Konkurrencen i transportbranchen i Europa er hård og ubarmhjertig – og ud over lønudgifter er brændstofudgifter en stor byrde for vognmændene.

Så lastbilsproducenterne må hele tiden finde på nye og mere brændstoføkonomiske motorer.
Sidste efterår præsenterede svenske Scania en ny, forbedret V8-serie – med bl.a. mindre friktion i motorerne, øget kompressionsforhold, ny højtryks oliepumpe, nyt motorstyringssystem samt øget kompressionsforhold.

Men endnu vigtigere er en ny Opticruise automat-gearkasse med betegnelsen G33CM, der står for Crawler Medium Duty.

4-6 pct. brændstof besparelse

Fabrikken lover faktisk fire-seks procent brændstofforbedring med bl.a. den nye 590 V8-motor sammen med gearkassen, der er ny fra ende til anden. Den er bl.a. 15 centimeter kortere og 60 kg lettere end forgængeren.

Vi har kørt med den 590 hestes V8 udgave i Scanias høje R-førerhus med sovekabine. Der var tale om en typisk Europa-trækker i konfigurationen 4×2 – og med en totalvægt på 40 tons.

Så vores teststrækning fra Scanias danske hovedkontor i Ishøj til Bårse ved Præstø ad motorvejen – og delvist retur ad den gamle og kuperede A2 landevej – var ikke noget problem for vores testkøretøj, der holdt sig i topgear – bortset fra diverse rundkørsler.

I den forbindelse havde vi også glæde af bilens kraftige 500 kW 5-trins retarder – via stilken på ratstammen. Dertil kommer motorbremsen på 300 kW.

Flere udgaver er på vej

Herhjemme er en V8 maskine på 590 hk normalt anvendt til tungere transporter og til anlægskørsel. Hvilket nok også bliver én af hovedformålene med den nye kombination med G33-gearkassen med ekstra krybefunktioner.

Dog er den ikke egnet til helt tunge opgaver – endnu, for fabrikken vil senere præsentere den sammen med V8-topmodellen med 770 hk. Lige nu kan motorerne til den nye gearkasser have et max. drejningsmoment på 3.300 Nm.

Sikkerhed i top

Vores test gav ikke anledning til overraskelser. Bilen kører fortsat fremragende – med super komfort. Som typisk i Scanias New Generation lastbiler.

Sikkerhedsniveauet er i top med bl.a. adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, lane-assist, Hill Hold, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og skivebremser.

Platooning symbol

Vi bemærkede, at der er kommet et nyt symbol i instrumenthuset – evighedstegnet (liggende 8-tal), der står for platooning – hvor bilen ligger i slipstrømmen af lastbilen foran og holder farten. Systemet er koblet på bilens adaptive fartpilot – og sparer brændstof.

Trods V8-motoren kan man med testbilen opnå et gennemsnit på 4 km/l, som vores demodriver Mikael Jekerud fra Scania selv har opnået.

3,8 km/l i gennemsnit

Her opnåede vi faktisk 3,8 km/l på den 133,6 km lange tur – med et gennemsnitshastighed på 63 km/t.

Vi mærkede et lidt lavere støjniveau – og et blødere gearskift, som vores demodriver fra fabrikken sammenlignede med dobbeltkoblingsgearkasser i nye personbiler.

Opticruise gearkasse siden 1995

Scania præsenterede sin automatiserede Opticruise gearkasse i 1995 et par år før ZF med deres AS Tronic og seks år før Volvos I-Shift. Men de konservative Scania ingeniører holdt fast ved koblingspedalen frem til 2009.

Ingen Scania med Opticruise har fremover dog manuel gearstang, men kan fortsat fås med koblingspedal. Det er dog første Opticruise gearkasse, hvor man ikke har en manuel gearkasse som udgangspunkt.

Som nævnt er der skåret 60 kg. af vægten med brug af aluminium – og udvekslingsforholdet i første gear er 20,8:1 mod tidligere 13:1.

Bedre krybe-funktion

Den nye gearkasse sikrer en kraftig forbedring af krybe-funktionen – især igangsætning – og især med fordel på løst underlag.

Før kunne man f.eks. køre ved 3 km/t eller 700 omdrejninger – nu 2,4 km/t, også ved 700 omdrejninger.

Man cruiser i dette eksempel med 85 km/t ved 1.187 omdrejninger i direkte gear og 923 omdrejninger i overdrive- mod tidligere 1.181 omdrejninger i højeste gear. Også her giver det brændstofbesparelser.

Bakke med 54 km/t

Bakgears-tandhjul er fjernet (nu anvendes planetgearet) – det betyder, at man har otte bakgear, så man teoretisk kan bakke med 54 km/t. Standard er dog fire bakgear og max. fart på 15 km/t.

Fabrikken peger selv på, at biler med den nye gearkasse vil være velegnede til bjergningsopgaver på smalle landevej, når chaufføren ofte må bakke langt for at nå hen til den forulykkede.

Eller i forbindelse med asfaltering, hvor lastbilen skal bakke sammen med asfaltudlæggeren.

Intern friktion reduceret

Der er bl.a. tre liter mindre olie i gearkassen, smøring sker gennem olie-spray, der er bedre og hurtigere gearskift –synkromesh-ringe er det stort set slut med – undtagen for splitdelen – og det sikrer én pct. mindre brændstofforbrug.

I det hele taget er der normalt mange dele og dermed meget friktion i lastbils-gearkasser – og det er det til at give et øget brændstofforbrug.

Mindre intern friktion

Det er derfor, at Scanias ingeniører under udviklingsarbejdet med de nye gearkasser især har fokuseret på at reducere den interne friktion. Målet var en reduktion på hele 50 pct., og det blev nået.

Blandt løsningerne for at nå målet var bl.a. en særlig polering af visse tandhjul, brug af en særlig MFT-gearolie med lav viskositet – samt ved at opbevare hovedparten af olien i en tørsump-lignende del øverst i gearkassen.

Ligesom i en vandmølle

Denne løsning reducerer den interne friktion markant, idet gearhjulene ikke konstant udsættes for energikrævende modstand fra olien. Man kan sammenligne med skovlhjulet i en vandmølle.

Visse dele af tænderne på de gearhjul, der er særligt udsat for slitage under hård belastning, forsynes med ekstra gearolie ved hjælp af rør og dyser, der forbedrer smøring og køling netop på de udsatte områder.

Sammen med gearkassen er der også præsenteret et nyt PTO kraftudtag.

Den grønne omstilling

Scania melder, at videreudvikling af traditionelle drivliner er et vigtigt bidrag også til den grønne omstilling.

For brændstofbesparelser er jo også medvirkende til CO2-reduktion, ligesom forbrændingsmotoren fortsat skal anvendes til biobrændstoffer og til hybrid-drivliner i mange år frem i tiden.

Faktaboks Scania R590 V8 A4x2NA:
Motor: V8 – DCI 16 – 32V. Euro 6.
Slagvolumen: 16 liter.
Ydelse: 590 hk v. 1.900 omdr.
Drejningsmoment: 3.050 Nm v. 925-1.350 omdr.
Indsprøjtning: Scania XPI.
Miljøbehandling: AdBlue/SCR.
Tank: 400 liter.
AdBlue-tank: 43 liter.
Totalvægt: 40 tons.
Retarder: Scania R4700 4.700 Nm/500 kW.
Akselkonfiguration: 4×2.
Foraksel: Parabelfjedre 8 tons.
Bagaksel: Luftaffjedring 11,5 tons.
Bagaksel gear: Scania R780 enkeltreduktion.
Bagakseludveksling: 2,59.
Gearkasse: Opticruise automatgear.
Type: G33CM 14 trin frem og 8 trin bak – med overdrive og krybegear.
Gear-udveksling: 26,81.
Motorbremse: 300 kW.
Dæk: Michelin 315/55 R22,5/315/70 R22,5.
Førerhus: R-type CR-20 – højt med sovekabine.
Forbrug i test: 3,6 km/l.
Testlængde: 164 km.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk