Der er stor interesse for at køre med LNG – flydende gas – i lastbiler i vores nabolande, men herhjemme er der ingen tankstationer – og gas er meget dyrere end diesel.

Vi har prøvet Volvo FM 360 med LNG i Danmark.

Tyskland har vedtaget, at man ikke skal betale MAUT-vejafgift, når man kører gennem landet i en lastbil med gas – og med gaspriser lavere end diesel i de fleste europæiske lande, så er det svært at komme billigere gennem Europa med sin last end med en LNG-drevet lastbil.

Gas dyrere end diesel

I Danmark er gas fortsat en del dyrere end diesel – så hvis man ikke har sine transporter udenfor vores grænser, så skal man være meget grøn i sin opfattelse af transport for at vælge gas.

Her mangler der i den grad politisk opbakning til grøn transport med gas, som reducerer CO2 udslippet med 20-100 pct.

For som Volvo Trucks direktør i Danmark, Peter Ericson, fortalte i forbindelse med Volvo Trucks’ miljøkampagne ”Towards Zero Emission” forleden:

”El-drevne lastbiler er ikke nok til at løse miljøproblematikken med hensyn til CO2 udledning – for elektrisk transport udgør en meget lille del af transporter. Og den er ikke optimal til eksportkørsel.

P.t. ingen danske gas-fyldestationer

Læg dertil, at vi ikke har fyldestationer, hvor man kan tanke flydende naturgas – LNG – som er den mest fornuftige gas-løsning til eksportkørsel.

Den allerførste Q8 LNG tank åbner først sidst på året i Padborg.

Man skal derfor sørge for at have sin base tæt på grænsen – for at være tæt på LNG tankanlæg, som man jo findes i stort tal i Sverige og Tyskland.

Præstationer som med diesel

Vi har prøvet Volvo FM 460 LNG på en kort tur rundt i Københavns vestegn – og bag rattet er det umuligt at afgøre, om lastbilen kørte på diesel eller LNG.

Præstationerne føltes helt som i en diesel med samme antal hk – til gengæld er der som nævnt mellem 20- og 100 pct. lavere CO2 emissioner. 100 pct., hvis man anvender bio-LNG.

Men det er dog ikke nok med LNG, for der skal bruges diesel til at antænde gassen i kompressions-stadiet. Dertil kommer så nødvendigheden med en AdBlue tank.

Rækkevidde ca. 1.000 km.

Vores testbil var udstyret med en LNG tank på 205 kg, en dieseltank på 170 liter og en AdBlue tank på 64 liter.

De 205 kg skulle give en rækkevidde på godt 1.000 km – og man skal typisk tanke diesel/adblue hver fjerde gang at man tanker gas. Men alt forbrug handler jo om topografi og chaufførens kørestil.

95 pct. gas

Volvo oplyser, at motoren anvender 95 pct. gas og fem pct. diesel i et system, som Volvo Truck har udviklet, og som kaldes HPDI – High Pressure Direct Injection, som er blevet berømmet vidt omkring af brugere og presse. Der er tale om en høj virkningsgrad og en effektiv forbrænding.

Volvo Trucks kalder selv deres LNG-lastbiler de bedst industrialiserede lastbiler til at opnå CO2 reduktion.

Lavt lydniveau

LNG-teknikken vejer dog godt til – med teknologi som trykudligner og dieselindsprøjtningsanlæg. Lydniveauet er til gengæld ret lavt (58 decibel ifølge tyske tests.)

Bruger man Volvo Dynafleet kan man følge med på skærmen, hvordan forbruget er af LNG, diesel og Adblue. Man kan også se, hvor økonomisk, man kører.

Man skal også huske, at der er mere energi i en LNG motor – ifølge Volvo har ét kilo LNG samme energi som 1,39 liter diesel.

Længere rækkevidde end CNG

Mange lastbiler til bl.a. renovationskørsel bruger komprimeret naturgas – CNG. Her er udgangspunktet en såkaldt Otto-motor (benzinmotor) med tændrør.

Men her er rækkevidden pr. tankning mellem en fjerdedel og en tredjedel i forhold til LNG, der præsterer over 1.000 km. kørsel – alt efter køremåde. LNG teknik kræver en dieselmotor, der er ombygget til gasdrift.

Volvo Trucks melder ud, at en liter diesel svarer til fem liter CNG, som skal holdes i et tryk på 200 bar – hvor en liter diesel svarer til 1,8 liter LNG, der skal holdes ved minus 162 grader ved én bar eller minus 125 grader ved 10 bar.

Samme brændstofforbrug

Både diesel og LNG udgaven af Volvo 460 har et drejningsmoment på 2.300 Nm – og brændstofforbruget skulle ifølge Volvo Trucks være på samme niveau.

Altså cirka 3-4 km/l alt efter køremåde og terræn – med I-shift automatgear, retarder og I-See teknik med GPS-styret Predictive Cruise Control.

Samme førerhus

I førerhuset er der ingen forskel på en diesel-FM- og en LNG-FM udgave – bortset fra et display, hvor man kan følge forbruget – plus følge niveauet i tanken.

Som i Volvo lastbiler generelt, er der et buet instrumentbræt, så man lettere kan holde øje med bilens touchscreen – men i FM er motortunnelen lidt højere end i den højere FH. Til gengæld er der ikke så langt op til kabinen.

Man sidder godt bag rattet – takket været multijusterbart rat og førersæde (luftaffjedret) – som i testbilen var stofbetrukket og med to armlæn.

Godt sikkerhedsniveau

Bilen var udstyret med linjevogter, så den holder sin bane – og standard var også adaptiv fartpilot. Vi kan også nævne elektronisk håndbremse.

FM-testbilen er generelt nok mest anvendelig til regional-transport end til fjerntransport, hvor de fleste vil vælge det mere komfortable FH førerhus – men der er jo altid undtagelser.

Værnemidler ved tankning

Modsat el-lastbiler tager det ikke længere tid at tanke LNG end at tanke en diesellastbil – og det er ikke selve tankningen, der bruger tiden – for det går meget hurtigt.

Men chaufføren skal først have værnemidler så som visir og tykke handsker på, før man kan gå i gang med tankningen – da gassen er meget kold.

Der skal også kobles et jordstik til tanken, og der skal der blæses luft ved området før og efter tankning. Vi har prøvet det tidligere i Sverige – og det går hurtigt, når man ved, hvad man skal gøre.

Ned til minus 160 grader

Når man kører en gas-lastbil, bliver LNG-brændstoffet opvarmet. Det har en temperatur på minus 120-160 grader i tanken, men skal opvarmes til luftformet gas for at kunne blive antændt, så motoren kan gå i gang.

Denne opvarmning foregår gennem bilens eget varmesystem.

Faktaboks Volvo FM 460 LNG 4×2:
Motor: 6 cyl. 24V.
Brændstof: LNG.
Slagvolumen: 12,8 liter.
Euronorm: Euro 6 step C.
Ydelse: 460 hk v. 2.100 omdr.
Moment: 2.300 Nm. v. 1050 – 1300 o/min
Akselkonfiguration: 4×2.
Miljø: SCR (Selective Catalyst Reduction) og AdBlue.
AdBluetank: 64 liter.
LNG-tank: 205 kg.
Diesel-tank: 170 liter.
Indsprøjtning/diesel: HPDI (High Pressure Direct Injection).
Forbrug LNG: 3-4 km/l.
Andel forbrug: 95 pct. LNG/5 pct. diesel.
Effekt: 1 kg LNG har samme energi som 1,39 liter diesel.
Rækkevidde testbil: Ca. 1.000 km.
Motorbremse: Volvo VEB+.
Dæk testbil: Continental Conti Eco Plus HD3 – 315/70 R 22,5.
Prisniveau: Ikke oplyst.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk