Den nye generation Mercedes-Benz Actros lanceres først herhjemme i foråret, men allerede i denne måned har bilen været på Road Show hos danske forhandlere.

Den nye Actros lastbil var det store trækplaster på Mercedes-Benz standen på efterårets IAA transportudstilling i Hannover, men produktionen begynder først til april – både med to- og tre akslede versioner.

”Men allerede her i november har to før-serie udgaver af bilen på besøg hos danske Mercedes-Benz Truck forhandlere. Det er sket som led i et europæisk Road Show,” siger adm. direktør for Mercedes-Benz Trucks i Danmark og Sverige, Jens Tittel.

Kan bestilles nu

Har man allerede besluttet sig for at købe den nye lastbil, så kan man dog bestille den nu.

Jens Tittel er meget tilfreds med de positive reaktioner på de nye Actros- og Arocs-modeller på de sociale medier og You Tube.

”Allerede i februar/marts vil de første biler komme hjem hjem som Fuel-Duel-biler, som vi låner ud til kunderne til sammenligning med deres bestående vognpark. Det gælder både Actros og Arocs modeller,” siger Jens Tittel.

Avanceret cockpit

Mange synes måske, at der gjort for lidt ud af design og drivline i Actros. Den ligner den nuværende model, der er lanceret i 2011, men bilen er opdateret på alle punkter – og bl.a. instrumenteringen med det særlige Multimedie-cockpit er ganske avanceret.

Teknisk set er der sket et kvantespring med den nye model – især med delvist selvkørende teknologi (Step 2) og Mirrorcam, hvor sidespejlene er forsvundet til fordel for kameraer og radar samt store monitors på A-stolperne i førerhuset.

”Den nye Actros tager hånd om chaufføren med den nye ”Active Drive Assist” nødbremse-system i nyeste generation – både med hensyn til trafiksikkerhed og førerkomfort,” siger Jens Tittel.

Hurtig levering

De nye Actros og Arocs lastbiler vil også blive en del af Mercedes-Benz’ StartKlar koncept – dels med hurtig levering til opbygger og dels færdigopbyggede biler til hurtig levering til kunder. Det betyder også et øget salg.

Arocs kan leveres færdigopbygget med Meiller tiplad, som især mange entreprenører har benyttet sig af.

”Vi har allerede solgt mange biler efter StartKlar konceptet i Danmark – og har leveret mange chassiser til opbygning,” siger Jens Tittel.

Sideguard Assist

Blandt leveringerne er også biler med Econic førerhus med Sideguard Assist, som advarer mod bløde trafikanter.

”Econic er meget populær som renovationsbil, men flere og flere vognmænd anvender Econic til distribution for at give chaufføren bedre udsyn. Mange af Econic bilerne leveres med CNG-gas teknologi, men vi håber også at sælge flere Actros med gas-teknologi – bl.a. til kommuner,” siger Jens Tittel.

Den mindre Atego model gør det godt som distributionsbil i 12-15 tons klassen – og er f.eks. klar klasseleder i Sverige. I den tungere distributionskørsel er den større Antos model også øget i popularitet.

Hybrid- og eCanter

Spændende er tillige den mindste Fuso Canter med op til over ni tons totalvægt, som har undergået store kvalitetsforbedringer.

Der er ikke så mange biler i dette (Cabover) segment tilbage, som er stort i kommunal-regi, hvor bilen bruges som f.eks. fejebil, men også til private virksomheder så som entreprenører og stenhuggere, som har brug for et stærkt chassis.

”Vores Canter fås jo i hybridudgave – og kommer om et par år i den elektriske eCanter model – ligesom den elektriske eActros. Begge kører lige nu i flådeforsøg,” siger Jens Tittel.

Han understreger, at Mercedes-Benz Finans er en vigtig del af salget, og derfor er koblet til de enkelte sælgere hos forhandlerne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk