Forleden gik energiselskabet Clever ud med en lav pris for strøm til elbiler – dog kun for VW brugere – men nu er energiselskabet E.ON. fulgt trop med en pris i samme niveau – for alle bilmærker.

All Inclusive kalder E.ON. deres tilbud, hvor man kan vælge at lade hjemme eller i det offentlige rum – altså ved ladestandere. Her er prisen 379 kroner – hjemme 200 kroner mere.

Dyrere med større batterier
I dag er man hurtigt forvirret, når man hører priser på opladning – men med All Inclusive er der kun en pris, der dækker alt. Prisen på 379 kr. dækker biler i det offentlige rum på max. 44 kWh – for større batteri 200 kroner mere.

”Folk med biler med større batterier – p.t. kun Tesla – kører mere, viser vores undersøgelser. Derfor er det dyrere. Det er også dyrere med ladeboks – fordi vores undersøgelser viser, at man kører mere, når man kan sætte sin bil i ladestanderen hjemme – frem for at finde en ladestander langs kantstenen,” siger Susanne Tolstrup, informationschef hos E.ON. Danmark.

8.000 elbiler i Danmark
Trods drop i salget af elbiler efter årsskiftet, er der dog 8.000 elbiler i Danmark mod 2.000 da E.ON. gik ind i markedet for to et halvt år siden. Så selskabet tror på en positiv udvikling.

At det nye enkle tiltag vil få succes, tror man 100 pct. på – for det svarer til succes’en hos on-line streaming-tjenester som Sportify, hvor der også betales en fast pris. Et virvar af priser kan folk ikke håndtere.

Gratis ladeboks
En ladeboks får man desuden gratis frem til årsskiftet (på eksisterende ECC stik på 16/32 A.) mod normalt over 12.000 kr. En standard-installation koster lige nu ca. 6.000 kr. – op til tre faser.

Med det nye tiltag satser man på private brugere, der nu fravælger mormorstik frem for væg-boks, brugere af offentlige ladestandere – og til erhvervskunder med medarbejdere med elbil eller med egen flåde. Her er kommuner også omfattet.

Sats på el-varebiler
Netop nu satser man meget på aftaler med private virksomheder med grøn profil så som elektrikere – med kørsel med elvarebiler. Aftaler med servicebranchen er stigende,

Danmarks har måske Europas bedste infrastruktur med ladestandere – derfor kan det undre, at man politisk har ændret beskatningen.

Ny støtte på 40.000 kr. pr. elbil
Et nyt tiltag fra de partier, der støttede afviklingen (Soc.dem og Rad.) er at benytte overskydende penge fra puljer til elbiler til en ekstra støtte på ca. 20.000 kr. på bil – hvor fabrikanten så støtter med yderligere 20.000 kr. – efter tysk forbillede. Mange politikere mener, at det er en lappeløsning.

Hos E.ON. tæller man kun Tesla med baterier over 44 kWh – men både bl.a. Opel og Mercedes er også på vej med store batterier.

Opladningshybrid-biler straffes
I Sverige behandles kunder med opladnings-hybrider på lige fod med elbiler. Herhjemme vil politikerne forbyde, at opladningshybrid-biler benytter opladningsstandere i det offentlige rum – de skal kun være til rene elbiler – men så vil disse elhybrid-biler, der ikke er ladet op, forurene meget – så forslaget virker ikke gennemtænkt.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk