Opels nye elbil Ampera-e får en officiel rækkevidde efter den optimistiske EU-norm på 400 kilometer – og dermed kan den køre 25 pct. længere på en opladning end nogen anden elbil i sin klasse.
Batteriet i en Ampera-e er på 60 kWh og består af 288 Lithium-ion celler. Accelerationen fra 0 til 50 km/t kan klares på 3,2 sekunder i Ampera-e. Topfarten er begrænset til 150 km/t.
Ampera—e er en stor og rummelig bil, der evt. kan ombygges til Van – fordelen for virksomheder er dels at slippe for momsen og få billigere p-tilladelser i byer.
Interessant på gule plader
Nye afgifter på elbiler, der tidligere var friholdt for afgifter, betyder på sigt, at fordelene ved at vælge gulplade-løsningen bliver mere interessant.
Den tidligere Ampera, der var en plug-in hybrid bil, blev næsten kun solgt på papegøjeplader – inklusive moms.
Med den officielle rækkevidde efter EU-normen på cirka 400 kilometer gør den nye Opel Ampera-e alt for at komme den rækkeviddeangst til livs, som afholder mange fra at vælge en elbil.
300 km ved normalt kørsel
Opel viser den nye elbil på biludstillingen i Paris i begyndelsen af oktober. Til sammenligning kan BMW i3 køre 300 kilometer, Nissan Leaf kan køre 250 kilometer, Renault Zoe 240 kilometer og VW e-Golf 190 kilometer på én opladning efter EU-normen.
Den officielle rækkevidden på cirka 400 kilometer betyder, at man i en Ampera-e kan regne med mindst 300 kilometers rækkevidede ved normal kørsel.