Vi skal være mere og mere forbundet med vores biler – og bilerne skal være forbundet med hinanden og omgivelserne.

Connectivity er et nyt buzzword, som bliver mere og mere anvendt – og vi har kun set begyndelsen.

Vi kender det godt – ordet Connectivity, for vi lærte om forbundne kar i fysiktimerne i skolen. Nu er det bare os, vores biler og omgivelserne, som det handler om.

Talt med eksperter

Vi har talt med flere eksperter fra bilfabrikkerne om Connectivity – og de er alle enige om, at udviklingen går stærkt lige nu, og man kan ikke forudse mulighederne. Men sikkerheden er i centrum.

”Det begyndte med USB-stikket for 10 år siden, så vi kunne høre egen musik fra ens mobiltelefon – siden blev det via trådløs Bluetooth til i dag – med streaming af både musik og videoer, og nu kan man endda tale med sin bil i f.eks. Fords SYNC3 system, hvor man råber kaffe og der straks toner de nærmeste cafeer op på bilens touchscreen,” siger Christoff Kellerwessel, chefingeniør med speciale i Connectivity hos Ford Motor Co.

Human Machine Interface

Han peger på, at selv små børn i dag er involveret i Connectivity, når de sidder med deres iPad og SmartPhone – og unge mennesker hører nærmest kun musik via Sportify. Det handler om HMI – Human Machine Interface, som SYNC 3 også er en del af.

I gamle dage i bussen var der et skilt med beskeden: ”Der må ikke samtales med chaufføren under kørslen” – men om få år kan man snakke med chaufføren om alt det, man vil – for bilen kører selv.

”Vi har testet de selvkørende biler i USA i et par år med succes – og har haft tests i Frankfurt og senest AutoDrive i Storbritannien – i samarbejde med Jaguar-Land Rover og ejerne fra Tata koncernen. Vi kommer i højere grad til at nyde kørslen, og de unge kan sms’e alt det de vil – uden at det er farligt i trafikken,” siger Kellerwessel.

Både sjov og alvor

Connectivity foregår således ad to spor: Sjov og alvor kan man sige – dels underholdning og service – dels sikkerhed, for bilen er også forbundet til omgivelserne. Toyota kalder det E-Call. Opel kalder det On Star.

Kører man galt i en Opel med On Star ombord, fortæller bilens GPS præcist, hvor det er sket, og Opel har i britiske Luton et hold siddende, der ringer bilen op for at høre, hvor meget hjælp, man behøver. Kommer der ikke svar, rekvireres automatisk redning – politi og ambulance.

”Men vores On Star indeholder mange services – og flere vil følge efter. Man kan også allerede opdatere systemet – f.eks. med nyeste DAB radio via Apple Car Play, og man kan med et tryk på en knap snakke med vores Luton folk og anmelde et uheld eller sågar en kriminel handling, som man er vidne til, hurtigere end via mobiltelefonen,” siger David Voss, chefingeniør hos Opel.

Sikkerhed uden reklame

Men han nærmest garanterer, at disse sikkerhedssystemer ikke vil blive omfattet af reklamer, så længe man opholder sig i bilen.

”Connectivity vil primært have fokus på sikkerhed, men det b liver også én stor legeplads med musik, spil og underholdning,” siger David Voss.

Bilfabrikker indrømmer gerne, at man med Connectivity arbejder målrettet mod at øge både underholdning og sikkerhed, for en dag om måske 10-20 år vil vi blive fragtet rundt i selvkørende biler. Og noget skal vi jo foretage os, når vi er flere timer undervejs. De nyeste systemer er kompatibelt med både Android Auto og Apple Car Play.

Digital Connected Model

”I Japan er vi ved at etablere V2V (Vehicle to Vehicle) – altså forbindelsen mellem to biler, og vi snart se ”Digital Connected Model” i Lexus køretøjer i Japan og USA. Så kan den ene bil advare den næste mod glat føre og vejret,” fortæller Gerald Killmann, der er vicepræsident i Toyota Motor Europa og ekspert i Connectivity.

Det er kun fantasien, der sætter grænser. Denne forslidte sætning passer godt til Connectivity, for i Japan arbejder man også med Platooning, der handler om, at biler bevæger sig tæt bagefter hinanden – selvkørende – som der også forskes i omkring lastbiler
.
Igen kan det forhindre ulykker. Selvkørende biler kan i princippet ikke støde sammen, fordi de taler sammen. Highway Team Mate og Urban Team Mate kalder Toyota det. På motorvejen og i byen er bilerne forbundne – chaufføren tager først over, når man drejer af motorvejen og kører ud af byerne på landevejen.

Back-up-system

”Men bilerne bliver jo ældre – derfor vil der være et back-up system som i fly, hvis et system bryder ned,” siger Killmann.

Men det er ikke kun i forbindelse med persontransport, at vi vil opleve biler, der taler sammen og kører selv – det vil også ske med fragt. Connectivity vil også bestå af flådestyring af bilparken, og forbindelse mellem chauffør og f.eks. fragtcentral.

”Vi vil også have direkte betaling for passager af broer og anden road-pricing indbygget i fremtidens bilers Connectivity systemer,” siger Killmann.

The New Normal

Hos BMW fortæller Stefan Ponikva – chef for “i Brand Management” og for ”ConnecedDrive Communication” – at man ligefrem kalder udviklingen med forbundne og selvkørende biler for ”The New Normal.”

Det vil være elektriske, selvkørende og forbundne biler, der kommer til at tegne fremtiden.

”Vi må hele tiden så at sige gentænke disse systemer for, hvad man ellers kan bruge dem til – både når det gælder underholdning og sikkerhed. Vi vil også kunne tilbyde systemer til eftermarkedet, så en bilist altid kan opdatere systemet og tilkøbe flere services – måske på en særlig app, hvis han opdager noget, han eller hun har glemt. Og det vil alt sammen blive gemt i skyen,” siger Stefan Ponikva.

Smartphone på fire hjul

Allerede nu kører der 8,5 millioner BMW’er rundt med Connected Drive Service, men mange af kunderne ved det faktisk ikke i dag – men bilen er klar. Og den elektriske og selvkørende bil har BMW klar allerede om fire år – og så kan den opgraderes løbende. En SmartPhone på fire hjul, som Stefan Ponikva udtrykker det.

”Vi vil se, at man i stedet for at ringe til en forretningsforbindelse eller ægtefællen og fortælle, at man sidder i en trafikkø og ikke kan nå frem som aftalt – så kan man sende et kortudsnit, hvor bilen er markeret – og den forventede resterende køretid – men selvfølgelig kan man også med tale bede bilen om at sende meddelelsen i stedet for som i dag at klikke sig igennem bilens touchscreen,” siger Ponikva.

Forøget livskvalitet

Han peger på, at livskvaliteten vil blive forøget i den selvkørende bil, for man vil ikke spilde tiden i kø-kørsel, og kan foretage sig alt muligt. Forretningsmanden kan holde videokonferencer, og man kan arbejde med sin lap-top, se film – og endda læse en bog.

”I det hele taget handler Conectivity også om personalisering. Via øjnene (Iris) kan bilen genkende chaufføren og derefter forberede kørslen med chaufførens ynglings-musik og den perfekte duft af lavendel. Bilen vil naturligvis også selv booke en P-plads i P-huset, hvor den også oplades under parkeringen – induktivt. Og beløbet for parkeringen trækkes automatisk på kundens konto. Allerede i dag bliver vores 38 Safety Cars ved Formel E VM opladet induktivt. I fremtiden vil det ske overalt – også på parkeringspladsen ved supermarkedet,” siger Stefan Ponikva.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk