Citroën C4 i nyeste version er tro mod klassisk fransk design med sine bløde former – som tilbage i tiden også kunne ses i en bil som Citroën GSA og tildels BX-modellen, som var én af de første Citroën’er, der ramte ind i erhvervslivets behov.

Den nye C4 er faktisk den tiende Citroën med stor bagklap – kaldet hatchback – og i stedet for at kalde formen SUV, kaldes den nu CUV (for coupé). Uanset hvad har man en høj og rar siddeposition og let ind- og udstigning.

Den franske Stellantis koncern er modig nok til både at tilbyde den med benzin- og dieselmotor foruden naturligvis i en eludgave. Derimod ikke som plug-in hybrid – som f.eks. C5 Aircross.

Benzin og diesel i test

VOTY.dk har prøvet C4 i benzin- og dieseludgaven – og især sidstnævnte vil være kærkommen som Van, hvor varerummet er på ca. 1.250 liter.

Ganske vist kan den kun trække 1.200 kg. med bremser (det samme som benzinmodellen) – men bilmodellen er mere smidig og virker mere letkørt end benzinudgaven.

Benzinudgaven var næstmindste udstyrsgruppe Fine, mens dieseludgaven var den større udstyrsgruppe Shine.

Lille diesel-merpris

Valgte man Fine til begge biler, var merprisen for diesel højst 5.000 kroner plus moms – med 170.000 kroner plus moms for Pure Tech benzinudgaven.

C4 lever op til faste Citroën kunders ønsker om komfort – for affjedringen er i den bløde ende, og det er fint på langturen.

Dieselmotorens fire cylindre er mere støjsvag end den 3-cylindrede motor i benzinudgaven. Og med bedre trækkraft (300 Nm) mod benzinudgavens 230 Nm. Samt mere økonomisk med 21,7 km/l mod 17,2 km/l i benzinudgaven.

Flot udstyrsniveau

Begge motorer er på 130 hk, og der er valg imellem køremetoderne eco, normal og sport.

Siddestillingen i begge biler er rimelig – bl.a. takket været den store fodplade i gulvet og den trinløse indstilling af sæderyg og lændestøtte. Men lidt mere ryg- og lårstøtte ville have været optimalt.

Selv Fine-udstyret er faktisk flot – med bl.a. 3-D instrumenter med 10 tommer touchscreen, elektrisk håndbremse, midterboks, læderrat, varme i rat og sæder, fartbegrænser og fartpilot, a- og c- udgaver af usb-stik samt bak- og regnsensor.

Adaptiv fartpilot

Der er elektrisk betjente sidespejle – men de kan ikke slås ind elektrisk. Et plus er de store flaskeholdere i dørene.

Vi skal også nævne adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, linjevogter, blindvinkel-assistent (BLIS), klimaanlæg, LED lygter, tågelygter for og bag, sorte alu-fælge (Shine), skiltegenkendelse samt navigation (Shine.)

Fine-udstyret omfatter stålfælge, men begge udgaver kører med 195/60 R18 dæk (Michelin og Good Year).

Begge biler havde otte trins automatgear med skifteplader bag rattet til manuelle skift.

Automatgear er en stor behagelighed – og som afhjælper en manglende trækkraft i benzinudgaven. Ingen af udgaverne virker derfor egentlig sløve – men igen: Der er mere køreglæde i dieseludgaven.

Vi skulle dog vænne sig til, at få skæld ud af bilen (alarm), når man ikke holdt på rattet i klassisk to minutter i to stilling.

Begrænset udsyn

Bilernes coupéform stjæler lidt af udsynet bagude – især fordi bagruden er todelt, men også med den brede A-stolpe. Der er – i mindre form – bevaret Airbumps på siderne af bilerne.

Der er god aflæggeplads i kabinen – med stort handskerum – udformet som en skuffe – men uden lås. Samt ekstra skuffe med plads til tablet, som så kan monteres på en holder på instrumentbrættet (Shine). Der er også god aflæggeplads under gulvet i varerummet.

Citroën har anvendt lidt lækrere, blød plast med mønster på instrumentbrættet – men også lidt hård plast øverst – tilføjet lidt pianolak visse steder. Til gengæld er der stof på dørsiderne.

Faktaboks Citroën C4 PureTech Fine aut:
Motor: 3-cyl. Turbobenzin.
Slagvolumen: 1,3 liter.
Ydelse: 130 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 230 Nm v. 5.500 omdr.
Gearkasse: 8 trins aut. (EAT8).
Forbrug WLTP: 17,2 km/l.
CO2 udslip: 132 g/km.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,9 sek.
Affjedring: Uanhængig for/Semiuafhængig bag.
Bremser: Vent. Skiver for/skiver bag.
Dæk: Good Year Efficient Grip 195/60 R18.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.278/413 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.200 kg.
Varerum: Ca. 1.250 liter.
Læssehøjde: 750 mm.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader: ca. 250.000 kr.
Pris ekskl. moms (Fine): ca. 170.000 kr.

Tekniske data Citroën C4 HDI Shine aut:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 130 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 300 Nm v. 1.750 omdr.
Gearkasse: 8 trins aut. (EAT8.)
Forbrug: 21,7 km/l.
CO2 udslip: 132 g/km.
Topfart: 206 km/t
Acc 0-100 km/t: 10,6 sek.
Affjedring: Uanhængig for/Semiuafhængig bag.
Bremser: Vent. Skiver for/skiver bag.
Dæk: Michelin Primacy 195/60 R18.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.399/396 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.200 kg.
Varerum: Ca. 1.250 liter.
Læssehøjde: 750 mm.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader: Ca. 315.000 kr.
Pris ekskl. moms (Shine): ca. 225.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk