Mange bilproducenter er enige om, at brint er et godt bud på fremtidens drivmiddel i transportsektoren – og blandt de fremmeste af dem er japanske Toyota, som længe har tilbudt brintbilen Mirai – men også kører forsøg med brint-busser, – og -varebiler udenfor Europa – især i Japan.

Men nu kan det være, at Toyota kan komme til Danmark i form af en helt ny brintbus, som Toyota har præsenteret i Portugal sammen med det portugisiske busselskab, CaetanoBus.

Udover brintbussen har man også præsenteret en eldrevet bus. Elbussen hedder e.City Gold og brintbussen hedder H2.City Gold.

Opruster arbejdet

Toyotas nye aktivitet viser, at den japanske bilgigant opruster arbejdet med helt at fjerne CO2 fra sine såkaldte mobiltetsprodukter.

Der sker i dette tilfælde gennem en udvidelse af samarbejdet med det portugisiske busselskab, CaetanoBus, som Toyota har leveret brintteknologi, brinttanke og andre nøglekomponenter til siden 2019.

Nu træder de to virksomheder ind i næste fase af det frugtbare samarbejde og er klar til i fællesskab at introducere to helt nye nulemissionsbusser i hele Europa.

I hele Europa

Der er tale om en batteridrevet elektrisk bybus med navnet e.City Gold samt en brintbus med navnet H2.City Gold.

De to nye busser lanceres under fælles navn og vil bære CaetanoBus-navnet fortil og bagtil samt Toyotas karakteristiske logo foran og Toyota-navnet bagest på busserne.

I det seneste år har det portugisiske busselskab styrket sin internationale tilstedeværelse med øget salg af nulemissionsbusser i hele Europa.

Stigende anerkendelse

Væksten afspejler den stigende anerkendelse af CaetanoBus’ tekniske kunnen og deres banebrydende teknologi til nulemissionsprodukterne på det stærkt konkurrenceprægede europæiske busmarked.

“Med den fælles branding både styrker og udvider vi det mangeårige partnerskab med Toyota til at omfatte hele nulemissions-busbranchen. Dette giver os begge mulighed for at demonstrere på den ene side vores tekniske kunnen og komplementære teknologi og på den anden side vores mål om helt at fjerne udledningen af CO2,” siger José Ramos, der er adm. direktør hos CaetanoBus.

400 km rækkevidde

Brinttankene i H2.City Gold brintbussen rummer 37,5 kg brint, hvilket giver en rækkevidde på 400 km. Det tager under ni minutter at tanke brintbussen op. Det gør den særdeles velegnet til kørsel over længere strækninger og i længere tid.

Brintbussen viser for alvor de to selskabers evne til at forene deres teknologier og ekspertise på optimal vis og er første tiltag i CaetanoBus’ og Toyotas fælles branding af emissionsfrie busser, som også rummer den batteridrevne elektriske bybus e.City Gold med en batterikapacitet på 420 kWh og en rækkevidde på 300 km.

Toyota er aktionær

Toyota styrkede senest partnerskabet med CaetanoBus i december i fjor, hvor man blev direkte aktionær og altså dermed også medejer af CaetanoBus.

”Vi har stor tillid til vores seneste investering i CaetanoBus og vores mangeårige partnerskab, hvilket understreges af den nye fælles branding af nulemissionsbusser. Men det understreger også, hvor vigtigt det er for Toyota at udvikle nulemissionsmobilitet ud over biler på vores vej mod at blive CO2-neutrale,” lyder det fra Matt Harrison, der er øverste chef for Toyota i Europa.

Muligheder herhjemme

Toyota Danmark kan jo nok ikke håndtere større busser på deres værksteder – men det er også mere normalt, at egentlige bus-virksomheder står for import og salg af egentlige busser og minibusser.

Et godt eksempel er VBI Group i Christiansfeld, der bl.a. importerer Isuzu busser og forhandler Iveco busser.

”Der er ikke noget konkret endnu om Toyotas nulemissionsbusser på dansk jord. Men da interessen over hele Europa for dem er stor, kan man bare håbe på, at der også i Danmark vil være interesse for både elbussen og brintbussen,” siger pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark til VOTY.dk.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk