Dacia er en del af Renault – og bruger Renault teknik hele vejen, så i den kompakte terrænbil Duster får man rigtig meget bil for pengene. Man kan sige Black Friday tilbud hele året. Testbilen hed endda Black Shadow.

Dacia er blevet skældt ud som en sekunda-bil med ringe kvalitet, men man skal huske på, at det er moderselskabet Renault, der står for produktion og levering af det meste af teknikken – inklusive motor.
I den her testede 109 hk dieseludgave med forhjulstræk får man en lille slider til små penge, som i nyeste udgave er langt fra den første og skrabede udgave. Pludselig er der flere hylder at vælge bil og udstyr på.

Vi har her prøvet udgaven med automatgear, som fås fra 129.745 kroner plus moms på gule plader – og knap 15.000 kroner mere for den topspekkede Prestige model. Så er der nok godt 35.000 kroner op til modellen med firehjulstræk – men det har de færreste måske behov for.

Stærkt forbedret

Ifølge De Danske Bilimportørers statistik blev der i årets første 10 måneder solgt 121 Dacia Van, hvor de fleste hidrører fra den tidligere model. I samme periode i 2017 blev der solgt 111 enheder.

Hos Dacia mener man, at den nærmeste konkurrent er en brugt bil – men der er også EcoSport fra Ford, der som Duster bygges i Rumænien. Det er så en smagssag, men Duster er i seneste udgave blevet meget bedre – ikke mindst med hensyn til kvalitet.

Duster er høj – og sikrer let indstigning og høj siddestilling, men så også en bil, som krænget mere i hurtige sving. Men til gengæld er det ikke en racerbil.

Mange forbedringer

Den nye model er lige landet, og den er forbedret på de fleste punkter. Teknisk med et nyt styretøj og opdateret undervogn. Kvaliteten har taget en stort spring fremad – især i kabinen ser og mærker man forskellen fra forgængeren. Dørene og bagklappen virker dog fortsat blikkede.

Generelt er der dog lækrere materialer, mindre støj, bakkamera, alufælge, højdejusterbart førersæde, nyt elektrisk og fartafhængigt elektrisk styretøj samt bedre udstyr så som p-sensor, fartpilot, fartbegrænser og el-sidespejle.

Dertil alu-tagræling, alu-spejlhuse, alu-look underkørings bundplader, dobbelt sædevarme, læderrat, navigation, fartpilot, fartbegrænser og plastkant nederst på siderne – men ikke egentlige sidelister til at undgå Bilka-buler. Der er heller ikke handskerumslås.

Lavere støjniveau

Man sidder ret smalt i kabinen – til gengæld er den meget let at manøvrere. Der er ingen resonanslyde og ganske komfortabel. Man sidder højt med godt udsyn – og bilen er ganske letkørt.

Støjniveauet er lavere end før – faktisk sænket med fire decibel, og det betyder en masse for komforten.

Bilen er temmelig højgearet – så den er ekstra god på landevejen. Den trækker rent fra cirka 1.600 omdrejninger – det vil sige fra over 80 km/t i sjette gear. I femte gear er det fra 60 km/t – fra fjerde fra 40 km/t. Det er er her, man skal holde sig i byzoner.

Ingen nødbremse

Den nye Duster er udviklet samme med kunderne – og her var prisen vigtigst. kun få i forbruger-panelet mente, at det var nødvendigt med nødbremsesystem.

Fabrikken understreger, at nødbremse ville gøre bilen noget dyrere end de ca. 100.000 kroner den koster som billigste Van-model. Men det hænger formentlig sammen med, at nødbremse i reglen kræver en ny platform.

Ihvertfald får bilen kun tre stjerner af EuroNCAP – men det svarer til, hvad mange biler, der var nye for tre-fem år siden også opnår i dag.

Helt nyt design

Men det er med fuldt overlæg, at Renault ikke har top-sikkerhedsudstyr i Dacia. FDM vil dog ikke råde kunderne til at købe en bil uden nødbremse, men alligevel sælger bilen godt.

Den nyeste Duster har bevaret platformen fra forgængeren, men ellers er alt fornyet. Det vil bl.a. sige nyt design.

Samtidig har man opdateret bilen, så man kan få ny alu-tagræling, alu-bundplader for og bag – samt LED signatur-kørelys. Bilen virker bredere forskibs – og der er nye baglygter.

Ny instrumentering

Der er inden døre ny s-formet instrumentering og touchscreen med navigation. Der er også ny gearstang – centralt placeret i center-konsollen.

Sæderne med varme er nyudviklede og sportsagtige, men kunne være mere faste. Der er tillige skuffe under passagersædet, og der er nu 27,2 liter aflæggeplads i kabinen.

Rattet er to-vejs justerbart som noget nyt, og styretøjet har nu elektrisk servostyring. Desuden er forruden rykket 10 cm frem for at få kabinen til at virke mindre trang. Også kvaliteten af materialerne er bedre. Nu fås bilen med klimaanlæg.

1.400 liter varerum

Som varebil er der cirka 1.400 liter varerum. Nævnes skal muligheden for integreret trækkrog, der hurtigt kan vippes ud.

Dacia byder på tre års fabriksgaranti eller 100.000 km.

Duster bygges udelukkende på Dacia-fabrikken i Pitesti i Rumænien – ikke langt fra, hvor Ford bygger deres EcoSport model.

Faktaboks Dacia Duster Black Shadow 4×2 aut. Van:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 109 hk
Moment: 260 Nm v. 1.750 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 11,9 sek.
Topfart: 171 km/t.
Forbrugssnit: 22,2km/l.
CO2 udledning: 116 g/km.
Gearkasse: Automatisk
Dæk: Conti Contact 215/65 R 16
Varerum: 1.400 liter.
Trailervægt m. bremser: 1.400 kg.
Læssehøjde: 82 cm.
Varerum længde: 1.600 mm.
Bagdør-mål: 955 x 820 mm.
Sidedør-mål: 280 x 835 mm.
Mellem hjulkasser: 1.000 mm.
Læssehøjde sidedør: 645 mm.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Pris Prestige-udgave: 144.165 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk