(FRANKFURT)

Den internationale bilbranche arbejder mod alternativ energi, men også i 2025 vil diesel være et vigtigt drivmiddel for at opnå lavere CO2-udledning, mener Daimler-chef Dieter Zetsche.

Flere og flere byer i Europa vil ikke have dieselbiler – ikke mindst på baggrund af ”Dieselgate” skandalen hos VW, der begyndte for to år siden.

Det er cirka 125 år siden, at Rudolf Diesel udviklede dieselmotoren – men det varer mange år, før dieselbilerne forsvinder, fordi diesel er blandt de bedste løsninger til at sænke CO2 udledningen.

Avanceret diesel på vej

Dieter Zetsche, øverste chef for Daimler og dermed Mercedes-Benz, mener, at elbiler er fremtiden, og han mener, at 25 pct. af biler i 2025 er elbiler, men af de resterende 75 pct. vil dieselbiler tegne sig for en stor del – ikke diesel som i dag, men en videreudviklet og mere avanceret dieselmotor.

”For diesel er et af de mest virksomme drivmidler til at sænke CO2-udledningen,” harr Zetsche udtat til det tyske fagtidsskrift, Automobilwoche.

30 pct. mindre CO2 i 2030

På et møde, arrangeret af de europæiske bilproducenters organisation, ACEA – hvor Zetsche er præsident – foreslog organisationen en reduktion på 30 pct. af CO2 udledningen på personbiler i 2030 – i forhold til de tal, der er oplyst for 2021.

Moderne diesel-motorer vil spille en afgørende rolle for klimaforbedringer fremover. En Euro 6 dieselmotor har ikke ret mange emissioner.

”Den seneste generation af diesel-køretøjer (Euro 6) er en meget effektiv spiller for at opnå miljø-mål i den nærmste fremtid, fordi de sikrer 15-20 pct. lavere udslip af CO2 end tilsvarende benzin-drevne køretøjer,” sagde Zetsche.

Real Driving Emissions

Han pegede på den nye RDE (Real Driving Emissions) køre-cyklus for emissioner, der kom i spil 1. september. Her forurener dieselbiler meget lidt.

Biler med alternative drivmidler vil fylde mere og mere, men i første halvdel af 2017 steg salget af elbiler kun med halvanden procent. Salget vil øges efterhånden, som rækkevidden øges, men herhjemme er elbiler fortsat dyre – ikke mindst efter de er blevet beskattet.

Dieselbilers fremtid tegner sig måske ikke så lys, men når det gælder kørsel på landet og erhvervskøretøjer, vil der gå endnu længere tid, før der er et ægte alternativ til diesel. Der vil gå lang tid, før overgangen fra dieselbiler til alternative drivmidler tager fart.

Flere Mercedes med diesel

Continental har direkte udtalt, at man vil videreudvikle dieselmotoren, så den fremstår helt ren. Men hos PSA udtaler topchef Carlos Tavares, at 80 pct. af koncernens biler i 2023 vil være elektriske.

Kunderne flygter da også fra diesel-biler. Fra en stigning i markedsandel af dieselbiler i Tyskland i september 2015 på 1,6 pct. – er der nu et fald i markedsandelen på 7,6 pct.

Dieter Zetsche har dog peget på, at salget af Mercedes-dieselbiler er større i år end sidste år. For moderne dieselbiler er ifølge ham en løsning på miljøet.

Kun få elbiler

Hos VW vil man give op til 10.000 Euro i skrotpræmie ved at skifte fra en gammel dieselbil til elbil. Men ud af et salg til næsten 254.000 køretøjer i Tyskland i august, var kun 9.000 enheder elbiler eller hybridbiler. Det svarer til 3,6 pct.

I Europa er problemet med dieselbiler, at der ikke er nok ladestandere – bl.a. i Tyskland, mens vi herhjemme har flere ladestandere. For Zetsche handler det om en politik, der må klares af de enkelte lande.

”Problemet er lige nu, at der er opstået kaos omkring dieselmotoren – og der må komme en løsning. Der er udbredt forvirring blandt bilister, når det gælder dieselbiler kontra elbiler. Sagen er jo, at elbiler forurener. De får strøm fra kraftværker, der jo udleder CO2 – og desuden bruges der CO2 til produktion af batterier,” understregede Dieter Zetsche på ACEA-mødet.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk