HYVIA løfter nu sløret for en prototype af Renault Master med brintteknologi. Senere følger en chassisudgave og en minibus med samme system. H2 TECH, som bilerne kaldes, ventes lanceret i begyndelsen af 2022. En dansk præmiere er ikke meldt ud endnu.

Taler man personbilstransport er det elbilerne, der er fremtiden. Men taler vi varevogne og lastbiler, er teknologien for fremtiden ikke usandsynligt brint, mener man hos Renault.

Netop derfor har Renault tidligere på året sammen Plug Power dannet virksomheden HYVIA, der leverer løsninger til brint-og brændselscelleteknologi.

Skift fra selskabet Symbio

Tidligere samarbejdede Renault med Michelin-datterselskabet Symbio om brintteknologi – og VOTY.dk prøvede tilbage i 2019 den første brintdrevne Master i Frankrig.

I dag arbejder Symbio med Stellantis-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel og Fiat) om deres fremtidige brint-køretøjer. Iøvrigt med Opel som tovholder – da Opel har forsket i brintbiler i mere end 20 år.

Op til 500 km rækkevidde

HYVIA er baseret i Frankrig og tilbyder et fuldt service økosystem af varevogne, brændselsceller, brinttankstationer og leverancer af CO2 fri brint. Virksomheden omfatter også flådefinansiering og flådevedligeholdelse.

Den nye Renault Master Master Van H2-TECH har et lastvolumen på 12 kubikmeter. Rækkevidden er sat til op til 500 km, og en fuld tankning tager blot fem minutter.

Bygges i Frankrig

Master Van H2-TECH er udstyret med en 30 kW brændselscelle, et 33kWh batteri og fire 1,5 kg brinttanke.

Teknologien produceres på Renaults fabrik i Flins sammen med Renaults datterselskab PVI (siden 2017), der bl.a. har bygget ellastbiler i en lang årrække for Renault Trucks – mens selve bilen bygges på Renaults Batilly fabrik – sammen med alle andre Master varebiler.

Komplette økosystemer

“HYVIA tilbyder brintmobilitet, der er tilpasset vores kunders behov og overvinder teknologiens udfordringer. Vi vil være i stand til at levere komplette økosystemer til flådeejere, der stræber efter CO2-frie løsninger. HYVIA er en virksomhed i hurtig bevægelse, der kombinerer styrker og ekspertise fra to ledere på området: Renault Group og Plug-Power” siger David Holderbach, administrerende direktør i HYVIA.

Teknologien i Master HJ2-TECH giver særlig mening til brug i store varebiler, da den giver mulighed for et udvidet kørselsområde i forhold til el-varebiler, som også bruges intensivt til transport af tung last.

Brintstationen

HYVIAS brint prototype tankstation giver mulighed for hurtig tankning. Processen tager cirka fem minutter, hvilket svarer til at tanke en dieselbil. Brint-stationen arbejder med 350- eller 700 bars tryk.

Man forsker også i flydende brint – men her er men lidt udfordret, fortalte David Holderbach, da vi fik gennemgået den nye brintbil for nylig i Frankrig.

Men tankstationen med komprimeret brint er nem at betjene og brinten produceres enten på stedet gennem vandelektrolyse eller ved leverancer i gasflasker. Systemet lagrer den komprimerede brint, før den tankes på køretøjet.

Brintanlæg til virksomheder

Sikkerhed er kernen i systemet, og systemet er designet omkring strenge standarder og regler.

Tankstationen kan købes til virksomheder eller lejes. Et anlæg kan producere 18-90 kg brint pr. time – og håndtere en vognpark på op mod 150 køretøjer – lige fra biler og varebiler til lastbiler og gaffeltrucks. For en anden fordel med brint er, at det er velegnet at opbevare.

HYVIA’s tankstation, der fungerer som et demonstrationsanlæg, bliver installeret på Flins fabrikken i slutningen af året.

Grøn brintproduktion

Prototyperne giver et første glimt af HYVIA’s brint-driftssystem. HYVIA tilbyder grøn brintproduktion (elektrolyse) samt en sikker distributionsløsning, er meldingen.

Teknologien vil blive tilbudt i en række varebiler udstyret med brændselsceller. For eksempel stilles teknologien til rådighed i varevogne, chassiser i og bybusser.

Chassisudgave kører 250 km

Den næste prototype, der præsenteres, er en Master Chassis Cab H2-TECH. En stor varevogn til montering af opbygning – med endnu større varerum på 19 kubikmeter og en mindre rækkevidde på 250 km – samt en Master Citybus H2-TECH med plads til op til 15 passagerer og en rækkevidde på 300 km.

Altså ikke en rækkevidde større end de bedste el-varebiler – men fordelen er især, at bilen kan tankes lynhurtigt. H2 TECH Master arbejder som fabrikken mindre køretøjer med et 33 kWh batteri og en 57 kW elmotor.

OM HYVIA

“HY” står for brint på engelsk, “VIA” for vej. HYVIA arbejder mod CO2-fri mobilitet. Virksomheden blev oprettet i 2021 og er ligeligt ejet af Renault Group og amerikanske Plug-Power.

Plug-Power er en etableret aktør inden for løsninger til brint-og brændselscelle-teknologi. Virksomheden, der har været etableret i 20 år i USA og i Europa i 10 år, har produceret ialt 50.000 brændselsceller – og har etableret 100 brintanlæg i USA, der producerer 40 tons brint om dagen.

HYVIA er baseret i Frankrig og tilbyder salg af elektrolyse og brintløsninger – samt et fuldt service-økosystem for varebiler – med brændselsceller, brinttankstationer og leverancer af grønt CO2-fri brint. Virksomheden omfatter også flådefinansiering og flådevedligeholdelse.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk