For vognmand Henrik Guldager fra Restrup i Nordjylland er det en passion at udsmykke lastbiler –  Guldager har gjort det siden sin ungdom, og bortset fra en pause under finanskrisen, har det været en tradition.

For tre år siden brugte han den amerikanske designer – med bopæl i Stockholm – Ray Hill til at male for sig første gang. Nu er han på banen igen – og det har taget et halvt år at gøre den fantastiske bil færdig.

Som sædvanlig er det igen Mosegaards Autolakering i Brande, der har været med til bilens lakering.

To kilometer bladguld
Ray Hill har brugt bladguld til store dele af arbejdet – faltisk omkring to kilometer bladguld.

”Bladguld har han skåret ud i 10 cm lange strimler. Så har han kommet lim på og lagt det på bilen. Stykke for stykke. Hele vejen rundt. Alene at lægge bladguld på har taget en måned,” fortæller Henrik Guldager til Transportmagasinet.

Ifølge magasinet har Ray Hill også “kastet” maling på og ladet den våde maling løbe lidt.

94 liter klar lak
”Nogle steder “buler” malingen lidt ud og kommer faktisk op på 1.000 my. Derfor er der visse steder lagt 94 liter klar lak på førerhuset for at få det fuldstændig lodret,” siger Guldager.

Det er Henrik Guldager selv, der finansierer dekoreringen, der også omfatter helt ny indretning i ”Sweet Eye Candy, ” som er en hyldest til den amerikanske skuespillerinde Marilyn Monroe.

Nordic Trophy på Elmia
Men bilen er ikke kun en ”show truck” – bilen skal anvendes i Henrik Guldagers transportfirma til almindelig transportkørsel. Fast kunde er dog Volvo Truck, hvor han transporterer deres lounge-trailer rundt til forskellige arrangementer og udstillinger.

I weekenden er bilen på sin første optræden ved Store Legedag på Bornholm – men derefter det gælder det konkurrencen Nordic Trophy på Transportmessen på udstillingsområdet Elmia ved Jönköping i Sverige – hvor han tidligere har vundet talrige trofæer.

Guldagers Volvo FH540 6×2 T:
Akselkonfiguration: 6×2 med fast hævbar pusheraksel
Akselafstand: 4100 mm.
Motor: D13K540, 12.8 liter, Euro 6 med varm EGR og røggasefterbehandling med diesel oxidationskatalysator (DOC), dieselpartikelfilter (DPF), SCR katalysator og Slip Cat.
Ydelse: 540 hk/397 kW v. 1.450 – 1.800 o/min.
Moment: 2600 Nm v. 1.000 – 1.450 o/min.
Gearkasse: I-Shift DC (dobbeltkobling) SPO2812 med overdrive.
TP-FUEC: Gearkasse software – økonomi til fjerntransport med bla. I-Roll friløbsfunktion.
HWSS-ACB: Automatisk nødbremse og adaptiv cruise control.
LSS-DW: Sporassistent
Affjedring: Luftaffjedring for og bag.
Aksler: For 8,0 t, pusher aksel 7,5 t og drivaksel 11,5 t, Totalvægt 26.000 kg      
Bagaksel: RSS1360 enkeltreduktion med udveksling 3,40 (1150 o/min ved 80 km/t).
Dæk: Foraksel 385-65/22.5, pusheraksel 385-55/22.5 og drivaksel 2x 315-70/22.5
VDS – Volvo Dynamic Steering. Reducerer styrekrafter med op til 85 % og forbedrer generelt køretøjets styreegenskaber.
Førerhus: CAP-XHSL, Globetrotter XL
Bremser: Skiver, ABS, EBS, ESP
Motorbremse: EBR-VEB+ 375 kW ved 2300 o/min.
AdBlue tank  65 liter under/bag førerhus i højre side.
Brændstoftank: Venstre side 450 liter
Værktøjsskab i højre side
Batterier i overhæng.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk