(LYON)
De fleste kender nok det amerikanske dækmærke BFGoodrich til firehjulstrækkere og person- og varebiler. Nu følger dæk til busser og lastbiler til hele Europa.
BFGoodrichs bus- og lastbilsdæk lanceres nemlig i begyndelsen af 2018 også i Europa.
Dermed fås de amerikanske dæk, der har været produceret siden 1870, i hele verden.
Kendt fra firehjulstrækkere
Som leverandør til den tunge transport produceres årligt 1,6 mio. dæk i verden med BFGoodrich mærket, men her i Europa har det udelukkende været dæk til især firehjulstrækkere, mens også til personbiler og varebiler, som har gjort mærket kendt.
BFGoodrich er i dag et datterselskab af franske Michelin, som sidder på en tung andel af lastbilsdæk i Europa – men man har ikke gjort det i lavprismarkedet. Det vil BFGoodrichs indtog i Europa ændre på. Faktisk er halvdelen af alle bus-og lastbilsdæk, der sælges, ikke såkaldte premiumdæk.
Fra europæiske fabrikker
Men dækkene kommer ikke fra USA, men vil blive produceret på flere fabrikker i Europa – nemlig på ni forskellige Michelin-ejede fabrikker – bl.a. i Italien, Rumænien og Tyrkiet. Der bliver en salgsstab på 3.000 personer.
”Vi satser meget på små vognmandsforretninger med ned til én lastbil – men selvfølgelig ikke kun på denne type vognmænd, selv om det måske er mest naturligt i Europa. Det bliver både til lastbiler og busser i langturskørsel og lokalkørsel,” sagde Poul Creman, der er chef for BFGoodrich i Europa, ved lanceringen på transportmessen Solutrans i Lyon forleden.
Satser på motorsport
BFGoodrich vil blive meget synligt på markederne – og fra begyndelsen vil man sponsere Truck-racing. Først i Frankrig med Renault – men senere over hele Europa.
Det er helt naturligt, da BFGoodrich i årevis har satset på motorsport indenfor ekstreme rallies som Dakar og Bara 1000, hvor vinderbilen i år kørte med netop BFGoodrich-dæk.
Dæktyperne
De europæiske bus- og lastbilsdæk kommer i størrelserne 15-, 1,5-, 19,5 og 22,5 tommer. Alle dæk er M+S- samt 3PMSF mærkede for ekstraordinært greb uanset vejrlig. 22,5 tommer dækkenes slidbaner kan opskæres til fortsat brug.
Modellerne kaldes Route Control for dæk til de styrende og trækkende aksler (385/55 R 22,5 front og 315/70 R 22,5 trækkende), Cross Control for bl.a. entreprenørkørsel og Urban Control for især bybusser.
På eftermarkedet er der 24/7 service i hele Europa.