(FRANKFURT)

DS4 hedder en ny bilmodel, der fejrer verdenspremiere på biludstillingen IAA i Frankfurt i disse dage. Forgængeren hed Citroën DS4, men i dag er DS et selvstændigt bilmærke.

Danmark er i øvrigt stadig på første side af historiebogen om det nye bilmærke DS – for mærkets første europæiske såkaldte flagship-store åbnede på Østerbro i København i maj 2013 hos Henrik Larsen Automobiler. Den første DS shop åbnede i Shanghai i Kina.

DS er en del af PSA Peugeot-Citroën koncernen – og det første selvstændige produkt fra PSA, siden Peugeot så dagens lys i 1810 (med biler fra 1889) – og Citroën i 1919.

Stor i Kina
Men hvorfor et nyt bilmærke i koncernen efter så mange år. Det har vicepræsident  i produkt og udviklingsafdelingen hos DS, Eric Apode, løftet sløret for.

”DS er først og fremmest en stor succes i Kina, hvor der i dag er 90 DS specielforretninger. Faktisk kører der 26.000 DS biler i Kina, men salget er i år gået fire procent op i et vigende marked. Forklaringen med vores succes i Kina hænger sammen med kinesernes store kærlighed for alt, hvad der kommer fra Paris af luksusvarer.” siger Eric Apode.

Derfor er der i alle kinesiske DS butikker også en afdeling med parfumen Scentys –  samt ure og juveler – altsammen fra Paris.

Stigende salg i Europa
I forvejen har PSA været på det kinesiske marked siden 80’erne, hvor Citroën AX modeller kørte på den kinesiske mur.

”Vi har mange modeller af DS i Kina, som ikke findes  i Europa, men i Europa er DS også meget vigtig – i år med opdateret DS3 og ny DS4. Senest blev den nye DS5 lanceret – og salget er siden øget med 30 procent. I Europa er det foruden Frankrig ikke mindst i Storbritannien, at DS har succes – ikke mindst DS3,” siger Eric Apode.

Han understreger, at man i DS regi vil have succes step-by-step – og ifølge topchefen Carlos Tavares er det med DS branded ikke et spørgsmål om volumen, men om kvalitet.

Nyt flagskib på vej
”I dag er vores DS5 vores flagskib, men inden 2020 vil vores flagskib nok hedde DS6. I det hele taget vil der komme seks nye DS modeller de nærmeste tre år – med nyeste teknologi. Med uniq arkitektur – og i vores særlige parametriske design,.” siger Eric Apoda.

På IAA messen var der udstillet de fleste DS modeller på en helt selvstændig stand bag Citroën standen. En særlig konceptbil, DS4 Cross, er udviklet ved benyttelse af et særligt lamel-materiale i sten i stedet for lakken.

”DS vil benytte sig af nyeste produktionsmetoder med 3D udvikling – og DS vil i det hele taget være PSA’s luksusmærke på linje med Audi  hos VW. Til sammenligning vil Peugeot branded satse meget på sport – på linje med VW fra samme koncern, mens Citroën bliver forbrugernes bil – stil med VW koncernens Skoda,” siger Eric Apoda.

Leave A Reply