BMW, den tyske producent af luksusbiler, satser kraftigt på at benytte grøn transport til logistik, når fabrikken skal flytte reservedele og færdige biler til- og fra fabrikkerne i Sydtyskland.

Derfor har de netop indkøbt to brintdrevne Iveco S-eWay Fuel-Cell lastbiler – som markerer de første enheder, der er en del af det europæiske H2Haul-projekt.

Lastbilerne vil spille en nøglerolle i at nå H2Hauls mål om at demonstrere, at brintlastbiler kan være en praktisk nul-emissions- og nul-CO2-transportløsning til langturskørsel – og bane vejen for afsætning af lastbilerne.

Brint-tank stationer

Ivecos rolle i H2Haul-projektet handler fabrikkens engagement i at fremme brintløsninger til at fjerne CO2 i forbindelse med tung transport.

De to lastbiler blev vist frem på BMW’s fabrik i Leipzig for at vise brugen af brint på tværs af producentens værdikæde.

Arrangementet omfattede også indvielsen af TEAL Mobilitys brinttankstationer nær BMW’s fabrik – et nøgleelement i den nødvendige infrastruktur til køretøjerne.

Levedygtig løsning

Det europæiske projekt, der medfinansieres af Clean Hydrogen Partnership, har til formål at demonstrere den høje pålidelighed af brintdrevne lastbiler som en levedygtig nulemissionsløsning til Europas transportbehov.

Lastbilerne indgår i en felttest i samarbejde med forskellige brintudbydere og på tværs af forskellige geografiske økosystemer.

Leveringen af de første to S-eWay Fuel Cell-lastbiler til BMW repræsenterer et betydeligt skridt fremad i forhold til at bevise anvendeligheden og skalerbarheden af brintdrevet langturstransport, er meldingen fra Iveco.

Styrken i samarbejdet

”Den viser styrken i samarbejdet mellem køretøjsproducenter, energi- og teknologiudbydere, afsendere, transportører og institutioner for at fremme den brintbaserede kommercielle transport,” siger Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development hos Iveco.

Iveco eWay Fuel Cell har en rækkevidde på op til 800 km, en tankningstid på under 20 minutter – og kan rumme 70 kg. komprimeret H2 ved 700 bar tryk.

Takket være dens høje kilometertal og nyttelastkapacitet forventes den at være en reel game changer inden for langtursmissioner med nul udstødningsemissioner.

Blev vist på IAA

Lastbilerne vil transportere dele mellem lokationer i Bayern (Nürnberg) og Leipzig (BMW-fabrikken), understøttet af to nye brinttankstationer.

Teknisk består de to Iveco S-Way-prototyper dels af en FPT Industrial XCURSOR 13-liters brint-forbrændingsmotor og dels af en seriehybrid konceptlastbil med et FPT Industrial CURSOR 9 Hydrogen rækkevidde-udvidende system, som begge blev præsenteret på IAA 2024.

Del af større flåde

De to S-eWay Fuel Cell-lastbiler, der leveres i dag, er en del af flåden af 12 brintdrevne køretøjer, som Iveco implementerer på strategiske steder i hele Europa (Tyskland, Frankrig og Schweiz).

Der er en del af H2Haul-projektet for at demonstrere den fremtidige levedygtighed af brintbrændselscellelastbiler.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk