Udvalgte Pilot-forhandlere under Renault Group organisationen er inden længe klar til at sælge den brintdrevne Master varebil H2-TECH.

Produktionsmodellerne er netop blevet vist på bilmessen i Paris – efter at de første brintudgaver blev afsløret i oktober 2021.

Der er tale om biler, der er udviklet af HYVIA – et firma, der er etableret af Renault Group og amerikanske Plug Power i samarbejde.

Prøvekørt af VOTY.dk

Renault samarbejdede tidligere med Michelin-ejere Symbio om brint-varebiler – og VOTY.dk har for et par år siden prøvet både Master og Kangoo i brintudgaver.

Men siden har Renault valgt at etablere selskabet HYVIA. Symbio arbejder i dag bl.a. sammen med konkurrenten Stellantis (Peugeot m.fl.)

H2-TECH udgaven af Master er udviklet i det fælleseuropæiske projekt ”Hy2Tech” – og den nye brint-varebil feltprøves af virksomheder som AIRBUS, Alpine F1 Team, CHRONOPOST, ENGIE, ORANGE, EQUANS, HAMBURGER HAFEN UND LOGISTIK AG, PACKETA og MAXIMATOR HYDROGEN GmbH.

Første HYVIA tankstation

På messen i Paris blev de første prototyper af Master City Bus H2-TECH og Master Chassis Cab H2-TECH, der skal sælges fra næste år – foruden en H2 tankstation og en brændselscelle prototype.

Master Van H2-TECH er fremstillet på Batilly-fabrikken nær Strassbourg, brændselscellesamling og test foregår i Flins – på HYVIA-fabrikken – og brændselscelle-integration sker på anlægget i Gretz-Armainvilliers nær Paris.

” Vores H2 varevogn er således produceret i Frankrig og HYVIA er baseret i Frankrig – og bilerne skal sælges i Europa. Brintrevolutionen er i gang,” siger David Holderbach, administrerende direktør i HYVIA.

I gang med testfaser

I en situation med en presserende energiomstilling begynder flere og flere strategiske partnere testfaser med det nye brint-køretøj.

”Vi fortsætter også med at implementere vores H2-økosystem i vores HYVIA-fabrik i Flins med forøgelsen af vores brændselscellesamlings- og testlinje samt de igangværende installationer af vores linje til ladestationer. Vores første elektrolysator er ved at blive installeret,” siger Holderbach.

Lades på fem minutter

Master H2 Tech brintvarebilen kan lades på fem minutter og den har 400 km rækkevidde. Den har en lastvolumen på 12 kubikmeter – og en ståhøjde i varerummet på 1,80 meter.

Den er udstyret med en 30 kW brændselscelle, et 33 kWh batteri og tanke indeholdende 6,4 kg brint (4 tanke på hver 1,6 kg).

HYVIA får støtte fra den franske regering til udvikling af flere generationer af køretøjer og til vækst af sit brændselscelleanlæg, der blev indviet i marts 2022.

TRIBUS partner i Danmark

Minibussens distributionsnet er ved at tage form med partnere som PVI (Frankrig), MELLOR (Sverige, Norge og Finland), TRIBUS (Tyskland, Holland, Danmark, Belgien og Luxembourg) og QIBUS (Italien).

De første pilotkunder har været RATP Dev, en stor aktør inden for passagertransport i Europa, B.E. GREEN, en pioner inden for nulemissionsbusudlejning i Frankrig, MILLA, en pioner inden for autonome busser i Frankrig – og STROOMLIJN, en specialist i offentlig transport i Holland.

Eftersalg etableres med uddannelse af pilot-forhandlere i Europa. Bookinger for næste år er nu åbne på HYVIA’s hjemmeside hyvia.eu.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk