km/l.
CO2 udledning: 131 g/km.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Læssehøjde: 64 cm (udv.) – 0 cm (indv.)
Trailervægt: 1.410 kg.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Dæk: Continental Premium Contact 225/45 R17.
Pris hvide plader: Ca. 314.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: 213.957 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk