(STUTTGART)

Verden har ændret sig. For tre-fire år siden meldte Mercedes-Benz ud, at de ikke ville producere andet end elektriske varebiler fra 2030 – i hvert fald i Europa.

Nu er slutdatoen skubbet med fem år til 2035.

”Kunderne ønsker fortsat at købe benzin- og dieselmodeller af varebilerne Vito og Sprinter – og det ønske vil Mercedes-Benz opfylde,” lyder det fra den tyske koncern

Faldende salg af elbiler

I bl.a. Tyskland er salget af elektriske biler faldet – fordi staten ikke længere giver fordele gennem tilskud til grønne køretøjer.

Mercedes-Benz har netop løftet sløret for deres kommende Van.EA (electric architecture) el-varebil, der vil finde vej til danske kunder i begyndelsen af 2027 – ifølge den danske importør.

Der er tale om en ny platform, der skal benyttes både til Sprinter og Vito.

Først minibus

Men nu vil man også tilbyde bilerne med benzin- og dieselteknik – kaldet Van.CA for Combustion architecture – eller forbrændingsmotor.

Den nye Van.EA platform præsenteres i begyndelsen af næste år i minibus udgave, og senere på året præsenteres varebilsudgaven – med salgsstart nok i begyndelsen af 2027.

Van. Ca modellen baseres på Van.EA udgaven med dennes platform. Sprinter-modeller skulle komme et år senere. På samme platform.

Samme samlebånd

70 pct. af delene til Van.EA og Van.CA er de samme – og bilerne produceres på samme samlebånd.

Vito bygges fortsat i Spanien – Sprinter flere steder i Tyskland og Polen samt Kina og USA.

De nye benzin- og dieselmotorer vil være ”state of the art.”

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk