Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
El-varebil – også med trailer

300 elektriske udgaver af den lille Peugeot-varebil Partner forventer den danske importør at sælge næste år – dertil kommer så elektriske udgaver af søstermodellerne Citroën Berlingo og Opel Combo.

Det fortalte Peugeots danske varebilschef Sten Schwaner ved præsentationen af den nye e-Partner forleden.

Det til trods for, at merprisen for en elektriske Partner i forhold til en dieseldreven Partner er over 40.000 kroner – eksklusive moms.

Fra 231.000 kr plus moms

Billigste e-Partner ZAP koster nemlig 231.000 kroner – så der skal køres langt med elbilen, før det umiddelbart betaler sig at skifte til el. Selv om det er billigere at ”tanke” strøm end diesel – og billigere at servicere en elbil.

Der er også udgaverne Plus og Ultimate, som koster henholdsvis 10.000- og 20.000 kroner mere end ZAP. Den lange udgave af bilen fås kun med Plus-udstyr og koster 246.000 kr.

At Sten Schwaner alligevel forventer et så stort salg, hænger sammen med, at flere og flere virksomheder, ikke mindst kommuner og offentlige myndigheder, forlanger, at deres leverandører stiller med ”grønne” transportenheder.

Ingen træthed

Samtidig kan Peugeot-importøren og dens forhandlere i dag ikke kan skaffe nok af fabrikkens større e-Expert el-varebil.

På den måde kan man forvente at får flere transportopgaver. På positiv-listen over el-køretøjer er dog også, at chaufføren får bedre komfort, ingen vibrationer, ingen luft (af diesel) og nærmest ingen støj. Da bilen har automatgear, slipper man også for at skifte gear.

Eller som en chauffør i en el-lastvogn for nylig udtalte til undertegnede: ”For første gang i min tilværelse som chauffør er jeg ikke træt, når jeg kommer hjem fra arbejde.”

Drivline som e-personbiler

Så udover, at man ikke forurener lokalt (hvor bilen kører), så er arbejdsmiljøet også meget bedre. Og det bliver endnu bedre, for indenfor de nærmeste år vil der dukke endnu flere elektriske varebiler og -lastbiler op.

e-Partner er den første af de nye kompakte el-varebiler herhjemme – og den har samme drivline som Peugeots e-208 og e-2008 personbiler – og for den sags skyld den større e-Expert elvarebil fra Peugeot.

Sammen med søstermodellen ë-Jumpy er e-Expert i øvrigt den mest solgte elektriske varebil herhjemme lige nu – med en tredjedel af alle elvarebiler – eller 307 enheder i år indtil 1. november. Skarpt forfulgt af den kinesiske e-Deliver 3 fra Maxus med 119 enheder.

Nummer ét som diesel

Til sammenligning blev der i årets første 10 måneder leveret 688 Partner med diesel- og benzinmotor – som er en førsteplads blandt små varebiler.

Nummer to er for øvrigt den nye Renault Kangoo Express med 486 enheder. Den har afløst Dacia Dokker, som i samme periode har solgt 440 enheder – samlet altså 926 enheder af Renaults billigste varebil.

Alle udgaver med el

Med den nye e-Partner, der for alvor kan leveres i begyndelsen af marts måned 2022, vil Peugeot Danmark have eludgaver af alle deres varebiler – for man har også præsenteret den elektriske e-Boxer udgave, som ombygges til elbil hos et firma i Tyrkiet.

Priser fra 490.000- til 610.000 kr. betyder dog et begrænset salg. Importøren forventer at sælge 20 enheder i 2022.

Op til 136 hk

Tilbage til e-Partner, så er der teknisk tale om en bil med en 50 kWh elmotor, der i power mode yder 136 hk. Topfarten er 130 km/t – og WLTP rækkevidden er 275 km.

Bilen har tre køremåder: Eco, Normal og Sport. Eco med 60 kW/190 Nm og Normal med 80 kW/210 Nm giver udmærkede præstationer – og Sport ekstra power med 100 kW/260 Nm – og acceleration til 100 km/t på 11,3 sekunder.

Sport ikke alene optimerer præstationerne – det giver mere komfort ved stor nyttelast. Bilen er også er hurtigere end samme bil med dieselmotor takket været et drejningsmoment på 260 Nm – klar fra 0 km/t.

Øger anvendelsen

Kører man power hele tiden, holder de 275 km rækkevidde dog ikke. Indstillingen normal vil være at foretrække – men Eco-indstillingen betyder en kold bil med begrænsede præstationer.

I ren bykørsel er rækkevidden længere – fordi bilen samler strøm op med opbremsninger og ved kørsel i B-mode (regenerering).

Det er ikke kun tale om transport til byens ”Last Mile Distribution” – for den 275 kilometer rækkevidde i de nye og kompakte varebiler øger anvendelsen betydeligt.

Mindre rækkevidde-stress

Forsøg viser ganske vist, sagde Schwaner, at varebiler i snit ikke kører mere end 100 kilometer om dagen – men har man flere svinkeærinder om dagen og måske kører lange afstande, som man gør på landet – så er en lang rækkevidde at foretrække.

Og sænker samtidig stress-tærsklen hos chaufføren.

Batteripakken ligger under varerumsgulvet og er med til at sænke tyngdepunktet og dermed sikre et bedre vejgreb.

Trailer med 750 kg.

Da vi testede den nye e-Partner, var der ingen læs i bilen – som ellers kan være op til 800 kg – men én af bilerne var dog efterspændt en lille trailer, for bilen må have 750 kg. på krogen (det halve af en diesel-bil).

Men vi mærkede ingen manglende trækkraft, da vi prøvede e-Partner med trailer – men der er jo også fuld moment fra 0 km/t.

Vægt og trailer betyder dog også, at man mindsker rækkevidden – ikke mere end i en diesel, men her er rækkevidden så stor, at man ikke tænker over det.

Vægt forringer rækkevidde

Sten Schwaner fortalte, at rækkevidden som tommelfingerregel forringes med 4-7 kilometer pr. 100 kg. læs – og det gælder jo også med traileren.  Fuld last betyder således, at man fra start kan have ca. 100 km mindre rækkevidde.

Han fortalte også, at kunder indtil nu primært har været bekymrede over rækkevidden – både håndværkere og større virksomheder. Men alle er positive over for elektriske varebiler.

Vi har tidligere prøvet søstermodellen Combo-e i Tyskland – og her var forbruget pænt lavt i bykørslen – hvor vi lå på 19 kWh/100 km mod 22 kWh/100 km, når vi kom på motorvej.

Mange assistent-systener

e-Partner er udstyret med en hel række af teknologier og assistentsystemer. Her kan bl.a. nævnes træthedsassistent, skiltegenkendelse, blindvinkel assistent samt front kollisionsalarm med automatisk nødbremse. Derudover kommer bilen med hill assist og linjevogter.

Et særligt anvendeligt system, når man kører varebil, er ”Surround Rear Vision”. To kameraer giver udsyn bagud og til siderne og sikrer, at cyklister og fodgængere bliver opdaget i tide, ved højre sving.

To længder

Bilen kommer i to længder. Den 4,4 meter lange bil, der har en hjulafstand på 2.785 mm., kan indeholde genstande på op til 3.090 mm i varerummet, som rummer mellem 3,3- og 3,8 kubikmeter.

Der kommer også en større L2-udgave på 4,75 meter med en hjulafstand på 2.975 mm og en varerumsvolumen på op til 4,4 kubikmeter, som kan indeholde genstande, der er op til 3.440 mm lange.

Bilen rummer op til to europaller. Takket være en luge i adskillelsen (ModuWork) er det stadig muligt at transportere længere genstande.

Tracking via app

Med appen “MyPeugeot”, kan man tracke og logge bilens kørsel, hvor meget strøm den har tilbage, forvarme bilen, se kørselsmønstre og holde styr på service-intervaller.

Der er to infotainmentsystemer. Enten Multimedia Radio eller MultimediaNavi Pro, der begge kommer med en stor otte tommer touch-screen med mobil integration via Apple CarPlay og Android Auto.

På kombiskærmens elektriske menu kan man i topudgaven følge bilens forbrug på en ”Powemeter” samt hente statistik over kørslen samt ladeindstilling – og se, hvor lang rækkevidde, der er tilbage.

Ladetider

Bruger man vekselstrøm via Wallbox på 11 kW med tre faser taler vi om ladetider på henholdsvis 7,30- og 4,5 timer. Med et 16A industristik tager opladningen 14 timer. Med hurtiglader 80 pct. på 30 minutter.

Bilen kommer herhjemme med en tre-faset 11 kW on-board lader. Batteriet har 216 celler i 18 moduler, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel og sikrer, at batteripakken ikke tager plads fra varerum og interiør.

Vi skal nævne, at der er otte år garanti eller 160.000 km på e-teknikken ved minimum 70 pct. kapacitet tilbage.

Flere udgaver på vej

Alle de kompakte varebiler (projektnavn K9) uanset drivline bygges over koncernens EMP2 platform.

Bilerne kommer udover i kort- og lang udgave, senere som ladbil til opbygning og som dobbeltkabine. Og også som kølebil.

Tidligere tilbød Peugeot og Citroën eludgaver af tidligere udgaver af Partner og Berlingo – her ligger salgstallet på 10.000 enheder. Langt under det forventede salgstal af de nye modeller.

Van of the Year

Som diesel og benzin er de små varebiler allerede lanceret i 2019 – og vandt titlen Van of the Year såvel som titlen Årets Varebil 2019 i Danmark.

De større e-Expert-, ë-Jumpy og Vivaro-e udgaver vandt prisen Van of the Year 2020 i Europa.