15 brint-biler er allerede ankommet til København fra Korea. Hyundai har haft ingeniører i hobetal i byen for at forberede startskuddet, der foregår indenfor et par dage.

Hos Hyundai-forhandler Bjarne Pape i Taarnby på Amager har de koreanske ingeniører nærmest boet i døgndrift for at indrette værkstedet med de nødvendige faciliteter – og en række mekanikere med værkstedschef og medindehaver Leif Jelbo i spidsen har været skolet til at kunne håndtere en af fremtidens nye biltyper.

De 15 brintbiler fra Hyundai skal være med til at gøre Københavns Kommune CO2- fri i 2025.

Første aftale med brint
Bilerne er Hyundai’s SUV-model ix35, og aftalen er den første, den koreanske bilproducent indgår i Europa.

For Hyundai er der tale om en massiv satsning på udvikling af brintbiler, og bilproducenten håber, at aftalen med Københavns Kommune kan være med til at gøre Danmark til et foregangsland inden for brugen af de miljøvenlige brintbiler.

Det er Danmark, når det kommer til vedvarende energi. Blandt andet derfor har koreanske Hyundai valgt at indgå sin første europæiske aftale med Københavns Kommune om at levere brintbiler.

Testkørt i forvejen
Inden stabelafløbningen i indenfor få dage, er der det seneste års tid  blevet testkørt på danske veje.

”Vi er meget stolte af, at Københavns Kommune har valgt netop os som leverandør af brintbiler. Det tager vi som udtryk for, at kommunen kan se, hvor langt fremme Hyundai’s bilfabrikker er, når det gælder ny teknologi og miljøvenlige biler. Jeg synes også, at Københavns Kommune skal have ros for, at de har valgt at gå forrest og dermed er med til at bane vejen for den nye teknologi,” sagde Niels Rønnebech, adm. direktør i Hyundai Bil Import, ved indgåelsen af aftalen sidste efterår. 

Milliarder af kroner
For Hyundai er der tale om en investering af milliarder af kroner i forskning og udvikling af den teknologi, der ligger til grund for de nye brintbiler.

I den forbindelse er Danmark et særdeles vigtigt land for Hyundai, fordi den danske infrastruktur og knowhow i forhold til klimavenlige teknologier giver optimale vilkår for bilproducentens omfattende udviklingsprogram af brintbiler. Derfor var det også oplagt at lade den nye ix35 brintbil begynde i Danmark.

Positive resultater
Resultaterne af testkørslerne er positive – både hvad angår driftsikkerhed og ydeevne. I alt har to testbiler kørt 45.000 km. Bilerne kan køre op til 500 kilometer på én optankning i alt slags vejr, selv på kolde vinterdage.
  
”Både med hensyn til funktionalitet og brugeroplevelse har Hyundai ix35 brintbilen allerede nu vist imponerende resultater. Den er lydløs og opleves hverken tung eller langsom, men tværtimod lige så velkørende og sikker som en konventionel bil,” siger Niels Rønnebech, der ikke er i tvivl om, at brintbilen er fremtidens bil.
   
Avanceret teknologi
Teknologien bag brintbilen er en brændselscelle, der producerer elektricitet til en elmotor i bilen. En brændselscelle er et slags batteri, der kan lave elektricitet ved en kemisk reaktion mellem brint og ilt – uden at udlede CO2 eller andre skadelige stoffer. Det eneste ”affaldsstof” fra processen er lidt rent vand, der kommer ud af bilens udstødningsrør.

Hyundai er de første i verden, der sætter en brintbil i serieproduktion. Det forventes, at de nye Hyundai ix35 brintbiler kommer på markedet i 2015 – for almindelige forbrugere 

Fakta om brint vs. benzin  
Selvom brintbilerne er 100 procent elektrisk drevne, matcher de benzinbilerne. Det er nemlig muligt at tanke bilen op på tre minutter, og rækkevidden er op til 500 kilometer.

Selv under en kold vinter har bilerne kørt upåklageligt med hurtig start og opvarmning af kabinen uden nævneværdig påvirkning af rækkevidden.

Når det kommer til brændstoføkonomi, er brintbiler endda benzinbiler overlegne, da de kan køre 25 kilometer på literen (brint omregnet til benzin). Her klarer benzinmodellen kun omkring 15-17 km pr. liter (EU norm). Forbruget varierer dog efter kørslen, men ved særlig effektiv kørsel har brintbilerne præsteret hele 33,4 kilometer pr. liter, selvom bilerne er af SUV-typen og vejer 1,9 tons. Brint sælges til samme pris som benzin.

I Danmark findes der på nuværende tidspunkt kun få brinttankstationer – bl.a. i København og den anden i Holstebro. Stationerne er bygget af firmaet H2 Logic A/S.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk