(BERLIN)
Med en rækkevidde mellem 100- og 150 kilometer alt efter årstid er Mercedes-Benz ikke kommet meget længere på elbil-teknik siden første forsøg med elektrisk Vito i 2010.
Mercedes-koncernen er langt i elbilforskning på personbilssiden med rækkevidde på en elektrisk E- eller S-klasse på 500 km., men det vil måske være for dyrt med den teknologi i en varebil.
Mercedes-Benz prøver dog alligevel at re-lancere deres elektriske Vito-model i en ny eDrive@Vans strategi – og ikke nok med det. Man vil også tilbyde den kommende nye Sprinter-model og senere den franskbygget Citan med eldrift. Citan er søstermodel til Renault Kangoo, som netop er lanceret med forlænget rækkevidde.
Kan bestilles i dag
Mercedes eVito er på markedet næste efterår, men kan allerede bestilles i dag. Sprinter følger efter sigende i 2019 og Citan kort derefter. Startpris på eVito er cirka 300.000 kroner, men elbiler er billigere at holde kørende plus den lavere beskatning.
Et pilotprojekt med pakkefirmaet Hermes i Hamburg, begynder i foråret 2018 – og omfatter på sigt 1.500 Vito- og Sprinter elbiler.
Torbjørn Eriksen fra norske Moderne Transport var vores udsendte reporter ved relanceringen af eVito i Berlin forleden, og han melder om en bil, der kører stort set som forgængeren – med hurtig acceleration via det gode drejningsmoment i en elbil og så dens lydsvage optræden.
Øget efterspørgsel
Forskellen fra tidligere er, efterspørgslen på verdensmarkedet nu er ved at være stor nok til at bilen skal have en ny chance. Der er ved at være politiske krav om forureningsfri kørsel i sær i byområder.
Ikke mindst i Norge er salget af elbiler eksploderet – men også i vigtige Californien vil man have miljørigtig transport.
Men med nærmest samme rækkevidde som i den tidligere model, er Mercedes-Benz bagud på point i forhold konkurrenter som f.eks. samarbejdspartner Renault.
Ny filosofi
Forskellen fra 2010-modellen er, at fabrikken har gjort mere ud af flådestyring, infrastuktur med hensyn til opladning, connectivity (forbundne biler), eVan Ready app, udlejning af biler til spidsbelastning samt førertræning, som man kender fra lastbiler.
Mercedes-Benz peger på, at man skal se transport som et holistisk eco-system.
Danmark foregangsland
Det er snart syv år siden, at det danske postvæsen testede 50 Mercedes-Benz Vito E-Cell. Bilerne begyndte at køre på et lille geografisk område – nemlig på Bornholm. Det passede til rækkevidden på maksimalt 130 km.
To år senere købte daværende Post Danmark 50 enheder – dengang fabrikken største enkeltordre på den elektriske mellemklasse varebil.
Pengetransportfirmaet Loomis testede også en række E Cell biler på få ruter omkring hovedkontoret i Glostrup – og det passede på grund af en meget stram logistik, hvor bilerne ladede op både om natten og i frokostpausen.
Mindre rækkevidde
Da VOTY.dk i sin tid testede E-Cell Vito med meget blandet kørsel med bykørsel og motorvejskørsel, var rækkevidden omkring det halve.
Mercedes valgte kort efter at indstille produktionen af bilen, fordi man mente, at samfundet ikke var parat til elektriske køretøjer. Efterspørgslen var da også meget begrænset.